AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Ewa Węgiełek, 2010-05-20
Śniadków Górny A

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji geografii w klasie trzeciej gimnazjum. Turystyka w Polsce.

- n +

Scenariusz lekcji geografii w klasie trzeciej gimnazjum

Temat: Turystyka w Polsce.

Cele dydaktyczne – po zakończeniu lekcji uczeń potrafi:
- posługiwać się mapą turystyczno – krajoznawczą,
- wymienić kilka regionów turystycznych w Polsce,
- uzasadnić, co decyduje o atrakcyjności turystycznej danego regionu,
- wyjaśnić terminy: krajoznawstwo, turystyka kwalifikowana.

Cele wychowawcze:
- poznawanie własnego kraju,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Metody kształcenia:
- rozmowa heurystyczna (naprowadzająca),
- praca ze środkami dydaktycznymi.

Formy pracy:
- praca zbiorowa,
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:
- podręczniki, atlasy,
- 5 map turystyczno – krajoznawczych: Tatrzański Park Narodowy; Roztocze; Dolny Śląsk, Sudety, Wielkopolska południowo-zachodnia; Karczew, Celestynów; Mazowiecki Park Krajobrazowy oraz fotografie i pocztówki dołączone do map.

Tok lekcji:
1. Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, podanie tematu.

2. Przypomnienie, że turystyka jest jednym z ważnych w gospodarce działów usług. Nauczyciel podaje najważniejsze cele lekcji, uczniowie podczas rozmowy heurystycznej wyjaśniają, co rozumieją przez pojęcie krajoznawstwo, turystyka kwalifikowana.

3. Uczniowie na podstawie map w atlasach wymieniają najważniejsze regiony turystyczne Polski, określają warunki rozwoju turystyki.

4. Klasa zostaje podzielona na pięć pięcio-, sześcioosobowych grup. Każda grupa otrzymuje jedną mapę krajoznawczo – turystyczną (każda z innego regionu Polski), fotografie i pocztówki oraz kartkę z poleceniami. Nauczyciel czyta polecenia głośno, wyjaśnia ewentualne pytania uczniów. Następnie uczniowie w grupach opracowują podane polecenia. Są one następujące:
- podaj, jakie informacje ważne dla każdego turysty możesz odczytać z opisowej, a jakie z właściwej strony mapy i jej legendy,
- wybierz na mapie niewielki obszar i zaproponuj różnego rodzaju turystom (podane niżej) trasy wędrówek, obiekty do obejrzenia, inne formy wypoczynku. „Rodzaje turystów”: turysta leniwy – preferuje opalanie, krótki spacer; turysta wykwalifikowany – rowerzysta, pieszy, narciarz, grotołaz, nurek itp.; turysta historyk – preferuje oglądanie zabytków; turysta biolog – preferuje zwiedzanie obszarów chronionych, oglądanie roślin, zwierząt.

5. Każda grupa krótko omawia poszczególne regiony, używając odpowiedniej mapy.

6. Nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie lekcji.

7. Nauczyciel zadaje pracę domową: zaproponuj plan jedno- lub pięciodniowej wycieczki po najbliższej okolicy. W przypadku wycieczki pięciodniowej możesz poświęcić jeden dzień na zwiedzanie Warszawy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3330


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.