Katalog Marzena Nowak, 2010-05-19 Leszno-Wielkopolskie Zawodowe, Plany metodyczne Składniki pokarmowe i ich podstawowe znaczenie w żywieniu człowieka – powtórzenie.PLAN METODYCZNY Przedmiot: Technologia – kucharz małej gastronomii. Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna. Klasa: I ZSZ Temat: Składniki pokarmowe i ich podstawowe znaczenie w żywieniu człowieka – powtórzenie. Cele ogólne: 1. Utrwalenie wiadomości dotyczących składników pokarmowych i ich roli w funkcjonowaniu organizmu. 2. Wdrażanie do przestrzegania zasad zdrowego odżywiania. 3. Kształtowanie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy. Cele szczegółowe: Wiadomości Uczeń: 1. wymienia składniki pokarmowe znajdujące się w potrawach (białka, tłuszcze, cukry, wodę i sole mineralne oraz witaminy); 2. dzieli składniki pokarmowe na budulcowe, energetyczne, regulujące różne procesy; 3. wskazuje źródła składników pokarmowych; 4. charakteryzuje poszczególne składniki odżywcze (podział, występowanie, ilość dostarczanej energii); Umiejętności: Uczeń: 1. rozpoznaje pokarmy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; 2. potrafi czytać ze zrozumieniem tabele, schematy i przetwarzać zdobyte informacje. Postawy Uczeń: 1. współpracuje w zespole, 2. dostrzega rolę prawidłowego odżywiania w utrzymaniu zdrowia. Metody: - słowne: rozmowa, pogadanka - praca z podręcznikiem - praca z „kartą pracy” Formy pracy: - zbiorowa - w grupach Środki dydaktyczne: - podręczniki - karty pracy - arkusze papieru, mazaki - tabele wartości odżywczych - prezentacja multimedialna; Tok lekcji: I Czynności organizacyjno-porządkowe. II Nawiązanie do nowej lekcji, zapoznanie z jej celami, zapis tematu lekcji na tablicy. 1. Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji Nauczyciel: zadaje uczniom pytania Uczeń: zna tematykę zajęć dotyczących charakterystyki składników odżywczych; poprawnie buduje i argumentuje swoje wypowiedzi. 2. Obserwacja ukierunkowana (prezentacja multimedialna) Nauczyciel: rozmowa z uczniami; Uczeń: wymienia składniki pokarmowe, zna podział skł. odżywczych (budulcowe, energetyczne, regulujące); Uczniowie odpowiadają na pytania i uzupełniają brakującymi informacjami slajdy (prezentacja multimedialna) przygotowane przez nauczyciela. 3. Praca zespołowa, praca w grupach. (potrzebne środki dydaktyczne: markery, karty pracy, arkusze papieru, podręczniki, tabele wartości energetycznych) Nauczyciel: dzieli uczniów na trzy grupy; przydziela im zadania. Grupa I: woda, tłuszcze. Grupa II: białka, węglowodany. Grupa III: witaminy, składniki mineralne. Uczeń: potrafi przyporządkować poszczególne składniki pokarmowe pełnionym przez nie funkcjom, charakteryzuje białka, węglowodany, tłuszcze, wodę, witaminy, składniki mineralne. Potrafi działać w zespole, dokona korekty własnych działań. III. Zajęcia końcowe. Uczniowie: - odpowiadają na pytania, - wypowiadają się na temat zrealizowanych przez siebie zadań, - rozwiązują krzyżówkę Nauczyciel: podsumowanie lekcji, wystawia uczniom oceny za pracę na lekcji. Pytania do krzyżówki: Krzyżówka – SKŁADNIKI ODŻYWCZE 1. Składniki zawarte w pokarmach to, składniki ………………. 2. Tłuszcze proste i złożone, to podział tłuszczów ze względu na skład ………………….. 3. Jest składnikiem niezbędnym do życia. 4. Źródłem pokarmów mogą być zwierzęta i ……………….. 5. Pistacjowe, laskowe lub włoskie – bogate w tłuszcze, to …….. 6. Jest głównym składnikiem energetycznym. 7. Białka proste to inaczej ……………. 8. Składnik mineralny, który reguluje ciśnienie krwi, to …………. 9. Cukry występujące w owocach i miodzie to, cukry …………. 10. Składnik pokarmowy, którego jest najwięcej w twarogu, to …. 11. Witaminy i składniki mineralne należą do składników ………………………. przemiany zachodzące w organizmie. Opracowanie: mgr Marzena Nowak Wyświetleń: 4128
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |