Katalog

Ewa Węgiełek, 2010-05-20
Śniadków Górny A

Chemia, Scenariusze

Scenariusz lekcji chemii w I klasie gimnazjum. Budowa atomu.

- n +

Scenariusz lekcji chemii przeprowadzonej w pierwszej klasie gimnazjum

Temat: Budowa atomu.

Cele dydaktyczne – po lekcji uczeń potrafi:
- wyjaśnić, jak zbudowany jest atom pierwiastka,
- wyjaśnić najważniejsze pojęcia związane z tematem: protony, elektrony, neutrony, elektrony walencyjne, liczba atomowa i masowa,
- narysować uproszczony model atomu pierwiastka, gdy znane są najważniejsze dane,
- odczytywać z układu okresowego pierwiastków liczbę atomową.

Cele wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum klasy.

Metody kształcenia:
- rozmowa heurystyczna,
- wykład,
- praca ze środkami dydaktycznymi.

Formy pracy:
- praca zbiorowa,
- praca indywidualna,
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
- podręczniki, zeszyty ćwiczeń,
- plansza przypominająca, jak kształtowało się pojęcie atomu od starożytności do dziś,
- zestawy do pracy w grupach: sznurki – imitujące powłoki elektronowe, papierowe krążki w trzech kolorach – imitujące elektrony, protony i neutrony.

Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne, podanie tematu. Podanie najważniejszych celów lekcji.

2. Posługując się planszą, nauczyciel wraz z uczniami w formie rozmowy heurystycznej, omawia historię rozwoju pojęcia atomu od starożytności. Podczas omawiania nauczyciel wykonuje na tablicy rysunki pomocnicze, posługuje się ilustracjami w podręcznikach – prosząc wybranych uczniów o ich opisywanie.

3. A jak jest dziś z pojęciem atomu? Nauczyciel na tablicy wykonuje rysunek modelu atomu, omawiając go. Uczniowie wykonują rysunek w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia, które pojawiły się już we wstępnej części lekcji: elektron, proton, neutron, powłoki, elektrony walencyjne. Prosi uczniów o zapisanie liczby elektronów na poszczególnych powłokach: I – maksymalnie dwa elektrony, II – maksymalnie osiem, III – maksymalnie osiemnaście.

4. W formie rozmowy heurystycznej uczniowie z nauczycielem omawiają pojęcia: liczba atomowa, masowa. Uczą się obliczania liczby masowej i atomowej, odczytywania liczby atomowej z układu okresowego pierwiastków.

5. Uczniowie w celu ćwiczenia nowych umiejętności wykonują zadania w zeszytach ćwiczeń; wybrani uczniowie wykonują obliczenia i rysunki na tablicy.

6. Podsumowanie – klasa zostaje podzielona na kilkuosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kopertę ze sznurkami i kolorowymi krążkami papierowymi. Na kopertach podane są symbole pierwiastków, ich liczba atomowa i masowa. Uczniowie mają za zadanie odnaleźć pierwiastek w układzie okresowym, obliczyć liczbę elektronów, protonów i neutronów, a następnie ułożyć z dostępnych środków model atomu danego pierwiastka.

7. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza wykonane zadania, następnie zadaje pracę domową: wykonanie zadań w zeszytach ćwiczeń.
Wyświetleń: 3357


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.