Katalog Barbara Bąbka Ekologia, Różne Konkurs Ekologiczny dla klas II-III gimnazjumKonkurs EkologicznyCele konkursu:1. Popularyzowanie wiedzy ekologicznej 2. Kształtowanie świadomości ekologicznej Regulamin konkursu. 1. Konkurs przeznaczony jest dla klas II i III gimnazjum. 2. Każdą klasę może reprezentować tylko jedna drużyna złożona najwyżej z trzech osób. 3. Udział klasy należy zgłosić organizatorowi w wyznaczonym terminie. 4. Konkurs odbędzie się ( termin i miejsce ). 5. Uczestników konkursu ocenia komisja w składzie: - przewodniczący - nauczyciel (biolog, chemik, geograf) - przedstawiciel samorządu uczniowskiego - przedstawiciel uczniów - członek koła ekologicznego. 6. Każda drużyna losuje jeden zestaw złożony z ośmiu zadań. 7. Wykonanie każdego z zadań jest punktowane w skali od 1 do 3 punktów. 8. Zwycięża drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów. 9. Organizatorzy zapewniają dyplomy i nagrody dla zwycięzców. Do każdego zestawu należy dołączyć: 1. Do zadania nr 1 pudełko z różnymi produktami dobranymi w pary - wersja ekologiczna i nie ekologiczna, np. dezodorant w sztyfcie i dezodorant w sprayu bez ekologicznego oznakowania, długopis jednorazowy i z wymiennym wkładem, tekstylną torbę na zakupy i plastikową reklamówkę, napój w plastikowej butelce i w szklanej itp. W każdym zestawie w pudełku powinny znajdować się inne przedmioty. 2. Do zadania nr 2 pudełko z zestawem śmieci - makulatura, puszki, kartony po sokach, baterie, tekstylia, itp. Zawartość pudełek powinna różnić się od siebie. 3. Do zadania nr 4 plansze z symbolami służącymi do ekologicznego oznakowania towarów. Zestaw nr 1. 1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok pudełka na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór. 2. Jakie odpady powstające w gospodarstwie domowym nie powinny być wyrzucane do zwykłych pojemników na odpady lub wylewane do kanalizacji? Wymieńcie 4. 3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi na wysypisku i takie, które się nie rozkładają. 4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów? 5. Jak możecie codziennie w swoim domu oszczędzać wodę w kuchni? Podajcie 3 przykłady. 6. Znajdźcie 3 zastosowania dla starej, zużytej podkoszulki bawełnianej. 7. Wyjaśnijcie pojęcie deforestacja. Jakie mogą być jej skutki? 8. Przygotujcie krótkie wystąpienie mające na celu zachęceni zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej. Zestaw nr 2. 1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór. 2. Wybraliście się na zakupy. Czym powinniście kierować się jako ekologiczni klienci przy wyborze produktów spożywczych? Wymieńcie 4 kryteria. 3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi na wysypisku i takie, które się nie rozkładają. 4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów? 5. Jak możecie codziennie oszczędzać wodę w swojej łazience? Podajcie 3 przykłady. 6. Znajdźcie 3 zastosowania dla pustych butelek plastikowych. 7. Podajcie przyczyny powstawania dziury ozonowej i skutki tego zjawiska. 8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej. Zestaw 3. 1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudelku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór. 2. Podajcie 4 powody, dla których nie kupicie napojów w puszkach aluminiowych i plastikowych butelkach. 3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które się nie rozkładają na wysypisku. 4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów? 5. Jak możecie przyczynić się w codziennym życiu do ochrony lasów? Podajcie 3 przykłady. 6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla opakowań foliowych, np. starych reklamówek. 7. Wyjaśnijcie co to jest biodegradacja. Czy jest to zjawisko korzystne dla środowiska? 8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej. Zestaw 4. 1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór. 2. Podajcie 4 sposoby pozbywania się odpadów nie zagrażające środowisku. 3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w kartonach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które nie rozkładają się na wysypisku. 4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów? 5. Jak możecie w codziennym życiu wpłynąć na zmniejszenie efektu cieplarnianego i dziury ozonowej? 6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla pojemników po jogurcie. 7. Wyjaśnijcie pojęcie recycling, podajcie przykłady odpadów poddawanych temu procesowi. 8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej. Zestaw 5. 1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór. 2. Wymieńcie 4 ekologiczne sposoby walki ze szkodnikami i zwalczania chwastów. 3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w kartonach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które nie rozkładają się na wysypisku. 4. Co oznaczają takie znaki umieszczone na opakowaniach niektórych towarów? 5. Jak możecie w codziennym życiu wpłynąć na stan czystości wód w najbliższych zbiornikach wodnych? 6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla zużytych plastikowych szczoteczek do rąk i zębów. 7. Wyjaśnijcie co to jest smog. Przyczyny powstawania tego zjawiska i jego skutki. 8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.
Opracowanie: Barbara Bąbka Wyświetleń: 3198
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |