AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Karolina Wieczna, 2010-05-23
Koźmin

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji "Usługi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem transportu".

- n +

Konspekt lekcji geografii
Temat: Usługi w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem transportu.
Prowadząca: mgr Karolina Wieczna
Klasa: III klasa liceum
Czas trwania: 90 minut

Cel główny: poznanie cech i problemów polskiego sektora usług z uwzględnieniem transportu oraz kształcenie umiejętności dokonywania wyboru i podejmowania decyzji

Cele operacyjne:

Uczeń wie:
czym są usługi
jakie są rodzaje transportu
jakie są dane liczbowe dotyczące zatrudnienia w sferze usług

Uczeń rozumie:
że rozwój transportu ma ogromny wpływ na rozwój gospodarki
że wybór środka transportu jest uzależniony od wielu czynników: odległość, ilość i rodzaj towaru oraz koszty
że każdy rodzaj środka transportu w większym lub mniejszym stopniu ingeruje
w środowisko przyrodnicze

Uczeń potrafi:
wymienić działy usług
podać najważniejsze cechy polskich usług
omówić role usług transportowych
przedstawić wady i zalety poszczególnych środków transportu

Metody: mini-wykład, praca w grupach, analiza rycin i wykresów
Formy organizacji lekcji: praca indywidualna, praca zbiorowa
Środki dydaktyczne: podręcznik, rocznik statystyczny, KARTA PRACY: krzyżówka, rozeta decyzyjna, atlasy geograficzne
Literatura: Wiecki Wojciech, Mordawski Jan - część III, Operon, Gdynia 2008

Przebieg lekcji:
I. Część wstępna (przywitanie, sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji)
II. Nawiązanie do lekcji:
Codziennie korzystamy z różnego rodzaju usług. Jedziemy autobusem, robimy zakupy, korzystamy z Internetu, chodzimy do lekarza – czyli jesteśmy odbiorcami usług. Usługi to obok rolnictwa i przemysłu trzeci sektor gospodarki. Dobrze rozwinięte usługi mają wpływ na stopień rozwinięcia gospodarczego państwa.

III. Realizacja materiału:
1. Pytania wprowadzające:
Co to są usługi i czym różnią się od pozostałych sektorów gospodarki?
Jakie znacie działy usług?
Na podstawie rocznika statystycznego uczniowie odpowiadają na pytanie: Ile osób zatrudnionych jest w sferze usług?
Na podstawie podręcznika analizują udział poszczególnych działów w zatrudnieniu pracowników w sektorze trzecim oraz zapoznają się z nazwami przedsiębiorstw usługowych w Polsce osiągających największe zyski.

2. Mini-wykład nauczyciela na temat zmian jakie miały miejsce w sektorze usług w Polsce po 1989 roku. Na podstawie własnej wiedzy i mini-wykładu uczniowie zapisuje najważniejsze cechy polskiego sektora usług.
ok. 75 % firm prywatnych
zatrudniają ok. 54 % ludności aktywnej zawodowo
wysoki udział w tworzeniu dochodu narodowego (ok. 65%)
typ gospodarki rynkowej
dynamiczny rozwój po 1989 roku
duży udział kapitału zagranicznego
przestrzenne zróżnicowanie (więcej usług świadczy się w miastach)
niektóre usługi silnie sfeminizowane np. edukacja, ochrona zdrowia

3. Nauczyciel zadaje uczniom następujące pytania:
Czym jest transport i jakie znacie środki transportu?
Podajcie warunki rozwoju transportu w Polsce?
4. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy i rozdaje uczniom karty pracy. (karty pracy podane poniżej)
5. Uczniowie w grupach rozwiązują zadania.
6. Nauczyciel omawia poszczególne działy transportu (analiza wykresów i rycin z podręcznika)
a lider grupy (charakteryzującej omawiany przez nauczyciela środek transportu) przedstawia wyniki pracy grupy.
7. Przedstawiciele poszczególnych grup podchodzą i zapisują w tabeli na tablicy wady i zalety poszczególnych środków transportu.

IV. Utrwalenie materiału.
Podsumowanie lekcji i wyciągnięcie wniosków.

V. Zadanie domowe.
Do podanych miast dopisz nazwę lotniska, które znajduje się w podanym mieście: Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź, Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Poznań, Zielona Góra, Wrocław, Rzeszów

KARTA PRACY: 4 karty pracy, każda z nich zawiera krzyżówkę, hasło stanowi 1 z 4 środków transportu. Następnie uczniowie wypisują po 3 wady i zalety środka transportu, który stanowi hasło ich krzyżówki. Trzecim zadanie grupy jest uzupełnienie rozety decyzyjnej
i odpowiedzenia na pytania: Co należałoby poprawić w danym środku transportu? Jakie towary przewozi się określonym środkiem transportu?

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3183


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.