AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Tomasz Kaliwoda, 2010-05-23
Głubczyce

Historia, Konkursy

Starożytna Grecja cz. II. Konkurs historyczny.

- n +

DOPASUJ DEFINICJĘ DO NASTĘPUJĄCEGO POJĘCIA:

„WIEKI CIEMNE”

Okres silnego zaciemnienia, małego, niespotykanie słabego nasłonecznienia, wysp w basenie Morza Śródziemnego.



Niewielki zasób źródeł archeologicznych z okresu od 1200 r p.n.e. do połowy VIII w. p.n.e.



Okres w czasie którego nie nastąpił wzrost kultury, architektury i sztuki greckiej, a nawet nastąpiło ich zacofanie.

poprawną odpowiedź zaznacz symbolem w odpowiedniej kratce

DO PODANYCH ELEMENTÓW WIELKIEJ KOLONIZACJI
DOPASUJ CHARAKTERYSTYCZNE DLA NICH CECHY

METROPOLIA APOIKIA


wybranie grupy osadników
stopniowo stawała się samodzielna
wyposażenie w żywność
zakładana na wzór miasta macierzystego
wyposażenie w święty ogień
w początkowym okresie była zależna
wybór przedstawiciela oikistesa
wyposażenie w statek
zachowała tradycję, język i kulturę



Poprawną cechę skieruj strzałką w lewo, lub w prawo
(w zależności czy odpowiada ona metropolii czy apoikii) np.


.............................

.............................

.............................

UZUPEŁNIJ BRAKUJĄCY TEKST
DOTYCZĄCY WIELKIEJ KOLONIZACJI


Począwszy od .......... w. p.n.e. rozpoczął się proces osadnictwa wykraczający poza basen Morza Egejskiego zwany .......................... ...............................
Grecy opanowali w tym czasie kolonie od zachodnich krańców Półwyspu ........................., po północno – wschodnie wybrzeża Morza Czarnego. Kolonie greckie na obszarze Italii nazywane były ........................... ...........................
Grekom potrzebne były ................. .................. pod uprawę, ponieważ wskutek ustania wyniszczających wojen nastąpił wzrost ....................... ........................
Ponadto kolonizacja stwarzała ......................... dla wielu osób. Miasta macierzyste nazywano .................................... a nowe osady .....................................

UZUPEŁNIJ TABELĘ W BRAKUJĄCE MIEJSCA
WKLEJ ODPOWIEDNIE INFORMACJE

DATA MIEJSCE DOWÓDCA PRZEBIEG
Maraton
Leonidas Zdrada jednego z Greków, który przekazał Persom plany obrony greckiej.
Na miejsce bitwy Grecy wybrali wąską cieśninę, w której mniejsze i zwrotniejsze okręty greckie pokonały potężniejszą flotę perską.
479 r. p.n.e.
Druzgocąca klęska Persów.

ROZWIĄŻ KRZYŻÓWKĘ


1. Siedziba bogów według wierzeń Greków.
2. Jeden z rodzajów greckiego dramatu.
3. Grecki filozof, którego nauki znamy tylko z przekazów Platona.
4. Najważniejszy z greckich bogów.
5. Uczeń Platona, najwszechstronniejszy z filozofów greckich.
6. Filozof wywodzący się z tzw. szkoły jońskiej; pochodził z Miletu.
7. Rzucany na odległość w jednej z konkurencji olimpijskich.
8. Epos Homera opowiadający o wojnie trojańskiej.


Czym była satrapia w starożytnej Grecji ?


Gdzie, kiedy i w jakim celu utworzony został Związek Helleński ?
Czym był sąd skorupkowy i jak przebiegał ?
Czym była tyrania ?
Jak podzielił Attykę Klejstenes ?
Kim był i jaką rolę pełnił oikistes ?
Czym była agora ?
Miejscem rozwoju jakiej kultury była Kreta ?
Jaką grupą społeczną byli w Sparcie perjojkowie ?
Jaką grupą społeczną byli w Sparcie heloci ?



satrapia – okręg administracyjny odpowiadający w przybliżeniu
krainom geograficzno - historycznym


Związek Helleński – utworzony w 481 r. w Koryncie;
koalicja Greków przeciw Persom
sąd skorupkowy – wskazanie nazwiska osoby; na glinianych skorupkach obywatele wypisywali nazwisko, które powtarzało się najczęściej jego właściciel musiał opuścić Ateny na 10 lat nie tracąc praw obywatelskich i majątkowych
tyrania – forma rządu w wyniku przejęcia władzy przez jednostkę
podział Attyki przez Klejstenesa – na demy – niewielkie jednostki terytorialne (odpowiednik dzisiejszej gminy); demy pogrupowane były w 10 fyli
oikistes – stał na czele grupy osadników, która wyruszała z metropolii
na kolonizację nowych ziem
agora – zgromadzenie ludowe polis, później miejsce obrad zgromadzenia
Kreta miejscem rozwoju – kultury Minojskiej
perjojkowie – byli najniższą grupą społeczną, mieli wolność osobistą,
nie mieli praw politycznych i wpływu na sprawy państwa
heloci – zależni chłopi, 50 % plonów oddawali spartiatom, byli własnością państwa, nie posiadali praw obywatelskich, nie mogli opuszczać miejsca gdzie posiadali swoją ziemię



UZUPEŁNIJ TEKST


Po wojnach grecko – perskich od 454 r p.n.e. rządy w Atenach objął ............................. Wprowadził za swych rządów wiele ............................... a wśród nich wynagradzanie za sprawowanie urzędów .................................... W ten sposób do bezpośrednich rządów dopuścił nawet .......................................... Do urzędu archonta dopuścił przedstawicieli .................................. klasy majątkowej.
W 451 r p.n.e. wprowadził prawo obywatelskie zgodnie z którym obywatelem mógł być tylko ten którego ...............................
Ateny za jego rządów były przykładem rządów demokratycznych ponieważ obywatele ......................................



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1298


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.