Katalog Monika Kostecka, 2010-05-17 Tarnów Przedsiębiorczość, Scenariusze Budżet państwa - scenariusz lekcji z podstaw przedsiębiorczości.Temat: Budżet państwa Cele lekcji: uczeń wymienia zasady budżetowe uczeń wymienia główne dochody i wydatki budżetu państwa na przykładzie uczeń potrafi zrównoważyć budżet Metody pracy: wykład praca z tekstem źródłowym- podręcznik " Ekonomia stosowana" FMP pod.red. M.Belki, anliza ustawy budżetowej – www.mf.gov.pl – zajecia odbywają się w pracowni informatycznej praca w grupach 2 osobowych 1.Czynności organizacyjno- porządkowe 2.Wprowadzenie tematu lekcji – przypomnienie definicji budżetu 3.Wywołani uczniowie podają przykłady dochodów i wydatków budżetowych, a nastepnie na podstawie odszukanej w Internecie ustawy budżetowej na dany rok uzupełniają swoje odpowiedzi 4.Na podstawie podręcznika uczniowie analizują znaczenie poszczególnych dochodów i wydatków budżetu państwa. 5.Wykład nauczyciela na temat: * zasad budżetowych ( zostają omówine zasada: jednoroczności, jedności, jawności, równowagi, zupełności i szczegółowości) * funcji budżetu ( fiskalnej, redystrybucyjnej oraz stymulacyjnej) 6.W grupach 2-osobowych uczniowie rozwiazują problem firmy " Szyk" Zadanie. Jesteś właścicielem firmy " Szyk", zajmujacej się sprzedażą odzieży damskiej klientom indywidualnym. Budżet tego przedsiębiorstwa przedstawia się nastepujaco: DOCHODY: - wpływy ze sprzedaży odzieży WYDATKI: - zakup towarów w hurtowni - transport - wynajem powierzchni sklepowej - wynagrodzenie sprzedawcy - koszty administracyjne i socjalne - promocja i marketing Ponieważ w ostatnim miesiącu nastapił deficyt określ w jaki sposób mozna zrównowazyć budżet. Wybrane zespoły prezentują swoje odpowiedzi. 7.Podsumowanie. Ankieta sprawdzająca zapamiętane przez uczniów informacje z lekcji: Odpowiedz na zamieszczone poniżej pytania; zapisz odpowiedzi w zeszycie: 1. Który podatek stanowi największy udział wśród dochodów podatkowych budżetu państwa? 2. Wymień 6 zasad budżetowych 3. Kiedy mamy do czynienia z deficytem buidzetowym? 4. Na czym polega funkcja stymulacyjna budżetu państwa? Nauczyciel podaje poprawne odpowiedzi a nasepnie prosi o podanie wyników ankiety. Uczniowie poprzez podniesienie ręki informuja ilu z nich miało 4 poprawne odpowiedzi, 3 poprawne odpowiedzi. Dzięki temu szybko otrzymujemy informację zwrotną odnosnie realizacji celów lekcji. Wyświetleń: 4695
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |