Katalog Tomasz Kaliwoda, 2010-05-23 Głubczyce Historia, Konspekty System feudalny. Konspekt lekcji historii.Karta obserwacji zajęć prowadzonych przez nauczyciela stażystę mgr Tomasz Kaliwoda 1. Przedmiot: Historia 2. Temat: Feudalizm. Klasa I liceum wielozawodowego 3. Przewidywane osiągnięcia uczniów: Uczeń pamięta: - pojęcia: związane z feudalizmem – senior, wasal, lenno, danina, pańszczyzna, latyfundia, inwestytura, immunitet, komendacja, hrabiowie, setnik, kapitularz, felonia, Uczeń rozumie: - jak funkcjonowała średniowieczna formacja społeczno-ekonomiczna i ustrój polityczny, Uczeń potrafi: - omówić genezę europejskiego feudalizmu, - omówić strukturę społeczeństwa, 4. Etapy lekcji: I Wprowadzenie: Podział uczniów klasy na dwie grupy. GRUPA I - referuje genezę społeczeństwa feudalnego, - omawia kształtowanie się struktury społeczeństwa feudalnego, - przedstawia przemiany społeczno – gospodarcze doby wczesnego średniowiecza, - omawia stosunki pomiędzy seniorem a wasalem, GRUPA II - referuje zasadę: „wasal mojego wasala nie jest moim wasalem”, - omawia odmienność feudalizmu angielskiego, II Rozwinięcie: Praca z tekstem źródłowym – Kapitularz Karola Wielkiego z 811 r.- omówienie następujących zagadnień. - podanie przyczyn komendacji, - wyjaśnienie pojęć: komendacja, hrabiowie, setnik, kapitularz, Praca z tekstem źródłowym – Powszechna historia państwa i prawa. Feudalizm. Wybór tekstów źródłowych. - omówienie następujących zagadnień. - kto mógł nadawać lenno i w jakich okolicznościach można było je utracić, - określenie istoty lenna, - wymienienie uprawnionych do dziedziczenia lenna I i II stopnia, oraz osób upoważnionych do spadku, - wyjaśnienie pojęć: beneficjum, inwestytura, lennik, senior, wasal, felonia, III Zakończenie: Uczniowie wykonują schemat piramidy feudalnej dokonując krótkiej charakterystyki każdego stopnia. IV Metody kontroli: Zadanie domowe: Wykonanie tabeli przedstawiającej różnice i podobieństwa w feudalizmie na kontynencie i w Anglii. 5. Metody i formy pracy z uczniem: Praca w zespołach, dyskusje na podstawie tekstów źródłowych, referaty uczniów. 6. Środki dydaktyczne: Podręcznik dla klas 1 zasadniczej szkoły zawodowej Historia i wiedza o społeczeństwie, Wydawnictwo Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 2002, teksty źródłowe 7. Spostrzeżenia i uwagi: ......................................... Imię i nazwisko nauczyciela obserwującego zajęcia: .................................................... Wyświetleń: 3297
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |