Katalog Tomasz Kaliwoda, 2010-05-23 Głubczyce Historia, Konspekty Chrześcijaństwo – narodziny i rozprzestrzenianie nowej religii. Konspekt lekcji historii.1. Przedmiot: Historia 2. Temat: Chrześcijaństwo – narodziny i rozprzestrzenianie nowej religii. 3. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń pamięta: - pojęcia: synkretyzm, edykt, biskup, patriarcha, synod, sobór, do-gmat, herezja, monastycyzm, Uczeń rozumie: - wyżej wymienione pojęcia, - jak powstała i znaczenie wiary chrześcijańskiej, - znaczenie Nowego Testamentu w szerzeniu wiary chrześcijańskiej, Uczeń potrafi: - scharakteryzować system religijny starożytnego Rzymu, - wskazać na mapie Palestynę - przedstawić sytuację polityczną Palestyny w I w. n.e. - omówić działalność Jezusa, - wskazać cechy organizacji pierwszych gmin chrześcijańskich, - wymienić etapy chrystianizacji cesarstwa rzymskiego, 4. Etapy lekcji: I Wprowadzenie: Nauczyciel przedstawia cechy charakterystyczne systemu religijnego Rzymu, wprowadza pojęcie synkretyzmu oraz prosi uczniów o przypo-mnienie najważniejszych cech religii poznanych na dotychczasowych zajęciach. Przy pomocy dyskusji skłania uczniów do wskazania religii monoteistycznej w kulturach starożytnych. II Rozwinięcie: 1. Nauczyciel poleca wskazanie na mapie terenu Palestyny, po czym krótko charakteryzuje sytuację polityczną tego obszaru. 2. Nauczyciel przy pomocy rozmowy nauczającej przedstawia wraz z uczniami działalność Jezusa, oraz treści Nowego Testamentu jako źródła do poznania dziejów jego działalności. W rozmowie tej wyko-rzystuje wiedzę uczniów wyniesioną z lekcji religii i języka polskiego. - Skąd czerpiemy wiedzę o Jezusie? - Jakie były główne założenia jego nauki? - W jaki sposób nauki te odbierane były przez wyznawców judaizmu? 3. Nauczyciel rozpoczyna wykład na temat pierwszych gmin chrześci-jańskich i ich organizacji oraz działalność Pawła z Tarsu. Wykład zostaje poparty ilustracjami i mapą. 4. Praca z tekstem podręcznika (s. 131 – 132) oraz tekstami źródło-wymi Edyktem mediolańskim i Rozporządzeniem cesarzy w sprawie pogan. Uczniowie na podstawie tych materiałów charakteryzują pro-ces chrystianizacji cesarstwa. III Zakończenie: Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda przygotowuje argumenty za i przeciw uznaniu religii chrześcijańskiej jako obowiązującej w Ce-sarstwie. Argumenty obu grup zapisywane są na dwóch częściach ta-blicy, po czym wybierane są argumenty wspólne dla obu grup i one sta-nowią wnioski z lekcji. 5. Metody i formy pracy z uczniem: Wykład w oparciu o mapę oraz ilustracje, elementy dyskusji, praca z mapą, praca z tekstami źródłowymi Edykt mediolański i Rozporządze-nie cesarzy w sprawie pogan. 6. Środki dydaktyczne: Podręcznik dla klas 1 liceum profilowanego Od dziejów najdawniej-szych do schyłku starożytności, Wydawnictwo OPERON, Rumia 2002, mapa, tablice pomocnicze, teksty źródłowe. 7. Spostrzeżenia i uwagi: ......................................... Imię i nazwisko nauczyciela obserwującego zajęcia: .................................................. Wyświetleń: 3772
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |