![]() |
![]() |
Katalog Ewa Węgiełek, 2010-05-20 Śniadków Górny A Geografia, Scenariusze Scenariusz lekcji geografii w klasie trzeciej gimnazjum. Turystyka w Polsce.Scenariusz lekcji geografii w klasie trzeciej gimnazjum Temat: Turystyka w Polsce. Cele dydaktyczne – po zakończeniu lekcji uczeń potrafi: - posługiwać się mapą turystyczno – krajoznawczą, - wymienić kilka regionów turystycznych w Polsce, - uzasadnić, co decyduje o atrakcyjności turystycznej danego regionu, - wyjaśnić terminy: krajoznawstwo, turystyka kwalifikowana. Cele wychowawcze: - poznawanie własnego kraju, - rozwijanie umiejętności pracy w grupie. Metody kształcenia: - rozmowa heurystyczna (naprowadzająca), - praca ze środkami dydaktycznymi. Formy pracy: - praca zbiorowa, - praca w grupach. Środki dydaktyczne: - podręczniki, atlasy, - 5 map turystyczno – krajoznawczych: Tatrzański Park Narodowy; Roztocze; Dolny Śląsk, Sudety, Wielkopolska południowo-zachodnia; Karczew, Celestynów; Mazowiecki Park Krajobrazowy oraz fotografie i pocztówki dołączone do map. Tok lekcji: 1. Czynności organizacyjne, sprawdzenie obecności, podanie tematu. 2. Przypomnienie, że turystyka jest jednym z ważnych w gospodarce działów usług. Nauczyciel podaje najważniejsze cele lekcji, uczniowie podczas rozmowy heurystycznej wyjaśniają, co rozumieją przez pojęcie krajoznawstwo, turystyka kwalifikowana. 3. Uczniowie na podstawie map w atlasach wymieniają najważniejsze regiony turystyczne Polski, określają warunki rozwoju turystyki. 4. Klasa zostaje podzielona na pięć pięcio-, sześcioosobowych grup. Każda grupa otrzymuje jedną mapę krajoznawczo – turystyczną (każda z innego regionu Polski), fotografie i pocztówki oraz kartkę z poleceniami. Nauczyciel czyta polecenia głośno, wyjaśnia ewentualne pytania uczniów. Następnie uczniowie w grupach opracowują podane polecenia. Są one następujące: - podaj, jakie informacje ważne dla każdego turysty możesz odczytać z opisowej, a jakie z właściwej strony mapy i jej legendy, - wybierz na mapie niewielki obszar i zaproponuj różnego rodzaju turystom (podane niżej) trasy wędrówek, obiekty do obejrzenia, inne formy wypoczynku. „Rodzaje turystów”: turysta leniwy – preferuje opalanie, krótki spacer; turysta wykwalifikowany – rowerzysta, pieszy, narciarz, grotołaz, nurek itp.; turysta historyk – preferuje oglądanie zabytków; turysta biolog – preferuje zwiedzanie obszarów chronionych, oglądanie roślin, zwierząt. 5. Każda grupa krótko omawia poszczególne regiony, używając odpowiedniej mapy. 6. Nauczyciel prosi uczniów o krótkie podsumowanie lekcji. 7. Nauczyciel zadaje pracę domową: zaproponuj plan jedno- lub pięciodniowej wycieczki po najbliższej okolicy. W przypadku wycieczki pięciodniowej możesz poświęcić jeden dzień na zwiedzanie Warszawy. Wyświetleń: 3330
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |