AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Dorota Adamczyk, 2010-05-24
Konin

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V. Jestem członkiem rodziny.

- n +

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie V
szkoły podstawowej

Temat: Jestem członkiem rodziny

Cele główne:
• uczniowie wiedzą, jakie relacje występują w ich rodzinie
• uczniowie znają wartości cenione w ich rodzinie

Cele operacyjne:
• uczniowie określają swoje relacje z członkami rodziny
• uczniowie wiedzą jak można poprawić swoje funkcjonowanie w rodzinie
• uczniowie rozumieją, że szacunek należny jest wszystkim członkom rodziny
• wszyscy uczniowie biorą aktywny udział w zajęciach

Metody pracy:
• pogadanka, ćwiczenia, scenki rodzajowe

Formy pracy:
• praca w małych grupach
• praca indywidualna
• praca zbiorowa

Pomoce: arkusz odpowiedzi, mazaki, kolorowe kartoniki, arkusz herbu rodziny

Czas trwania zajęć: 45 minut

Tok lekcji:

1. Powitanie
Uczniowie kolejno kończą rozpoczęte przez nauczyciela zdanie: „Dzisiaj jestem…”

2. Wprowadzenie – pogadanka na temat rodziny, jej roli w społeczeństwie , zadaniach i obowiązkach poszczególnych członków rodziny , a także o tym, jakie czynniki mają wpływ na atmosferę w domu.

3. Ćwiczenie 1: „Moja rodzina”
Nauczyciel wyjaśnia, że ćwiczenie dotyczyć będzie relacji rodzinnych.
Następnie rozdaje przygotowane wcześniej kolorowe kartoniki. Każdy uczeń otrzymuje komplet 9 kartoników w różnych kolorach. Nauczyciel czyta uczniom poszczególne stwierdzenia z kwestionariusza i prosi, aby zapisywali na swoich kartkach wszystkie stwierdzenia , które się do nich stosują. Następnie uczniowie po kolei informują, ile każdy z nich ma zapisanych kartek. Nauczyciel wyjaśnia, że ten kto zapisał najwięcej kartek , wyraził najbardziej pozytywną opinię o swojej rodzinie. Nie musi to świadczyć o faktycznych relacjach w rodzinie , ponieważ na ogół prezentujemy tzw. postawę życzeniową , tzn. mówimy w obecności innych pozytywnie o swojej rodzinie, ponieważ taką wspaniałą rodzinę chcielibyśmy mieć.

4. Ćwiczenie 2: „ Scenka rodzajowa”
Uczniowie dobierają się dwójkami lub trójkami i przygotowują krótką scenkę z życia rodzinnego. Tematem scenki może być konflikt z rodzicami lub rodzeństwem.
Kolejne grupy przedstawiają scenki. Po ich zakończeniu nauczyciel stara się wspólnie z uczniami podsumować prezentowane scenki i znaleźć odpowiedź na pytanie, dlaczego tak trudno opanować swoje emocje w sytuacjach trudnych i co można zrobić, aby poprawić swoje relacje w rodzinie.

5. Ćwiczenie 3: „ Herb rodziny”
Uczniowie otrzymują arkusze herbu podzielonego na cztery części . W każdym z 4 pól herbu rysują symbol:
- tego , co w mojej rodzinie jest najważniejsze;
- tego, co moja rodzina robi wspólnie;
- tego, na co moja rodzina odkłada pieniądze;
- tego, jak moja rodzina spędza zazwyczaj wakacje.
Uczniowie opowiadają swoich herbach i starają się znaleźć to, co ich łączy, w czym ich symbole są podobne.

6. Ćwiczenie 4: „ Podróże w przyszłość”
Każdy z uczestników przenosi się w jakiś wybrany przez siebie moment w przyszłości. Wyobraża sobie ,jak będzie wyglądało jego życie w rodzinie np. za 5, 10 lat. Uczniowie kolejno opowiadają o swoich wyobrażeniach.
Nauczyciel wspólnie z uczniami próbuje podsumować prezentowane wypowiedzi.

7. Podsumowanie – nauczyciel pyta uczniów o uczucia towarzyszące im podczas lekcji.

8. Pożegnanie.























KWESTIONARIUSZ

Moja rodzina

1.Lubię przebywać ze swoją rodziną.
2.W mojej rodzinie wszyscy czują się dobrze.
3.Wiele rzeczy robię wspólnie z moją rodziną.
4.Moja rodzina może być przykładem dla innych.
5.Jestem dumny ze swojej rodziny.
6.W moim domu jest najczęściej wesoło i przyjemnie.
7.Wolę spędzać wolny czas z rodzicami niż z innymi osobami.
8.Z przykrością wyjeżdżałbym z własnego domu na dłuższy czas.
9.Chciałbym w przyszłości mieć taką rodzinę jak ta , w której się wychowuję.



Opracowała : Dorota Adamczyk


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5056


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.