AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Paweł Matuszczyk, 2010-05-27
Sławków

Informatyka, Ciekawostki

Hydra - czyli połączenie kart graficznych ATI Radeon i Nvidia Geforce.

- n +

Zanim na rynku pojawiła się Hydra, opracowano dwie technologie umożliwiające współpracę dwóch kart graficznych na jednej płycie głównej: SLI oraz CrossFireX. Pierwsza jest dedykowana do kart graficznych firmy Nvidia, a druga do kart graficznych firmy ATI. Technologie te wymagały stosowania kart graficznych z tym samym układem graficznym lub należącym do tej samej rodziny - co jest mało praktyczne (np. starszej karty GeForce 9200 nie połączymy z nowocześniejszą karą GeForce GTX 295). W wielu przypadkach, w celu przyspieszenia komputera szczególnie w grach (osiągnięcia większej wydajności graficznej), znacznie bardziej opłaca się kupić nowoczesną szybką kartę graficzną niż dokupić drugą taką samą jak obecnie zainstalowana w komputerze. Aby umożliwić połączenie ze sobą dwóch dowolny kart graficznych - nawet ATI Radeon i Nvidia GeForce, firma Lucid zaprojektowała układ Hydra,który obecnie jest montowany w najnowocześniejszych płytach głównych, np. MSI "Big Bang".

Hydra występuje w trzech wersjach:
- Hydra 100 (LT22114),
- Hydra 200 (LT22102),
- Hydra 200 (LT24102).

Wszystkie trzy Hydry są zbudowane tak samo, z tych samych elementów i o tych samych charakterystykach (pojemności, taktowania). Jedyną różnicą są wyjścia PCI Express. Hydra 100 ma wejścia i wyjścia pracujące z prędkością x8, Hydra 200 ma x16. W wersja LT24102 jedno wyjście x16 może służyć jako x16 lub jako dwa x8 - czyli oferować 2x16, 1x16+2x8 i 4x8.

Sercem Hydry jest RISCowy procesor zbudowany w oparciu o architekturę Tensilica Diamond. Pracuje on z zegarem 300 MHz, posiada 64 kB pamięci cache dla rozkazów i 32 kB dla danych. To właśnie dzięki niemu Hydra może dokonywać wszystkich operacji z rozdzielaniem i składaniem obrazu włącznie. Teoretycznie te same zadania, które wykonuje mikroprocesor Hydry mógłby wykonywać CPU czy nawet GPU. Problem jednak polega na tym, że dane musiałyby być wysyłane do procesora, czy też z karty do karty, co mogłoby wprowadzać pewne opóźnienia (współczesne GPU są w stanie poradzić sobie z tym problemem).

Wsparcie dla różnych API (API - interfejs programowania aplikacji)

Lucid wsparcie dla różnych API musi dodawać w kolejnych sterownikach. A chwili obecnej najnowsze sterowniki występują w wersji 1.4.109 i obsługują DirectX 9 oraz DirectX 10, a także PhysX. Wsparcie dla DirectX 11 przewidziane jest w sterownikach w wersji 1.5.

Jeżeli w systemie będziemy posiadać dwie karty graficzne obsługujące: jedna DirectX 10 i druga DirectX 11, to nie uda się uruchomić nam DirectX 11. Hydra zezwala na najwyższe API obsługiwane wspólnie przez obie karty - w podanym przykładnie jest to więc DirectX 10.

Hydra - łączenie kart i tryby

Hydra pozwala na połączenie dwóch dowolnych kart graficznych ze sobą - dozwolone jest mieszanie zarówno GeForce'ów jak i Radeonów.

Dlatego wyróżnia się trzy tryby pracy Hydry:

- A-Mode (łączenie ze sobą kart Radeon),
- N-Mode (łączenie ze soba kart GeForce),
- X-Mode (łączenie ze sobą kart Radeon i GeForce).

Dwa pierwsze tryby to drobne rozszerzenie możliwości CrossFireX i SLI, gdyż Hydra pozwala na połączenie dowolnych modeli, a nie identycznych.
X-Mode to jednak najciekawsze rozwiązanie, gdyż pozwala na połączenie wydajności Radeona i GeForce.

W każdym z trybów jedna z kart jest kartą główną - to do jej pamięci kopiowany jest finalny obraz i to ona wysyła go do monitora. Karta główna to ta, do której podpięty jest monitor i której sterowniki system np. Windows uważa za główne.

W trybach A- oraz N-Mode firma Lucid zaleca podpięcie monitora do karty szybszej.

W trybie X-Mode firma Lucid zaleca podpięcie monitora do Radeona. Podpięcie monitora do karty GeForce powoduje, że tryb X-Mode na obecną chwilę nie działa poprawnie.

Powyższe ograniczenia wynikają nie z budowy Hydry, a z niedopracowanych jeszcze sterowników. Hydra jest nadal we wczesnym stadium rozwoju - nadal nie obsługuje DirectX 11. Na dodatek nie wszystkie gry są obsługiwane, z biegiem czasu na pewno to się zmienia, ale póki co musimy się uzbroić w cierpliwość.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2868


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.