Katalog

Iwona Czopor
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Wprowadzenie do realizacji programu z wychowania do życia w rodzinie w zespole szkół w Stalowej Woli

- n +

Wprowadzenie do realizacji programu z wychowania do życia w rodzinie w zespole szkół w Stalowej Woli


Minister Edukacji Narodowej w dniu 21 kwietnia 1998r. wydał Rozporządzenie w sprawie wprowadzenia do nauczania szkolnego przedmiotu wiedza o życiu seksualnym człowieka oraz zakresu jego treści programowych.

Czy edukacja seksualna jest w ogóle potrzebna dzieciom i młodzieży? Kwestia ta została rozstrzygnięta na szczeblu międzynarodowym, m.in. podczas Światowej Konferencji na rzecz Ludności i Rozwoju ( Kair, 1994 ) oraz IV Światowej Konferencji na rzecz Kobiet ( Pekin, 1995 ). Polska uczestniczyła w obu konferencjach, a ich dokumenty końcowe przyjęła bez zastrzeżeń. Tym samym zobowiązała się do realizowania ich postanowień. Obradujące państwa uznały, że cena, jaką płacą młodzi ludzie za brak rzetelnej wiedzy na temat seksualności człowieka i zdrowia reprodukcyjnego, jest tak wysoka, iż rządy zobowiązane są do podjęcia odpowiednich działań na rzecz zmiany tej sytuacji. Najbardziej widocznymi skutkami braku edukacji seksualnej lub jej niewłaściwej jakości są przypadki zarażeń wirusem HIV i innymi chorobami przenoszonymi drogą płciową oraz wczesne i nieplanowane ciąże dziewcząt i młodych kobiet. Dlatego Minister Edukacji zdecydował o wprowadzeniu przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie do szkoły i wydał Rozporządzenie, w którym zostały określone zadania szkoły podczas realizacji zajęć dydaktycznych z tego przedmiotu.
1. Wspieranie wychowawczej roli rodziny. Integrowanie działań szkoły i rodziców.
2. Pomoc w kształtowaniu pozytywnego stosunku do płciowości. Odniesienie płciowości do wartości nadrzędnych, takich jak: Poszanowanie życia, miłość, małżeństwo, rodzina oraz przyjaźń, akceptacja i szacunek w relacjach międzyosobowych.
3. Pomoc w kształtowaniu dojrzałości psychoseksualnej, która wiąże się z podejmowaniem dojrzałych decyzji, właściwym przygotowaniem do przyszłych ról małżeńskich i rodzinnych.
4. Uświadomienie roli rodziny w życiu człowieka promowanie trwałych związków małżeńskich, opartych na miłości, wierności, uczciwości i współpracy.
5. Przekazywanie rzetelnej wiedzy na temat zmian biologicznych, psychicznych i społecznych na różnych etapach rozwoju człowieka, dostosowanej do różnych potrzeb i poziomu rozwoju ucznia.

Celem "Wychowania do życia w rodzinie" jest integracja i osiągnięcie dojrzałości osobowej młodego człowieka. Wychowanie musi obejmować całego człowieka, a więc sferę fizyczną, intelektualną, społeczną oraz emocjonalną i duchową. Na lekcjach w naszej szkole zwrócimy uwagę na rozwijanie kultury uczuć, wrażliwości, kształtowanie postawy miłości. Program przedmiotu skoncentrowany jest wokół zasadniczych problemów takich jak: dorastanie do małżeństwa, tworzenie wspólnoty małżeńskiej, prokreacji, różnych problemów młodego człowieka związanych z płciowością i kształtowaniem dojrzałości psychoseksualnej. Podczas zajęć uczeń będzie sam dochodził do określonych wniosków wynikających z poruszanych problemów, będzie miał możliwość dzielenia się wrażeniami i spostrzeżeniami, będzie rozwiązywał problemy i ćwiczył umiejętność dokonywania wyborów.

Poziom wiedzy młodzieży o życiu seksualnym ( własnej płciowości, tożsamości płciowej partnera, zachowaniach seksualnych) jest zróżnicowany i zależy od środowiska w jakim młody człowiek dorasta. Dlatego do prawidłowego rozwoju dziecka potrzebny jest dom. To miejsce, gdzie człowiek ,,jest u siebie,, - jest przedłużeniem ciała ludzkiego, czerpaniem siły do dalszego życia. Taki dom dobrze wychowa człowieka wartościowego w swojej płci. Gdy jednak nie ma dobrego domu, szkoła powinna podjąć trud wychowania w ramach swojej płci. Uczenie młodego człowieka wiedzy o seksualności jest bardzo trudne, gdyż przeżywanie miłości, reagowanie na popędy, na płeć przeciwną jest subiektywne u każdego człowieka. W wychowaniu seksualnym młodzieży bardzo ważnymi elementami są: autorytet nauczyciela, potrafiącemu sprostać zadaniu, opartego na zaufaniu, oraz metody związane z celowym, skutecznym i profesjonalnym przekazaniem młodzieży wiedzy. Te dwa aspekty: zaufanie i metody to źródło sukcesu w nauczaniu tego przedmiotu. Dlatego lekcje są prowadzone metodami aktywnymi, które sprzyjają powstawaniu związków uczuciowych, świadomości płciowej i partnerstwu. To zaś wychowuje młodzież do pełnienia ról społecznych, kształci samoświadomość, uczy zdobywania informacji, szacunku dla siebie i do drugiego człowieka, tolerancji do płci odmiennej oraz rozmawiania z drugą osobą o tematach związanych z uczuciami, potrzebami, problemami i lękami.

Rodzice często polemizują nad koniecznością wprowadzenia "Wychowania do życia w rodzinie" do szkoły, gdyż uważają, że do nich należy wychowanie seksualne dziecka i mają rację, ale prawdą jest, że w domu najczęściej panuje mur milczenia dotyczący tej tematyki. Dopiero ciąża lub AIDS u dziecka przerywają ten mur, ale wtedy jest już za późno. W dzisiejszych czasach rodzina nie zawsze jest w stanie wychować dziecko. Dzieci są same w domu, na ulicy, wśród przyjaciół. Rodzice skupiając się na pracy zawodowej nie są w stanie kontrolować ich zachowań. Często rolę edukacyjną przejmuje ulica, media, rówieśnicy, kultura masowa, w której nie ma miejsca na miłość, zrozumienie i szacunek. Jest natomiast miejsce na agresję, gwałt i wulgaryzm. Środowisko rówieśnicze w sposób zwulgaryzowany, niekulturalny przekazuje wiedzę na temat seksu, popularyzacji pornografii. Wszystkie źródła oddziaływają w sposób negatywny- propagując seks oderwany od uczuć. Dlatego młodzi ludzie mają prawo do rzetelnej informacji, gdyż ich działania będą oparte na wiedzy, a nie na przypuszczeniach lub emocjach. Coraz wcześniejsza inicjacja seksualna prowadzi do niechcianej ciąży i macierzyństwa w wieku szkolnym. Młodzi ludzie nie wiedzą co to jest miłość, nie mają się gdzie jej uczyć. Nie wiedzą, że miłość nie jest statyczna, ma złożoną strukturę, która rozwija się stopniowo w odpowiednich warunkach. Często nie potrafią zrozumieć, że miłość to podstawowa potrzeba człowieka, która nadaje sens życia i bytu. Dzięki niej rozwija się zdrowa osobowość dziecka, powstają więzi z innymi ludźmi, a w konsekwencji- trwały związek taki jak małżeństwo i rodzina. Dzięki miłości akceptujemy siebie, obdarowujemy miłością innych i cieszymy się z tego. Duże znaczenie ma dojrzewanie do miłości. Pierwszym i najważniejszym miejscem potrzebnym do rozwijania tej potrzeby jest rodzina. Niestety autorytet rodziny pomału upada i traci na znaczeniu na korzyść grup rówieśniczych. Dlatego każdy młody człowiek ma prawo do informacji o tym ,,jak żyć,, efektywnie i godnie, być zdrowym i cieszyć się życiem bez psychospołecznych kompleksów. Wybrać w sposób dojrzały partnera życiowego, a także urodzić zdrowe potomstwo.

Opracowanie: Iwona Czopor
nauczycielka Zespołu Szkół w Stalowej Woli

Wyświetleń: 830


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.