AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Barbara Dacko
Lekcja wychowawcza, Różne

"Mąż i żona - miłość w małżeństwie" - propozycja godziny wychowawczej dla kl. IV szkoły średniej:

- n +

Propozycja godziny wychowawczej dla klasy IV szkoły średniej: Mąż i żona - miłość w małżeństwie

Cele dydaktyczne:
- przypomnienie etapów rozwoju miłości,
- ukazanie definicji małżeństwa,
-określenie cech dobrego męża i żony.

Cel wychowawczy:
- praca nad sobą jako warunek szczęśliwego pożycia małżeńskiego.

Metody:
- mini wykład,
- praca w grupach,
- dyskusja,
- autorefleksja.

Środki dydaktyczne:
- arkusze papieru, mazaki, długopisy.

Czas zajęć:
- 45 min.


Przebieg lekcji:
Nauczyciel
- Przywitanie klasy, sprawdzenie listy obecności.
- Podanie tematu zajęć.
- Krótki wykład na temat etapów rozwoju miłości. Miłość wzajemna jako główny motyw podjęcia decyzji o wspólnym, zalegalizowanym związku.
- Co to jest małżeństwo?
Uczniowie przedstawiają i objaśniają dwie definicje:

Małżeństwo wg Kościoła katolickiego:
Małżeństwo to sakrament, w którym dwoje chrześcijan stanu wolnego zawiera ze sobą nierozerwalny związek i otrzymuje łaski do wiernego wypełniania przyjętych obowiązków.

Definicja wg Kodeksu Rodzinnego:
Regulowany przez prawo trwały (chociaż podlegający rozwiązaniu) związek kobiety i mężczyzny zawarty w celu wspólnego pożycia, wzajemnej pomocy i współdziałania dla dobra założonej rodziny, a zwłaszcza wychowania dzieci.

Nauczyciel i uczniowiewskazują na podobieństwa i różnice między tymi definicjami.

Nauczyciel - znakiem małżeństwa jest obrączka, która ma kształt koła. To symbol doskonałości. Zastanówmy się teraz, jakie cechy powinny wyróżniać małżonków, aby stworzyli idealny związek.

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy i daje każdej z nich arkusz papieru zatytułowany- CECHY DOBREGO MĘŻA, albo CECHY DOBREJ ŻONY. Uczniowie wypisują najistotniejsze wg nich cechy. Następnie plansze zostają zawieszone i młodzież uzasadnia swój wybór.

Nauczyciel podsumowując dyskusję mówi:
Sami doszliście do słusznego wniosku, że w małżeństwie najważniejsze są cechy świadczące o pozytywnym nastawieniu do partnera i chęci współdziałania. Jak myślicie, które z cech wypisanych na planszach posiadacie, a które z nich warto w sobie rozwinąć?

Nauczyciel rozdaje uczniom arkusze papieru A4 i prosi:
Przyłóżcie do kartki dłoń i ją obrysujcie. Następnie wpiszcie w nią te cechy, które już posiadacie. Natomiast poza jej obrębem czerwonym mazakiem zapiszcie te , które warto by wypracować. Jest to ważny moment autorefleksji.

Nauczyciel podsumowując zajęcia uświadamia młodzieży, że nie ma ludzi idealnych, a tym samym takich małżeństw. W tym związku ludzie powinni kierować się kompromisem i wzajemną tolerancją.

Opracowanie: Barbara Dacko

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2248


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.