Katalog

Barbara Bąbka
Ekologia, Różne

Konkurs Ekologiczny dla klas II-III gimnazjum

- n +

Konkurs Ekologiczny

Cele konkursu:
1. Popularyzowanie wiedzy ekologicznej
2. Kształtowanie świadomości ekologicznej

Regulamin konkursu.
1. Konkurs przeznaczony jest dla klas II i III gimnazjum.
2. Każdą klasę może reprezentować tylko jedna drużyna złożona najwyżej z trzech osób.
3. Udział klasy należy zgłosić organizatorowi w wyznaczonym terminie.
4. Konkurs odbędzie się ( termin i miejsce ).
5. Uczestników konkursu ocenia komisja w składzie:
- przewodniczący
- nauczyciel (biolog, chemik, geograf)
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- przedstawiciel uczniów - członek koła ekologicznego.
6. Każda drużyna losuje jeden zestaw złożony z ośmiu zadań.
7. Wykonanie każdego z zadań jest punktowane w skali od 1 do 3 punktów.
8. Zwycięża drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.
9. Organizatorzy zapewniają dyplomy i nagrody dla zwycięzców.

Do każdego zestawu należy dołączyć:
1. Do zadania nr 1 pudełko z różnymi produktami dobranymi w pary - wersja ekologiczna i nie ekologiczna, np. dezodorant w sztyfcie i dezodorant w sprayu bez ekologicznego oznakowania, długopis jednorazowy i z wymiennym wkładem, tekstylną torbę na zakupy i plastikową reklamówkę, napój w plastikowej butelce i w szklanej itp. W każdym zestawie w pudełku powinny znajdować się inne przedmioty.
2. Do zadania nr 2 pudełko z zestawem śmieci - makulatura, puszki, kartony po sokach, baterie, tekstylia, itp. Zawartość pudełek powinna różnić się od siebie.
3. Do zadania nr 4 plansze z symbolami służącymi do ekologicznego oznakowania towarów.


Zestaw nr 1.

1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok pudełka na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór.
2. Jakie odpady powstające w gospodarstwie domowym nie powinny być wyrzucane do zwykłych pojemników na odpady lub wylewane do kanalizacji? Wymieńcie 4.
3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi na wysypisku i takie, które się nie rozkładają.
4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów?
5. Jak możecie codziennie w swoim domu oszczędzać wodę w kuchni? Podajcie 3 przykłady.
6. Znajdźcie 3 zastosowania dla starej, zużytej podkoszulki bawełnianej.
7. Wyjaśnijcie pojęcie deforestacja. Jakie mogą być jej skutki?
8. Przygotujcie krótkie wystąpienie mające na celu zachęceni zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.


Zestaw nr 2.

1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór.
2. Wybraliście się na zakupy. Czym powinniście kierować się jako ekologiczni klienci przy wyborze produktów spożywczych? Wymieńcie 4 kryteria.
3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi na wysypisku i takie, które się nie rozkładają.
4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów?
5. Jak możecie codziennie oszczędzać wodę w swojej łazience? Podajcie 3 przykłady.
6. Znajdźcie 3 zastosowania dla pustych butelek plastikowych.
7. Podajcie przyczyny powstawania dziury ozonowej i skutki tego zjawiska.
8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.


Zestaw 3.

1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudelku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór.
2. Podajcie 4 powody, dla których nie kupicie napojów w puszkach aluminiowych i plastikowych butelkach.
3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w pudełkach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które się nie rozkładają na wysypisku.
4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów?
5. Jak możecie przyczynić się w codziennym życiu do ochrony lasów? Podajcie 3 przykłady.
6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla opakowań foliowych, np. starych reklamówek.
7. Wyjaśnijcie co to jest biodegradacja. Czy jest to zjawisko korzystne dla środowiska?
8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.


Zestaw 4.

1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór.
2. Podajcie 4 sposoby pozbywania się odpadów nie zagrażające środowisku.
3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w kartonach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które nie rozkładają się na wysypisku.
4. Co oznaczają takie znaki (plansza) umieszczone na opakowaniach niektórych towarów?
5. Jak możecie w codziennym życiu wpłynąć na zmniejszenie efektu cieplarnianego i dziury ozonowej?
6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla pojemników po jogurcie.
7. Wyjaśnijcie pojęcie recycling, podajcie przykłady odpadów poddawanych temu procesowi.
8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.


Zestaw 5.

1. Spośród przedmiotów znajdujących się w pudełku wybierzcie towary ekologiczne i połóżcie je obok na stoliku. Uzasadnijcie swój wybór.
2. Wymieńcie 4 ekologiczne sposoby walki ze szkodnikami i zwalczania chwastów.
3. Dokonajcie segregacji odpadów umieszczonych w kartonach na takie, które ulegają rozkładowi i takie, które nie rozkładają się na wysypisku.
4. Co oznaczają takie znaki umieszczone na opakowaniach niektórych towarów?
5. Jak możecie w codziennym życiu wpłynąć na stan czystości wód w najbliższych zbiornikach wodnych?
6. Znajdźcie 3 nowe zastosowania dla zużytych plastikowych szczoteczek do rąk i zębów.
7. Wyjaśnijcie co to jest smog. Przyczyny powstawania tego zjawiska i jego skutki.
8. Przygotujcie krótkie wystąpienie w celu zachęcenia zebranych do wzięcia udziału w wybranej przez was akcji ekologicznej.

Opracowanie: Barbara Bąbka
Nauczycielka biologii w Zespole Szkół Nr 4 w Mrągowie

Wyświetleń: 3198


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.