AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Andrzej Saferna, 2010-05-25
Wieprz

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji historii. Wiek oszałamiającego rozwoju.

- n +

KONSPEKT LEKCJI HISTORII


TEMAT LEKCJI: Wiek oszałamiającego rozwoju.


I. CZĘŚĆ INFORMACYJNA.
Prowadzący: Andrzej Saferna
Miejsce zajęć: ZSP Nidek
Klasa: II Gimnazjum
Czas trwania zajęć: 45 minut
Materiały: - G. Wojciechowski, Razem przez wieki II Zrozumieć przeszłość.
Podręcznik do gimnazjum. Wydawnictwo Arka, Poznań 2000.
- Mapa świata
- Wiek XIX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z
propozycjami dla nauczycieli historii, studentów i uczniów.
Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2002.
Metody: wykład, praca z podręcznikiem, praca z mapą, praca z tekstem
źródłowym, rozmowa nauczająca


II. CELE GŁÓWNE LEKCJI.

Po lekcji uczeń:
pamięta: pojęcia – urbanizacja, rewolucja przemysłowa, postacie – A.Graham Bell, W. Marconi, T. Edison, A.i L. Lumiere, K.F. Benz, G. Daimler, O. i W. Wright
rozumie: wyżej wymienione pojęcia
potrafi: prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji, nakreślić dokonania XIX- wiecznych wynalazców, wskazać na mapie państwa, w których dokonały się największe zmiany i odkrycia, wskazać na mapie nowe szlaki żeglugowe ( kanały )


III.PRZEBIEG LEKCJI.

1. Część organizacyjna:
2. Rekapitulacja wtórna:
Przypomnienie podstawowych cech systemu produkcji przed XIX
wiekiem – rzemieślnictwo ( jeden człowiek wykonuje cały cykl
produkcyjny) – manufaktura ( podział pracy, praca ręczna)
3. Ogniwo wiążącę:
Informacja, iż tematem lekcji dzisiejszej jest gospodarka XIX wieku i zachodzące w niej szybkie zmiany. Podanie tematu lekcji.
4. Realizacja tematu:

Główne treści lekcji Uwagi o realizacji
1. Rewolucja przemysłowa – wyjaśnienie pojęcia.2. Postęp nauki:- wykorzystanie nowych źródeł energii- wynalazki i ich twórcy3. Nowe środki transportu:- rozwój kolejnictwa- rozwój transportu wodnego ( statki parowe )- nowe szlaki żeglugowe ( kanały – sueski i panamski )- zastosowanie nowego paliwa - ropy naftowej ( motoryzacja, lotnictwo )4. Kraje w których dokonały się największezmiany w dziedzinie przemysłu.5. Rozwój rolnictwa:- uwłaszczenie chłopów- unowocześnienie maszyn rolniczych- nawozy sztuczne- płodozmian6. Rozwój miast:- urbanizacja – wyjaśnienie pojęcia- warunki życia i pracy ludności Tekst źródłowy z: G.Wojciechowski, Historia... str 209.Uczeń wskazuje na mapie kraje w których uruchomiono pierwszą linię kolejową, odbyto rejs pierwszym statkiem parowym.Uczeń wskazuje na mapie kanały: sueski i panamski. Uczeń wskazuje kraje na mapie.Tekst źródłowy z: Wiek XIX w źródłach... str.136.




5. Rekapitulacja pierwotna
Wykonanie ćwiczeń podsumowujących i utrwalających z:
G. Wojciechowski, Historia... str. 209 ćw. 4,5.
6. Część końcowa.

Opracował:
Andrzej Saferna









Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2672


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.