Katalog Anida Rydlichowska, 2010-05-23 Darłowo Zajęcia przedszkolne, Program nauczania INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie adaptacji dzieci 5-6-letnich do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej: „JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM”INNOWACJA PEDAGOGICZNA w zakresie adaptacji dzieci 5-6-letnich do oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej „JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM” INNOWACJA PEDAGOGICZNA REALIZOWANA: w Zespole Szkól nr4 w Kopnicy w roku szkolnym 2009/10 w miesiącach – maj, sierpień, wrzesień, październik. OSOBA PROWADZĄCA: Anida Rydlichowska– nauczyciel kształcenia zintegrowanego WSTĘP Każda zmiana w życiu człowieka przynosi ze sobą przeżycia radosne i pożądane, ale czasami też doznania trudne i bolesne. Takim ważnym momentem w życiu dziecka 5-6-letniego, które wcześniej nie uczęszczało do przedszkola, jest z pewnością przekroczenie progu szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. Doświadczenie to rozpoczyna proces adaptacji do nowego środowiska. ADAPTACJA CZŁOWIEKA to proces dostosowania się jednostki lub grupy do funkcjonowania w zmienionym środowisku społecznym, polegający na przejęciu wartości i norm oraz wzorów zachowań obowiązujących w nowym środowisku. Adaptacja jest więc niczym innym jak przystosowaniem się dziecka do warunków przedszkolnej rzeczywistości. Pierwszym i przez długi czas jedynym środowiskiem, w którym wzrasta i rozwija się dziecko, jest rodzina. Przekroczenie progu oddziału przedszkolnego przez dzieci to moment rozpoczęcia życia w dwu środowiskach : rodzinnym i instytucjonalnym. Aby stworzyć dzieciom lepszy start przedszkolny należy posiąść wiedzę na temat trudności jakie napotyka dziecko w początkowym okresie pobytu w przedszkolu. Z analizy potrzeb i właściwości rozwojowych dziecka oraz możliwości ich zaspokajania w środowisku instytucjonalnym za najtrudniejsze dla dziecka uznać można: zmianę dotychczasowych standardów zaspokajania potrzeb emocjonalnych i biologicznych - nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nieznajomymi ludźmi; nabywanie poczucia przynależności do grupy społecznej; zmiana rytmu i trybu życia dziecka; inna pozycja dziecka w grupie przedszkolnej niż w rodzinie; czasami zmiany w sytuacji rodzinnej wywołane faktem podjęcia przez matkę pracy zawodowej. Rozpoczęcie przez dziecko edukacji przedszkolnej jest momentem przełomowym w jego życiu społecznym. Dla wielu dzieci oznacza on pierwsze kontakty z dużą grupą, których jakość jest znacząca dla rozwoju i późniejszego funkcjonowania w różnych środowiskach. Fakt ten wiąże się ze zmianą dotychczasowego trybu życia i zaspokajania potrzeb, do czego dołączają się nowe dla dziecka zadania związane z funkcjonowaniem w grupie przedszkolnej. Niesie to za sobą większe napięcie emocjonalne. W tym okresie dziecko uczy się nowej dla siebie roli przedszkolaka. I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE INNOWACJI Adaptacja dziecka w oddziale przedszkolnym może być okresem trudnym i długim zarówno dla dziecka jak i jego rodziców. Nauczycielki naszej szkoły zawsze starały się wspierać zarówno rodziców jak i dzieci w pierwszych dniach pobytu w oddziale przedszkolnym. Dotychczasowa obserwacja tych czynności upewniła mnie w przekonaniu, iż są to działania potrzebne, zapewniające minimalizowanie negatywnych przeżyć dziecka a w konsekwencji skłoniła mnie do opracowania programu adaptacyjnego, który pomoże szybciej i łagodniej zaadaptować się dziecku do warunków przedszkolnych, a rodzicom w pełni zaufać nauczycielowi oddziału przedszkolnego i powierzyć mu swoje dziecko pod opiekę. Żeby proces adaptacyjny przebiegał sprawnie i zgodnie z potrzebami i możliwościami psychofizycznymi dziecka, musi zaistnieć ścisła współpraca między rodzicami a pracownikami szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. Placówka wspólnie z rodzicami jest odpowiedzialna za bezstresowe wprowadzenie dziecka do grupy przedszkolnej i uczynienie go szczęśliwym przedszkolakiem. Dlatego proponowane treści w innowacji zgrupowane są wokół wszystkich podmiotów odpowiedzialnych za proces adaptacji, a więc: dziecka, jego najbliższej rodziny, pracowników oddziału przedszkolnego, (kadry pedagogicznej i personelu pomocniczego), otoczenia społecznego (grupy rówieśniczej, środowiska lokalnego). Program innowacji jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r. Nr 4, poz. 17). Wyznacznikiem osiągania celów adaptacyjnych w stosunku do grupy dzieci jak i do każdego dziecka indywidualnie są kompetencje zawarte w podstawie programowej w obrębie następującego obszaru edukacyjnego: 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych. Dziecko: 1.1. obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych (nawyk mówienia proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, do widzenia, smacznego itp.); 1.2. przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych, a także szlachetnie rywalizować) oraz w świecie dorosłych; 1.3. w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań. Opracowana innowacja będzie realizowana w oddziale przedszkolnym zgodnie z załączonym harmonogramem realizacji w miesiącach: maj, sierpień, wrzesień, październik 2009r. II. CEL GŁÓWNY INNOWACJI: Tworzenie optymalnych warunków do łatwej adaptacji dziecka w oddziale przedszkolnym. CELE SZCZEGÓŁOWE zachęcanie dzieci do podejmowania działań sprzyjających integrowaniu się z grupą; stosowanie się do norm i zasad życia w grupie; ukazanie mocnych stron, możliwości i sukcesów dziecka; przezwyciężanie obaw i lęków związanych z nowym otoczeniem; poznanie środowiska domowego dziecka; nawiązanie bliskiego, opartego na zaufaniu kontaktu w relacjach: nauczyciel - dziecko, nauczyciel – rodzic; integracja rodziców ze szkołą, w której znajduje się oddział przedszkolny w celu lepszej współpracy. III. METODY I FORMY PRACY METODY: aktywizująca problemowa podająca praktycznego działania FORMY: indywidualna, zespołowa IV. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW W pracy z małym dzieckiem podstawową formą działalności jest zabawa. W zabawie, w sposób naturalny dziecko poznaje otaczającą go rzeczywistość, dostrzega swoje słabe i mocne strony a także prawa rządzące w grupie rówieśniczej. W związku z tym wskazane jest, aby wykorzystać następujące działania: zabawy pozwalające poznać nowe miejsce oraz zmniejszające dystans między dziećmi; zabawy pozwalające poznać swoje ciało; zabawy w kontakcie z innymi dziećmi; zabawy ułatwiające integrację grupy; ćwiczenia i zabawy ruchowe; zabawy naśladowcze; zabawy wykorzystujące dramę; bajki, baśnie, opowiadania dostarczające wzorów pozytywnych zachowań; wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego; spacery, wycieczki; uroczystości przedszkolne; zajęcia z rodzicami. V. EFEKTY DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH Innowacja realizowana będzie w grupie przedszkolnej w roku szkolnym 2009/10. Wstępna ocena efektów wprowadzanych działań odbędzie się po dwumiesięcznym pobycie dziecka w przedszkolu. Jednak realizacja programu będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb dzieci, dlatego czas jej trwania może zostać wydłużony o kolejne miesiące. Rzeczywisty koniec programu adaptacyjnego nastąpi tylko wówczas, gdy dziecko chętnie będzie pozostawało w oddziale przedszkolnym, nabierze zaufania do pracowników, poszerzy grono swoich przyjaciół. Zakładam, że po realizacji innowacji dziecko będzie: bez problemów rozstawało się z rodzicami; czuło się bezpieczne w oddziale przedszkolnym; wiedziało, że zawsze może zwrócić się o pomoc do nauczyciela; znało zasady współżycia w grupie; orientowało się w rozkładzie dnia w oddziale przedszkolnym, samodzielnie jadło i korzystało z toalety; samodzielnie zakładało i zdejmowało odzież. Rodzice: uzyskają pomoc w przystosowaniu się do nowej sytuacji, jakim jest oddanie dziecka do oddziału przedszkolnego; poznają warunki, w jakich będzie przebywało ich dziecko; nawiążą bliski, serdeczny kontakt z nauczycielką oddziału przedszkolnego; zapoznają się z rozkładem dnia; włączą się do wspólnych zabaw z dzieckiem; będą mieli świadomość, że ich dziecko jest w przedszkolu bezpieczne; poznają oczekiwania nauczycielki wobec dzieci i rodziców. Nauczyciel: lepiej pozna dzieci, które będą uczęszczać do oddziału przedszkolnego; poprzez obserwację ich zachowań, właściwie zaplanuje swoją dalszą pracę; pozna środowisko domowe dziecka; uzyska informacje na temat potrzeb i oczekiwań rodziców w stosunku do nauczyciela i szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. VI. EWALUACJA Narzędziem ewaluacji będzie "Arkusz obserwacji dziecka" wypełniany przez nauczycielkę oraz ankieta dla rodziców na temat przebiegu dni adaptacyjnych w oddziale przedszkolnym. Ankiety wypełniane będą po dwumiesięcznym pobycie dziecka w placówce. Program ten nie gwarantuje dobrej adaptacji dziecka do oddziału przedszkolnego, ale znacznie ją przyśpiesza i ułatwia. Trzeba wspólnego wysiłku nauczycielki i rodziców, aby proces ten przebiegał pomyślnie. Wykorzystane środki do realizacji działań innowacyjnych 1. Korzystanie z bazy dydaktyczno - materialnej szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. 2. Korzystanie z fachowej pomocy specjalistów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej – psychologa. 3. Korzystanie z materiałów edukacyjnych dotyczących problemu adaptacji. 4. Pomoc i współpraca rodziców dziecka. 5.Wysokie kwalifikacje kadry pedagogicznej oraz pomoc personelu pomocniczego oddziału przedszkolnego. Mam nadzieję, że program ten pozwoli dzieciom i ich rodzicom bezstresowo pokonać trudne chwile jakie pojawią się w pierwszych dniach nowego etapu w życiu dziecka i jego rodziny. Pomoże przygotować przedszkolaków do uczestnictwa w życiu przedszkolnym. Stworzy warunki ku temu, by dziecko nie czuło się obco i jak najszybciej zaczęło aktywnie funkcjonować w społeczności przedszkolnej, a rodzice nabrali zaufania do fachowej opieki ze strony nauczycielki oraz personelu pomocniczego. HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH SPOTKANIE 1 Zapisy do oddziału przedszkolnego - maj - Wypełnianie karty zgłoszenia dziecka. - Zapoznanie z budynkiem i placem zabaw dla grupy przedszkolnej. - Przedstawienie oferty edukacyjnej. - Podanie adresu strony internetowej placówki zawierającej informacje o wydarzeniach, zwyczajach i tradycjach szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny a także inne ciekawe informacje. - Rozmowy indywidualne z dziećmi i rodzicami. - Zaproszenie rodziców na zebranie organizacyjne w m-cu sierpniu. CELE: - Nawiązanie kontaktu z dzieckiem i rodzicami. - Umożliwienie dziecku pierwszego kontaktu ze szkołą, w której znajduje się oddział przedszkolny. - Przekazanie rodzicom informacji o placówce. Oczekiwane rezultaty: Dziecko zna szkołę do której będzie uczęszczało. Rodzice znają ofertę edukacyjną dla swoich dzieci. Rodzice mają dostęp do pełnej informacji na temat placówki. SPOTKANIE 2 Zebranie organizacyjne dla rodziców dzieci przyjętych do oddziału przedszkolnego – ostatni tydzień sierpnia - Przedstawienie Programu Wychowania Przedszkolnego oraz Programu Adaptacyjnego „JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM” - Omówienie organizacji pracy placówki oraz rozkładu dnia przedszkolnego. - Wypełnienie ankiety informacyjnej o dziecku. - Prelekcja psychologa nt. „Trudności adaptacyjne dziecka”- przekazanie praktycznych wskazówek i rad jak przygotować dziecko do przedszkola. - Indywidualne konsultacje z psychologiem. - Zaproszenie rodziców z dziećmi do udziału w zajęciach adaptacyjnych w miesiącu wrześniu. CELE: - Zachęcenie rodziców do przygotowania dziecka do nowych warunków, jakie zastanie w oddziale przedszkolnym. - Uświadomienie rodzicom, że współdziałanie z pracownikami szkoły to warunek udanej adaptacji dziecka. - Zebranie informacji o dziecku, jego przyzwyczajeniach, upodobaniach, ewentualnych problemach zdrowotnych, itp. - Zapoznanie rodziców z Programem Wychowania Przedszkolnego, Programem Adaptacyjnym placówki i rozkładem dnia przedszkolnego. Oczekiwane rezultaty: Rodzice wiedzą jak przygotować dziecko do nowych warunków, jakie zastanie w oddziale przedszkolnym. Rodzice współpracują z nauczycielką i personelem pomocniczym oddziału przedszkolnego w celu lepszej adaptacji swojego dziecka do nowych warunków. Rodzice znają Program Adaptacyjny „JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM”. Rodzice znają organizację pracy w placówce, rozkład dnia oraz Program Wychowania Przedszkolnego. Nauczyciel zebrał wiele informacji o dziecku. SPOTKANIE 3 Udział rodziców w pierwszych zajęciach z dziećmi – wrzesień - Uczestniczenie w zajęciach lub ich obserwacja. - Poznanie zabaw integracyjnych. - Udział w zajęciach plastycznych. CELE: - Stworzenie serdecznej atmosfery sprzyjającej zdobyciu zaufania rodziców i ich dzieci. - Uświadomienie dzieciom, że pobyt w oddziale przedszkolnym może być dla nich ciekawą i wesołą zabawą oraz formą radosnego działania. - Ukazanie możliwości i zdolności pedagogicznych nauczycielki. - Lepsze poznanie się i umocnienie więzi z rodzicami, rówieśnikami i nauczycielem. Oczekiwane rezultaty: Dziecko jest zadowolone i czuje się bezpieczne. Rodzic jest zadowolony i czuje więź ze szkołą, w której znajduje się oddział przedszkolny. Dziecko obserwuje swoich nowych kolegów w trakcie zabaw i zajęć. Dziecko chętnie uczestniczy w zabawach integracyjnych z przedszkolakami i nauczycielką. Nauczyciel wykorzystuje zabawy integracyjne Klanzy ułatwiające dzieciom integrację z innymi przedszkolakami i nauczycielką. SPOTKANIE 4 Wspólne zabawy na podwórku przedszkolnym – wrzesień - Zabawy dzieci na placu zabaw. - Zabawy kołowe ze śpiewem. - Zabawy z chustą i innym sprzętem. CELE: - Wzmacnianie pozytywnego nastawienia dzieci do oddziału przedszkolnego. - Obserwacja dzieci na tle rówieśników. - Zachęcenie rodziców do dalszej współpracy z przedszkolem. Oczekiwane rezultaty: Dziecko chętnie bawi się z rówieśnikami. Nauczyciel gromadzi informacje o dzieciach. Rodzic współpracuje z przedszkolem. SPOTKANIE 5 Uroczystość przedszkolna „Pasowanie na przedszkolaka”- październik - Występ dzieci. - Zabawy i konkursy z rodzicami. - Złożenie obietnicy przedszkolaka i wręczenie medali „Jestem przedszkolakiem”. - Wręczenie upominków. CELE: - Zapoznanie z tradycją oddziału przedszkolnego. - Wprowadzenie serdecznej i miłej atmosfery przez pracowników placówki. - Nawiązanie aktywnej współpracy rodziców ze szkołą. - Podkreślenie wartości dziecka w zbiorowości przedszkolnej jako pełnoprawnego przedszkolaka. Oczekiwane rezultaty: Dziecko czuje się pełnoprawnym przedszkolakiem. Rodzice znają tradycje oddziału przedszkolnego. Rodzice mają zaufanie do pracowników szkoły. Rodzice aktywnie współpracują ze szkołą. SPOTKANIE 6 Zebranie z rodzicami – październik - Wspólne redagowanie planu współpracy z rodzicami. - Ankieta dla rodziców dotycząca ich oceny i oczekiwań wobec szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. - Ankieta dla rodziców na temat przebiegu dni adaptacyjnych w oddziale przedszkolnym. CELE: - Poznanie potrzeb i oczekiwań rodziców i ich dzieci wobec szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. - Uzyskanie informacji zwrotnych dotyczących problemu adaptacji dziecka w oddziale przedszkolnym. Oczekiwane rezultaty: Nauczycielka zna potrzeby i oczekiwania rodziców wobec szkoły, w której znajduje się oddział przedszkolny. Rodzice znają oczekiwania placówki wobec nich. Nauczyciel uzyskał informację zwrotną od rodziców na temat przebiegu dni adaptacyjnych w oddziale przedszkolnym. Wyświetleń: 9940
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |