Katalog Ewa Węgiełek, 2010-05-20 Śniadków Górny A Chemia, Scenariusze Scenariusz lekcji chemii w I klasie gimnazjum. Budowa atomu.Scenariusz lekcji chemii przeprowadzonej w pierwszej klasie gimnazjum Temat: Budowa atomu. Cele dydaktyczne – po lekcji uczeń potrafi: - wyjaśnić, jak zbudowany jest atom pierwiastka, - wyjaśnić najważniejsze pojęcia związane z tematem: protony, elektrony, neutrony, elektrony walencyjne, liczba atomowa i masowa, - narysować uproszczony model atomu pierwiastka, gdy znane są najważniejsze dane, - odczytywać z układu okresowego pierwiastków liczbę atomową. Cele wychowawcze: - rozwijanie umiejętności pracy w grupie, - rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum klasy. Metody kształcenia: - rozmowa heurystyczna, - wykład, - praca ze środkami dydaktycznymi. Formy pracy: - praca zbiorowa, - praca indywidualna, - praca w grupach. Środki dydaktyczne: - podręczniki, zeszyty ćwiczeń, - plansza przypominająca, jak kształtowało się pojęcie atomu od starożytności do dziś, - zestawy do pracy w grupach: sznurki – imitujące powłoki elektronowe, papierowe krążki w trzech kolorach – imitujące elektrony, protony i neutrony. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne, podanie tematu. Podanie najważniejszych celów lekcji. 2. Posługując się planszą, nauczyciel wraz z uczniami w formie rozmowy heurystycznej, omawia historię rozwoju pojęcia atomu od starożytności. Podczas omawiania nauczyciel wykonuje na tablicy rysunki pomocnicze, posługuje się ilustracjami w podręcznikach – prosząc wybranych uczniów o ich opisywanie. 3. A jak jest dziś z pojęciem atomu? Nauczyciel na tablicy wykonuje rysunek modelu atomu, omawiając go. Uczniowie wykonują rysunek w zeszytach. Nauczyciel wyjaśnia pojęcia, które pojawiły się już we wstępnej części lekcji: elektron, proton, neutron, powłoki, elektrony walencyjne. Prosi uczniów o zapisanie liczby elektronów na poszczególnych powłokach: I – maksymalnie dwa elektrony, II – maksymalnie osiem, III – maksymalnie osiemnaście. 4. W formie rozmowy heurystycznej uczniowie z nauczycielem omawiają pojęcia: liczba atomowa, masowa. Uczą się obliczania liczby masowej i atomowej, odczytywania liczby atomowej z układu okresowego pierwiastków. 5. Uczniowie w celu ćwiczenia nowych umiejętności wykonują zadania w zeszytach ćwiczeń; wybrani uczniowie wykonują obliczenia i rysunki na tablicy. 6. Podsumowanie – klasa zostaje podzielona na kilkuosobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kopertę ze sznurkami i kolorowymi krążkami papierowymi. Na kopertach podane są symbole pierwiastków, ich liczba atomowa i masowa. Uczniowie mają za zadanie odnaleźć pierwiastek w układzie okresowym, obliczyć liczbę elektronów, protonów i neutronów, a następnie ułożyć z dostępnych środków model atomu danego pierwiastka. 7. Nauczyciel podchodzi do każdej grupy i sprawdza wykonane zadania, następnie zadaje pracę domową: wykonanie zadań w zeszytach ćwiczeń. Wyświetleń: 3357
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |