Katalog

Jolanta Hołubowska, 2010-05-17
Katowice

Język angielski, Scenariusze

„Tworzymy krzyżówkę”. Scenariusz lekcji języka angielskiego.

- n +

„Tworzymy krzyżówkę”
Scenariusz lekcji języka angielskiego

Lekcja może być lekcją powtórzeniową, mającą na celu utrwalić poznane ostatnio słownictwo. Jest to również dobre rozwiązanie, kiedy nagle trafia nam się niespodziewane zastępstwo, w dodatku w klasie, w której nie uczymy i nie znamy uczniów, ani ich możliwości.

Cele:
1). Powtórzenie i utrwalenie słownictwa z danego zakresu materiału (np. jedzenie i picie, sporty, zawody, pogoda),
2). Integracja poprzez pracę w grupkach,
3). Wytworzenie odpowiedzialności za funkcje pełnione podczas wykonywania powierzonego zadania/funkcji.

Metody:
- burza mózgów podczas pracy w grupkach,

Formy pracy:
- praca w grupach,

Materiały:
- po jednej kartce A4 (na brudno) i jednej kartce A3 (na czysto) dla każdej grupki uczniów,
- długopisy,
- ołówki,
- gumki,
- kredki, flamastry,

Przebieg lekcji:
1). Sprawy organizacyjne – sprawdzenie obecności, zapisanie tematu lekcji,
2). Wyjaśnienie uczniom celu lekcji oraz poinformowanie w jaki sposób mają wykonać zadanie:
- uczniowie mają za zadanie dobrać się w 2 lub 3 osobowe grupy i ułożyć krzyżówkę w języku angielskim, w której słowa do odgadnięcia będą obejmować poznane ostatnio słownictwo,
- wyjaśniamy, że krzyżówki ułożone przez nich zostaną rozwiązane pod koniec lekcji lub na lekcji następnej, ewentualnie zostaną skopiowane i posłużą jako zadanie dla osób z innej klasy lub innej grupy (jeśli klasa jest dzielona),
- uczniowie najpierw mają za zadanie wymyślić hasło główne, które piszą pionowo na środku kartki, która będzie kartką na brudno, na której powstanie robocza krzyżówka.
Hasło powinno składać się z 7 do 10 liter.
- następnie do tego hasła wymyślają i wpisują poziomo słowa związane z danym słownictwem. Wyjaśniamy, że wspólna litera hasła głównego i tego, które właśnie próbujemy dopasować, może być zarówno pierwszą jak i ostatnią, czy też środkową literą.
- uczniowie piszą polecenia (zagadki) do wymyślonych słów. W zależności od poziomu możliwości danej grupki, uczniowie mniej zdolni zamiast poleceń mogą zilustrować hasła do odgadnięcia obrazkiem (dla tych osób przygotowujemy kredki lub flamastry) lub pisać zagadki i opisy po polsku, a osoby zdolniejsze wymyślają opis słów lub zagadki w języku angielskim.
- po stworzeniu całej krzyżówki uczniowie dają ją do sprawdzenia nauczycielowi, aby ten wyszukał i poprawił ewentualne błędy. Następnie na drugiej kartce (A3), która jest kartką na czysto jedna z osób rysuje ołówkiem krzyżówkę oraz przepisuje polecenia lub rysuje obrazki. Kratki, które będą tworzyć hasło główne należy obrysować kolorem zielonym.
Krzyżówka gotowa.

Jeśli zostanie nam czas, możemy przypiąć kartki z krzyżówkami do tablicy i rozwiązać część wspólnie. Jeśli nie, przynosimy krzyżówki na następną lekcję i rozwiązujemy je wspólnie lub np. robimy konkurs, kto odgadnie najwięcej haseł wpisując je na swojej kartce i oddając ją później nauczycielowi. Możemy również puste krzyżówki przypiąć na gazetce klasowej lub szkolnej.

Podsumowując lekcję oceniamy krzyżówki oraz pracę uczniów. Chwalimy ich pomysłowość oraz zaangażowanie.

Opracowanie: Jolanta Hołubowska
Wyświetleń: 3222


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.