Katalog

Tomasz Kaliwoda, 2010-05-23
Głubczyce

Historia, Konspekty

System feudalny. Konspekt lekcji historii.

- n +


Karta obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę
mgr Tomasz Kaliwoda

1. Przedmiot:

Historia

2. Temat:

Feudalizm.

Klasa I liceum wielozawodowego

3. Przewidywane osiągnięcia uczniów:

Uczeń pamięta:
- pojęcia: związane z feudalizmem – senior, wasal, lenno, danina, pańszczyzna, latyfundia, inwestytura, immunitet, komendacja, hrabiowie, setnik, kapitularz, felonia,
Uczeń rozumie:
- jak funkcjonowała średniowieczna formacja społeczno-ekonomiczna
i ustrój polityczny,
Uczeń potrafi:
- omówić genezę europejskiego feudalizmu,
- omówić strukturę społeczeństwa,

4. Etapy lekcji:

I Wprowadzenie:


Podział uczniów klasy na dwie grupy.

GRUPA I
- referuje genezę społeczeństwa feudalnego,
- omawia kształtowanie się struktury społeczeństwa feudalnego,
- przedstawia przemiany społeczno – gospodarcze doby wczesnego
średniowiecza,
- omawia stosunki pomiędzy seniorem a wasalem,

GRUPA II
- referuje zasadę: „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”,
- omawia odmienność feudalizmu angielskiego,


II Rozwinięcie:

Praca z tekstem źródłowym – Kapitularz Karola Wielkiego z 811 r.- omówienie następujących zagadnień.
- podanie przyczyn komendacji,
- wyjaśnienie pojęć: komendacja, hrabiowie, setnik, kapitularz,

Praca z tekstem źródłowym – Powszechna historia państwa i prawa. Feudalizm. Wybór tekstów źródłowych. - omówienie następujących zagadnień.
- kto mógł nadawać lenno i w jakich okolicznościach można było je
utracić,
- określenie istoty lenna,
- wymienienie uprawnionych do dziedziczenia lenna I i II stopnia, oraz
osób upoważnionych do spadku,
- wyjaśnienie pojęć: beneficjum, inwestytura, lennik, senior, wasal, felonia,


III Zakończenie:

Uczniowie wykonują schemat piramidy feudalnej dokonując krótkiej charakterystyki każdego stopnia.


IV Metody kontroli:

Zadanie domowe:
Wykonanie tabeli przedstawiającej różnice i podobieństwa w feudalizmie na kontynencie i w Anglii.

5. Metody i formy pracy z uczniem:

Praca w zespołach, dyskusje na podstawie tekstów źródłowych, referaty uczniów.

6. Środki dydaktyczne:

Podręcznik dla klas 1 zasadniczej szkoły zawodowej Historia i wiedza o społeczeństwie, Wydawnictwo Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2002, teksty źródłowe


7. Spostrzeżenia i uwagi:

.........................................


Imię i nazwisko nauczyciela obserwującego zajęcia:

....................................................
Wyświetleń: 3297


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.