AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marzena Orłowska, 2010-05-19
Giżycko

Plastyka, Konspekty

Scenariusze lekcji plastyki - Sztuka ludowa.

- n +

Temat: Sztuka ludowa w oparciu o twórczość artystów z terenu Warmi i Mazur

2 jednostki lekcyjne

Cele lekcji:

Uczeń:
- rozumie pojęcie „dziedzictwo kulturowe”
- zna tradycje w sztuce ludowej z terenu Warmi i Mazur
- ocenia wartość sztuki przodków w czasach współczesnych
- wie czym charakteryzowały się poszczególne dziedziny sztuki w regionie
- zna słownictwo warmińskie i mazurskie
- komponuje tekst z elementem graficznym.

Uwagi dotyczące realizacji lekcji:


I lekcja -Wycieczka do Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie.


[b]Główne zagadnienia:
- pojęcie i zakres sztuki ludowej
- rys historyczny
- cechy decydujące o wartości artystycznej – wytworów człowieka

Przebieg:
- dokładne poznanie budynków, sprzętu, tkanin, rzeźby…
- wyjaśnienie pojęć
- omówienie różnych dziedzin sztuki

Muzeum Kultury Ludowej w Węgorzewie zostało powołane w 1991 roku, chociaż zbiory gromadzone są od 1969 roku. Główne zainteresowania placówki skupiają się wokół kultury ludowej wszystkich grup narodowościowych i etnicznych zamieszkujących współcześnie i w przeszłości Polskę północno-wschodnią. Gromadzone są tu eksponaty z obszaru Mazur, jak również terenów macierzystych obecnych mieszkańców Krainy Pojezierzy. Pośród zbiorów Muzeum możemy znaleźć przedmioty gospodarstwa domowego, tkaniny i stroje, plastykę obrzędową, ceramikę, rzeźbę i malarstwo. Na szczególną uwagę zasługuje malarstwo Tymoteusza Muźki, rzeźby Stanisława Cierniaka, Aleksandra Słomińskiego, Jana Girwidza i Stanisława Reka oraz bogata kolekcja unikalnych pisanek, wycinanek i kwiatów z bibułki.
Równolegle Muzeum prowadzi badania i studia archeologiczne oraz historyczne, posiadając w swoich zbiorach liczne zabytki z różnych epok pradziejowych i historycznych.
Uzupełnieniem zbiorów jest bogate archiwum, w którym przechowywane są mapy, fotografie, ilustracje, przeźrocza, filmy, mikrofilmy i taśmy magnetofonowe. W Muzeum znajduje się też specjalistyczna biblioteka z książkami i czasopismami w językach m.in.: niemieckim, ukraińskim, białoruskim, litewskim, rosyjskim, angielskim i romskim.
Przy Muzeum mieści się „Park etnograficzny nad Węgorapą” obiektami tradycyjnego XVIII i XIX-wiecznego budownictwa mazurskiego.
Przy Muzeum istnieje Ośrodek Szkoleniowy Rzemiosł Tradycyjnych i Artystycznych. Działają trzy pracownie rękodzielnicze: ceramiczna, tkacka oraz kwiatów artystycznych. Prowadzona jest nauka ciesielstwa, dekarstwa, koszykarstwa, hafciarstwa, koronkarstwa, pisankarstwa, wycinankarstwa, wyrobu pająków, palm wielkanocnych, a także nauka gry na instrumentach ludowych (m.in. na cymbałach). Pracownie rękodzielnicze pozwalają na produkcję różnego rodzaju pamiątek. Istnieje możliwość eksperymentowania i doskonalenia różnych technik i technologii wypału, m.in. w piecach papierowych i ziemnych. Tkane są różnego rodzaju tkaniny, od prostych ”szmaciaków” krajek po tkaniny dwuosnowowe i sejpaki. W pracowni kwiatów artystycznych powstają kopie roślin zielnych, kwiatowych i liści.
Węgorzewskie Muzeum roztacza opiekę merytoryczną nad zespołami folklorystycznymi. Rokrocznie organizuje liczne pokazy rzemiosł tradycyjnych oraz różnorodne imprezy.
Ponadto Muzeum utrzymuje stały kontakt z wieloma twórcami ludowymi, promując ich sztukę na obszarze całego kraju i poza jego granicami.



II lekcja - Grafitti do przysłów mazurskich.


Główne zagadnienia:
- zasady komponowania tekstu z elementami graficznymi
- przysłowia mazurskie a ich odpowiedniki w języku polskim.

Przebieg lekcji:
- podsumowanie wycieczki do muzeum, utrwalenie pojęć
- losowanie kartek z przysłowiami mazurskimi
- szukanie odpowiedników w przysłowiach polskich
- zasady komponowania tekstu z ilustracją
- praca twórcza dzieci
- technika – do wyboru: farby plakatowe lub flamastry
- ocena prac





ZAŁĄCZNIK


PRZYSŁOWIA WARMIŃSKIE

☺ W biedzie tłusty opada, chudy przepada; nim tłusty odpadnie, chudy przepadnie.
☺ Gdzie buł, to buł, ale doma to nalepsi.
☺ Nie uzierzy zdrowy choremu, choremu syty głodnemu.
☺ Gdzie dwóch szaleje, trzeci się śmieje
☺ Pies a szurek – sczeka i ucieka, a swoje porze.
☺ Czego sia z młouskorupka napsije, to sia z ni potam nigdy nie wymyje.
☺ Jaka mąka taki młyn. jaki ojciec taki syn.
☺ Trudno naprzeciwko wiatru dmuchać.
☺ Lepsi ze swojemu płakać, niż z cudzem skakać.

„Kultura ludowa Mazurów i Warmiaków”pod red.J.Burszty


Opracowała: Marzena Orłowska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3655


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.