Katalog

Tomasz Kaliwoda, 2010-05-23
Głubczyce

Historia, Konspekty

Chrześcijaństwo – narodziny i rozprzestrzenianie nowej religii. Konspekt lekcji historii.

- n +


1. Przedmiot:

Historia

2. Temat:

Chrześcijaństwo – narodziny i rozprzestrzenianie nowej religii.

3. Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń pamięta:
- pojęcia: synkretyzm, edykt, biskup, patriarcha, synod, sobór, do-gmat, herezja, monastycyzm,

Uczeń rozumie:
- wyżej wymienione pojęcia,
- jak powstała i znaczenie wiary chrześcijańskiej,
- znaczenie Nowego Testamentu w szerzeniu wiary chrześcijańskiej,

Uczeń potrafi:
- scharakteryzować system religijny starożytnego Rzymu,
- wskazać na mapie Palestynę
- przedstawić sytuację polityczną Palestyny w I w. n.e.
- omówić działalność Jezusa,
- wskazać cechy organizacji pierwszych gmin chrześcijańskich,
- wymienić etapy chrystianizacji cesarstwa rzymskiego,

4. Etapy lekcji:

I Wprowadzenie:

Nauczyciel przedstawia cechy charakterystyczne systemu religijnego Rzymu, wprowadza pojęcie synkretyzmu oraz prosi uczniów o przypo-mnienie najważniejszych cech religii poznanych na dotychczasowych zajęciach. Przy pomocy dyskusji skłania uczniów do wskazania religii monoteistycznej w kulturach starożytnych.


II Rozwinięcie:

1. Nauczyciel poleca wskazanie na mapie terenu Palestyny, po czym krótko charakteryzuje sytuację polityczną tego obszaru.
2. Nauczyciel przy pomocy rozmowy nauczającej przedstawia wraz z uczniami działalność Jezusa, oraz treści Nowego Testamentu jako źródła do poznania dziejów jego działalności. W rozmowie tej wyko-rzystuje wiedzę uczniów wyniesioną z lekcji religii i języka polskiego.
- Skąd czerpiemy wiedzę o Jezusie?
- Jakie były główne założenia jego nauki?
- W jaki sposób nauki te odbierane były przez wyznawców judaizmu?
3. Nauczyciel rozpoczyna wykład na temat pierwszych gmin chrześci-jańskich i ich organizacji oraz działalność Pawła z Tarsu. Wykład zostaje poparty ilustracjami i mapą.
4. Praca z tekstem podręcznika (s. 131 – 132) oraz tekstami źródło-wymi Edyktem mediolańskim i Rozporządzeniem cesarzy w sprawie pogan. Uczniowie na podstawie tych materiałów charakteryzują pro-ces chrystianizacji cesarstwa.

III Zakończenie:

Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda przygotowuje argumenty za i przeciw uznaniu religii chrześcijańskiej jako obowiązującej w Ce-sarstwie. Argumenty obu grup zapisywane są na dwóch częściach ta-blicy, po czym wybierane są argumenty wspólne dla obu grup i one sta-nowią wnioski z lekcji.

5. Metody i formy pracy z uczniem:

Wykład w oparciu o mapę oraz ilustracje, elementy dyskusji, praca z mapą, praca z tekstami źródłowymi Edykt mediolański i Rozporządze-nie cesarzy w sprawie pogan.

6. Środki dydaktyczne:

Podręcznik dla klas 1 liceum profilowanego Od dziejów najdawniej-szych do schyłku starożytności, Wydawnictwo OPERON, Rumia 2002, mapa, tablice pomocnicze, teksty źródłowe.

7. Spostrzeżenia i uwagi:

.........................................




Imię i nazwisko nauczyciela obserwującego zajęcia:

..................................................
Wyświetleń: 3772


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.