Katalog Magdalena Krzyczmonik-Radosz, 2010-05-23 Nowa Wieś Zajęcia pozaszkolne, Program nauczania Program autorski zajęć terapii dyslektycznej.Program zajęć terapii dyslektycznej dla uczniów klas drugich gimnazjum. Zasady pisowni wyrazów z rz i ż. Program ten napisałam z myślą o uczniach ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – dysortografią. Ważne jest objęcie tych uczniów opieką i pomocą, ponieważ u uczniów nieobjętych terapią mogą wystąpić wtórne zaburzenia emocjonalne, manifestujące się w różny sposób: od postawy wycofującej się do nadaktywności. Postanowiłam opracować program, który w ciekawy sposób pomoże uczniom dyslektycznym sprawniej posługiwać się językiem pisanym, ale także będzie dla nich wsparciem w przezwyciężaniu stresu, pomoże im w relaksacji i ogólnym rozwoju. Program realizowałam w ramach zajęć terapii dyslektycznej w Gimnazjum we Wrzosowej. Celem programu było przezwyciężenie trudności w opanowaniu pisowni wyrazów z rz i ż. Podzieliłam go na siedem części: 1)Pisownia wyrazów z „rz” wymiennym. 2)Pisownia wyrazów z „rz” niewymiennym. 3)Pisownia wyrazów z „rz” po spółgłoskach. 4)Pisownia wyrazów z „ż” wymiennym. 5)Pisownia wyrazów z „ż” po spółgłoskach. 6)Pisownia „ż” na początku wyrazu przed spółgłoskami. 7)Utrwalenie zasad pisowni wyrazów z rz i ż. W układzie treści oraz ćwiczeń uwzględniłam charakterystyczne cechy procesów percepcyjno – motorycznych uczniów. Cele kształcenia: Cele główne: *utrwalenie zasad pisowni wyrazów z rz i ż, *umiejętność stosowania zasad pisowni wyrazów z rz i ż. Cele szczegółowe: *przezwyciężanie oporów przed wypowiedziami na forum grupy; *poznawanie technik przezwyciężania stresu związanego z problemem dysortografii; *nabycie umiejętności relaksacji; *poznanie różnych technik zapamiętywania; *usprawnianie procesów percepcyjno – motorycznych; *wdrażanie do samokształcenia i samokontroli; *doskonalenie umiejętności sprawnego posługiwania się językiem pisanym; *wdrażanie do systematycznego korzystania ze słownika ortograficznego; *utrwalenie obrazów graficznych wyrazów. Procedury osiągania celów: W celu uatrakcyjnienia zajęć terapii dyslektycznej młodzież mogła korzystać z programów komputerowych (Dyslektyk, Dyktando w praktyce) oraz z Internetu. Aby wspomóc proces nauczania postanowiłam wykorzystać elementy Kinezjologii Edukacyjnej, przede wszystkim ćwiczenia odprężające. Dzięki nim uczniowie byli bardziej podatni na oddziaływania edukacyjne i terapeutyczne. Metody i formy pracy: *Praca indywidualna uczniów lub w grupach; *Zastosowanie zabaw i gier dydaktycznych (krzyżówki, memory, rozsypanki literowe, sylabowe, wyrazowe, rebusy ortograficzne); *Praca z wykorzystaniem technologii informacyjnej: programy komputerowe, Internet; *Stosowanie metod wizualizacji w celu szybszego zapamiętywania; *zajęcia plastyczne (tworzenie kolorowych plansz z zasadami pisowni, wykonywanie obrazów wyrazów itp.). Uczeń po zakończeniu pracy wg programu potrafi: *wymienić zasady pisowni wyrazów z rz i ż; *w miarę możliwości stosować zasady pisowni wyrazów z rz i ż; *sprawniej posługiwać się językiem pisanym. Ewaluacja: Ewaluację oparłam na testach – pierwszy wstępny, kolejne przeprowadziłam po każdej części programu oraz podsumowujący na zakończenie programu. Ich analiza i porównanie pozwoliło mi ocenić czy osiągnęłam zamierzone cele. Źródłem informacji o skuteczności prowadzonych przeze mnie zajęć były rozmowy z innymi nauczycielami języka polskiego, jak również analiza prac pisemnych na lekcjach języka polskiego. Ważnymi informacjami były także wyniki ankiet skierowanych do uczniów na temat stosowanych przeze mnie metod i form pracy oraz atmosfery na zajęciach. Magdalena Krzyczmonik-Radosz nauczyciel języka polskiego Wyświetleń: 2421
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |