![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Beata Sławeta, 2010-05-24 Częstochowa Język niemiecki, Program nauczania Szkolny program zajęć dodatkowych z języka niemieckiego dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym.Szkolny program zajęć dodatkowych z języka niemieckiego dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym Opracowała: Beata Sławeta nauczyciel języka niemieckiego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Koniecpolu Metryka programu 1. Miejsce realizacji programu: 2. Nazwa programu: „Szkolny program zajęć dodatkowych z języka niemieckiego dla uczniów przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym” 3. Autor: mgr Beata Sławeta nauczyciel języka niemieckiego stopień awansu: nauczyciel mianowany 4. Data rozpoczęcia realizacji programu: 5. Czas realizacji programu: 10 miesięcy, 1 godzina tygodniowo 6. Numer programu w szkolnym rejestrze programów:………………………………………... 7. Data zatwierdzenia programu do realizacji przez Radę Pedagogiczną………………………. Charakterystyka programu Program jest zgodny z założeniami podstawy programowej (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 4, poz. 17 z dnia 15 stycznia 2009 r.) Tematyka programu jest zgodna z treściami standardów wymagań maturalnych (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 kwietnia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów opublikowane w Dzienniku Ustaw nr 90, poz.846 oraz w rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów: Dziennik Ustaw nr 157, poz.1102) Założenia programu Program ten opracowałam z myślą o uczniach klas II i III liceum ogólnokształcącego oraz III i IV technikum, którzy wybierają język niemiecki jako przedmiot maturalny. Moim celem było opracowanie takiego programu, który umożliwi uczniom poszerzanie kompetencji w czterech sprawnościach językowych (mówieniu, rozumieniu tekstu słuchanego, czytaniu ze zrozumieniem oraz pisaniu), jak również będzie skutecznym narzędziem w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego. Program będzie realizowany przez nauczyciela języka niemieckiego na dodatkowych zajęciach dla zainteresowanych uczniów w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Należy go traktować jako uzupełnienie i poszerzenie programu zajęć obowiązkowych z języka niemieckiego. Uczniowie (adresaci programu) będą zobowiązani do prowadzenie dodatkowych zeszytów, które będą służyć do zapisywania struktur gramatycznych, słownictwa oraz własnych wypowiedzi pisemnych na dany temat oraz wklejania materiałów ksero. Uczniowie otrzymują od nauczyciela dodatkowe materiały przez niego przygotowane, ponieważ autor programu nie zakłada wprowadzania nowego podręcznika czy podręczników. Metody pracy Program zakłada zastosowanie metody komunikatywnej, która jest zgodna z obowiązującymi trendami w nauce języków obcych. Formy pracy • Praca indywidualna • Praca w parach • Praca w grupach Techniki nauczania Dialogi, dyskusje, wypowiedź pisemna (list prywatny i formalny, pocztówka, wiadomość, zaproszenie, opis osób i rzeczy, opowiadanie), pytania i odpowiedzi, uzupełnianie luk w tekście, test wielokrotnego wyboru, metody aktywizujące (burza mózgów, drama)). Pomoce dydaktyczne Magnetofon, płyty z nagraniami, mapa krajów niemieckojęzycznych, słowniki, prasa niemieckojęzyczna (również dostępna w Internecie), plakaty tematyczne, tablice gramatyczne oraz słowniki tematyczne będące do dyspozycji w klasopracowni (wykonane przez uczniów!), inne pomoce naukowe (tabele, ankiety, testy) samodzielnie przygotowane przez nauczyciela. Cele ogólne programu • Pomoc w przygotowaniu uczniów do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego • Wspieranie ucznia w rozwijaniu umiejętności językowych, które zapewnią dobrą komunikację w kontaktach z rodowitymi użytkownikami języka • Rozwijanie uzdolnień, talentów i zainteresowań • Uczenie samodzielności, samodyscypliny, systematyczności oraz poczucia odpowiedzialności za własne działania • Rozwijanie wiedzy o kulturze krajów niemieckojęzycznych poprzez dostęp do autentycznych materiałów • Wzbudzenie szacunku dla kultury innych narodów • Wskazywanie nowoczesnych źródeł informacji w procesie nauczania języka obcego • Podniesienie jakości pracy szkoły Cele szczegółowe Rozumienie ze słuchu Uczeń powinien: • rozumieć proste wypowiedzi rodzimych użytkowników języka dotyczące sytuacji dnia codziennego (rozmowy, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) w różnych warunkach odbioru ( rozmowa telefoniczna, komunikat na dworcu kolejowym, prognoza pogody w radio) • prawidłowo określić miejsce, czas oraz sytuację uczestników wypowiedzi • określić intencje nadawcy tekstu • rozróżnić styl wypowiedzi (formalny i nieformalny) • znaleźć w tekście określone informacje i określić ich prawdziwość Mówienie Uczeń powinien: • umieć formułować proste i zrozumiałe wypowiedzi ustne na dany temat • umieć opisać postać, przedmiot, miejsce, zjawisko i czynność • potrafić opowiedzieć o wydarzeniach dnia codziennego • umieć relacjonować wydarzenia z przeszłości • wyrażać własne opinie i relacjonować wypowiedzi innych • umieć zastosować właściwe środki językowe do wyrażenia swoich intencji, uczuć i emocji • wziąć udział w dyskusji dostosowując środki językowe do partnera rozmowy (stopnia wzajemnej znajomości, statusu społecznego) • wyjaśnić sposób obsługi prostych urządzeń (np. bankomatu) Czytanie ze zrozumieniem Uczeń powinien: • rozumieć ogólny sens dłuższego tekstu przy czytaniu globalnym • umieć wyszukać konkretne informacje w tekście (czytanie selektywne) • umieć wyszukiwać w tekście internacjonalizmy i słowa kluczowe, które pozwolą na zrozumienie istotnych informacji • rozumieć proste wypowiedzi pisemne w postaci: napisów informacyjnych, listów prywatnych i formalnych, ulotek reklamowych, jadłospisów, ogłoszeń, rozkładów jazdy, instrukcji obsługi, prostych artykułów prasowych i tekstów narracyjnych Pisanie Uczeń powinien: • prawidłowo stosować zasady ortografii i interpunkcji. dostrzegać różnice między fonetyczną a graficzną formą wyrazu • stosować zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze • umieć napisać list formalny i nieformalny zawierający opis wydarzeń, przeżyć, prośbę i zapytanie • umieć napisać wiadomość, opis osoby i rzeczy, notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, ankietę, pocztówkę, e-mail i zróżnicować dane wypowiedzi pod względem morfosyntaktycznym, leksykalnym i stylistycznym • umieć wypełniać różnego rodzaju ankiety i formularze Zakres tematyczny materiału nauczania 1. Człowiek dane personalne, wygląd zewnętrzny, cechy charakteru, zainteresowania, uczucia i emocje 2. Dom miejsce zamieszkania (miasto, wieś, dzielnica),wygląd mieszkania, nazwy pomieszczeń, urządzanie mieszkania, wyposażenie, meble, poszukiwanie mieszkania, wynajmowanie mieszkania 3. Szkoła przedmioty szkolne, oceny, plan zajęć, zajęcia pozaszkolne, przybory szkolne, wydarzenia życia szkoły, system oświaty 4. Praca zawody i związane z nimi czynności, warunki pracy i zatrudnienia, praca dorywcza 5. Życie rodzinne i towarzyskie różne formy życia rodzinnego, czynności dnia codziennego, problemy w życiu rodzinnym, konflikty pokoleniowe, formy spędzania czasu wolnego, święta i uroczystości 6. Żywienie produkty żywnościowe, nawyki żywieniowe, przepisy kulinarne, posiłki, napoje, lokale gastronomiczne, bary szybkiej obsługi, 7. Zakupy i usługi sprzedawanie i kupowanie, korzystanie z usług, środki płatnicze, banki, jednostki wagi, miary, rozmiary, ceny, cechy towaru, rodzaje sklepów, 8. Podróżowanie i turystyka środki transportu, dworzec kolejowy, informacja turystyczna, kupowanie biletów, zwiedzanie, zabytki, plan miasta, schronisko, hotel, pensjonat, rezerwacja, biuro podróży, wypadki 9. Kultura zainteresowania młodzieży i uczestnictwo w kulturze, dziedziny kultury (literatura, malarstwo, film, teatr) twórcy i ich dzieła, media (Internet, telewizja) 10. Sport dyscypliny sportowe, imprezy sportowe, sport wyczynowy 11. Zdrowie higieniczny tryb życia, samopoczucie, choroby oraz ich objawy, leczenie, niepełnosprawni, uzależnienia 12. Nauka i technika obsługa podstawowych urządzeń technicznych (komputer, telefon, bankomat) 13. Świat przyrody środowisko naturalne i jego zagrożenie, nazwy roślin i zwierząt, krajobraz, klęski żywiołowe, katastrofy 14. Państwo i społeczeństwo elementy życia politycznego i społecznego, urzędy, organizacje społeczne i międzynarodowe, przestępczość 15. Elementy wiedzy o krajach niemieckojęzycznych kontekst międzykulturowy, integracja europejska, uprzedzenia, stereotypy, tolerancja Zagadnienia gramatyczne 1. Czas przeszły Perfekt 2. Czas przeszły Imperfekt 3. Rekcja wybranych czasowników i przymiotników 4. Przyimki z dopełniaczem, celownikiem i biernikiem 5. Budowa zdania podrzędnie złożonego 6. Szyk wyrazów w zdaniach pytających 7. Stopniowanie przymiotnika 8. Odmiana przymiotnika 9. Zaimek osobowy i dzierżawczy 10. Deklinacja rzeczownika Program nie przewiduje wprowadzania dodatkowych zagadnień gramatycznych, lecz utrwalenie tylko tych elementów gramatyki języka niemieckiego, które są niezbędne do prawidłowej komunikacji językowej. Procedura osiągania celów - Przykłady ćwiczeń • prowadzenie rozmów sterowanych (udzielanie informacji, relacjonowanie i negocjacje), odgrywanie ról • opis ilustracji • tworzenie słowników tematycznych • konstruowanie krótkiej wypowiedzi ustnej na dany temat (własne argumenty, opinie) • uzupełnianie luk w tekście • przyporządkowanie pytań/ tytułów do fragmentów tekstu • rozwiązywanie zadań typu prawda-fałsz • testy wielokrotnego wyboru • odtwarzanie wypowiedzi po wysłuchaniu tekstu • redagowanie własnych wypowiedzi pisemnych - krótka forma użytkowa (pocztówka, zaproszenie, wiadomość, ankieta, notatka, ogłoszenie) - dłuższa forma użytkowa ( list prywatny, prosty list formalny) Ocena i kontrola przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów Ocena i kontrola osiągnięć uczniów dokonywana jest przez nauczyciela na każdych zajęciach w formie ustnej. Prace pisemne uczniów są oceniane wg kryteriów oceniania prac maturalnych (dostępnych w aktualnym informatorze maturalnym). Po zrealizowaniu kolejnej partii materiału (zakresu tematycznego) uczniowie piszą krótki test sprawdzający. Ocena (punktacja) jest wyłącznie informacją zwrotna dla ucznia o jego postępach w zdobywaniu wyższych kompetencji językowych Ewaluacja programu Ewaluacja programu stawia sobie za cel określenie stopnia realizacji przyjętych celów oraz określenie wartości i przydatności programu dla jego adresatów. Przeprowadzona ewaluacja umożliwi podjęcie decyzji o modyfikacji lub kontynuacji programu w niezmienionej formie. Źródłem informacji o programie będą osiągnięcia uczniów, poziom ich wypowiedzi ustnych i prac pisemnych, które to są na bieżąco monitorowane (Ocena i kontrola przyrostu wiedzy i umiejętności uczniów). Równie cenne dla autora programu będą anonimowe opinie uczestników zajęć dotyczące użyteczności i atrakcyjności programu ze względu na zawartość. tematyczną. W tym celu autor programu skonstruuje anonimowa ankietę skierowaną do adresatów programu, a sugestie i wnioski płynące z opinii wyrażonych w ankietach będą przeanalizowane i wykorzystane w toku dalszej pracy dydaktycznej z programem. Metody ewaluacji • analiza wypowiedzi ustnych uczniów • wnioski płynące z oceny prac pisemnych uczniów • anonimowa ankieta przeprowadzona wśród uczniów Uwagi końcowe Powyższy program napisałam z myślą o ukierunkowaniu uczniów przygotowujących się do zdawania egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym. Program ten przyczynia się do podniesienia, usystematyzowania i utrwalenia wiedzy uczniów, a tym samym wpływa na podniesienie jakości pracy szkoły. Zgłoś błąd Wyświetleń: 8305
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |