Katalog Barbara Janiga, 2010-05-19 Wrocław Język rosyjski, Scenariusze Scenariusz lekcji języka rosyjskiego "Na poczcie". SCENARIUSZ 2 Klasa: 1 liceum Poziom: średni Czas: 45 min. TEMAT: ГДЕ МОГУ ПОСЛАТЬ ПИСЬМО? CEL OGÓLNY: Uczniowie umieją pytać o różne działania na poczcie używając do tego nowo poznaną leksykę. CELE OPERACYJNE: Uczniowie powinni: FAZY UCZENIA SIĘ KOMPETENCJE PROCEDURY INTERAKCYJNA LINGWISTYCZNA RECEPTYWNA SENSYBILIZACJA * Uaktywnić znane schematy w dialogu - kupić: znaczek, kartkę, - stosować znane kopertę struktury - zamówić rozmowę przez i zwroty telefon - uzyskać informacje - wypełnić druk - wysłać list polecony - poprawnie zaadresować kopertę WPROWADZENIE * Zrozumieć nowy tekst globalnie - stworzyć powiązanie - wykorzystanie intencyjne nowej leksyki i zwrotu: друг друга SEMANTYZACJA * Rozpoznać znaczenie nowej leksyki - rozpoznać znaczenie różnych działań w kontekście REPRODUKCJI * Uczniowie powinni przyswoić znaczenie i formę i znaczenie nowej leksyki UTRWALANIE - opisują działania - używać konstrukcji które znają przy друг друга pomocy nowej leksyki TEKSTUALIZACJA * U powinni umieć zapytać o informację za pomocą mini – ról - pytają o działania, które - stosują nową wykonują na poczcie leksykę i przy okienku konstrukcje w zdaniach (pytanie/ odpowiedź) PRODUKCJI * U umieją wykonać działania na poczcie ZASTOSOWANIE - kupić znaczek, kopertę - używać nowo - zamówić rozmowę przez poznane zwroty telefon zdaniach i w - zaadresować kopertę konkretnych - wypełnić druk sytuacjach - wysłać list polecony ZADANIE Przygotuję mini scenkę, na dowolny temat, z zakresu DOMOWE Na poczcie używając zwrotów i wyrażeń poznanych na lekcji. Zadanie domowe będzie omówione po fazie reprodukcji, na końcu lekcji nastąpi tylko krótkie jego przypomnienie. PRZEBIEG LEKCJI FAZA RECEPTYWNA: 1. Czynności wstępne. Przywitanie się z klasą i sprawdzenie obecności. [czas 4 min.] 2. Rozgrzewka językowa nawiązująca do tematu poprzedniej lekcji, ma na celu przypomnienie poznanej już leksyki. Nauczyciel stawia uczniom pytanie: С чем ассоцируется вам слово обслуждение? почта фотограф парикмахер ОБСЛУЖДЕНИЕ банк прачечная Formy socjalne: plenum Pomoce: tablica Czas: 4 min. 3. Prezentacja nowego materiału. Nauczyciel przedstawia uczniom nową leksykę i konstrukcję gramatyczną. Do wyjaśnienia nowych słów jako pomoce posłużyły materiały autentyczne (koperta, znaczek, list, kartka pocztowa), kolejne słowa są pokazane, wypowiedziane w języku rosyjskim, a następnie zapisane na tablicy. Uczniowie powtarzają kolejno słowa w procesie od grupy po indywidualnie. Następnie uczniowie dwukrotnie wysłuchują nagranej na kasecie scenki, po wysłuchaniu otrzymują ten sam tekst w formie graficznej, w którym podkreślona jest nowa konstrukcja gramatyczna przedstawiona w kontekście. Dla sprawdzenia globalnego rozumienia tekstu nauczyciel zadaje kilka pytań. 1. Кому Юра пишет письмо? 2. Что Юра хочет послать своему другу? 3. Как часто они переписывают друг с другом? - Кому ты пишешь письмо, Юра? - Я пишу своему французскому другу, Жану. Я его хочу поздравить с днём рождения. Недавно он мне прислал несколько очень красивых открыток из Парижа. Я хочу его поблагодарить за это и послать ему книгу „Третьяковская галерея”. - Вы часто переписываете друг с другом? - Да. Он мне пишет каждые две недели. Formy socjalne: plenum, indywidualnie Pomoce: materiały autentyczne, kaseta, tekst Czas: 8 min. FAZA REPRODUKTYWNA: 4. Nauczyciel w celu utrwalenia leksyki i konstrukcji gramatycznych przeprowadza następującą zabawę: Nauczyciel wypowiada dwukrotnie 10 znanych słów i konstrukcji. Zadaniem uczniów jest je zapamiętać, powtórzyć i zapisać na tablicy. купить марку, конверт, переписываться друг с другом, открытка, послать письмо, писать письмо, почта, телеграмма, заявить разговор по телефону, почтальон. Formy socjalne: indywidualnie Pomoce: tablica Czas: 9 min. Celem tego zadania jest także utrwalenie nowej leksyki i konstrukcji. Nauczyciel na kartkach rozdaje uczniom pewien asocjogram. Zadaniem uczniów jest ułożenie według niego mini - scenki, która ich kiedyś spotkała (można również wymyślić), używając nowej leksyki oraz konstrukcji. Kто работает? Oпис почты. П О Ч Т А Чтoслучилось? Что можем здесьcделать? Formy socjalne: para Pomoce: plansze z asocjogramem Czas: 12 min. 5. Kolejny etap lekcji to objaśnienie zadania domowego, które uczniowie wykonają w formie pisemnej. Na końcu nastąpi tylko krótkie jego przypomnienie. Czas 2 min. FAZA PRODUKTYWNA: 6. Uczniowie umieją wykonać zadania na poczcie, w tym celu w parach układają mini – scenki, wcielając się w role pracowników poczty jak i klientów załatwiających swoje sprawy, używając do tego nowej leksyki i konstrukcji. Formy socjalne: para Czas 6 min. 7. Przypomnienie zadania domowego Wyświetleń: 3350
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |