Katalog

Bernadeta Łassa, 2010-05-13
Śmiardowo Złotowskie

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć z sześciolatkami. Słuchamy rymowanki autorstwa M.Walczak i B. Okraski – Ćwiek pt. „Ogródek Oli” i rozmawiamy na jej temat.

- n +

1. Temat kompleksowy: Ulubione zajęcia dzieci.
2. Temat dnia: Zabawa w słowa.
3. Temat zajęcia: Słuchamy rymowanki autorstwa M.Walczak i B. Okraski – Ćwiek pt. „Ogródek Oli” i rozmawiamy na jej temat.
4. Treści z podstawy programowej:
Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentatywnej
i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania i rozwijania umiejętności czytania i pisania).
Tworzenie sytuacji doskonalących pamięć zdolność kojarzenia, umiejętność skupienia uwagi na rzeczach i osobach.
5. Treści z programu nauczania – „ABC…Program wychowania przedszkolnego XXI wieku”, DKW-4013-1/00:
Poznawanie poezji – przenośnie, metafory, budowanie nastroju za pomocą wyrazów dźwiękonaśladowczych, wyszukiwanie rymów, itp.: zabawy w rymowanki (…).
Odnajdowanie na obrazku tego, czego nazwa została wypowiedziana głoskami.
Odnajdowanie w treściach obrazka nazw, które zawierają określoną głoskę.
Umieszczenie na dużych obrazkach napisów odnoszących się do ich treści, np.: dom, Ewa, płot (…), itp.


6. Cele operacyjne:
Dziecko:
śpiewa piosenkę pt. „Wesoła nam” i bawi się przy niej wyklaskując rytmicznie refren,
zna rymowankę pt. „Ogródek Oli”,
wypowiada rytmicznie nazwy pokazanych przez nauczycielkę naturalnych okazów warzyw – dzieli wyrazy na sylaby (burak, cebula, marchew, por, seler, pietruszka),
rozmawia na temat rymowanki,
dzieli wyrazy na sylaby i głoski,
naśladuje „zajączki” w zabawie ruchowej,
dokonuje analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
rozpoznaje wskazaną głoskę na początku, w środku i na końcu wyrazu,
koloruje tyle okienek pod obrazkiem, ile głosek jest w jego nazwie.
7. Metoda: słowna, oglądowa, zadań stawianych dziecku do wykonania..
8. Forma: indywidualna, grupowa.
9. Pomoce dydaktyczne:
Nagranie piosenki pt. „Wesoło nam”,
Rymowanka autorstwa M. Walczak i B. Okraski- Ćwiek pt. „Ogródek Oli” (Przewodnik Metodyczny, Wesoła szkoła sześciolatka, s.90).
Naturalne okazy warzyw: burak, cebula, marchewka, por, seler, pietruszka,
Wyrazy: Ola, Tola, owoce, mama,
Kartoniki do układania sylab i głosek,
Indywidualne karty pracy dla każdego dziecka (naklejanie pod obrazkami schematów wyrazów: burak, ogórek, cebula, owoce),
Indywidualne karty pracy dla dziecka (kolorowanie tylu okienek, ile jest głosek w danym wyrazie),
Nagranie piosenki pt. „Już owoców pełen kosz”.
Osobne karty pracy dla dwójki dzieci: obrazek do pokolorowania z zaznaczonym schematem jego nazwy, w którym trzeba pokolorować okienka oznaczone kropką,
Kredki.

Przebieg zajęć.

1. Powitanie dzieci, krótkie wprowadzenie do tematyki zajęcia.
2. Zaproszenie dzieci do wspólnej zabawy muzyczno-ruchowej przy piosence pt. „Wesoło nam”.
3. Słuchanie rymowanki czytanej przez nauczycielkę pt. „Ogródek Oli”.
4. Zabawa ruchowa pt. „Stragany”. Każde dziecko stoi przy jednym krześle. Są to kramy z warzywami. Przy akompaniamencie w rytmie ósemek, dzieci biegają naokoło swoich kramów. Na przerwę w muzyce wchodzą na krzesełko i wypowiadają rytmicznie nazwy pokazanych przez nauczycielkę warzyw (burak, marchewka, pietruszka, por, seler, cebula).
5. Rozmowa z dziećmi na temat przeczytanej wcześniej rymowanki, zauważenie elementów humorystycznych.
Pytania nauczycielki:
Jak ma na imię dziewczynka z rymowanki? (Ola),
Jak ma na imię jej siostra?(Tola),
Co lubi jeść Tola? (owoce),
Kto robi konfiturę z jabłek? (mama)
Po każdej odpowiedzi na zadane pytanie chętne dzieci wieszają na tablicy obraz graficzny wyrazu, np. Ola a następnie jego schemat najpierw sylabowy, a potem głoskowy (Ola, Tola, owoce, mama).
6. Zabawa dydaktyczno – ruchowa pt. „Zajączki wybierają się z wizytą”.
7. Samodzielna praca przy stoliczkach. Nauczycielka wspólnie z dziećmi dokonuje analizy
i syntezy wyrazów, których obrazki dzieci mają na swoich kartach pracy (burak, ogórek, cebula, owoce). Następnie dzieci spośród kilku wybierają właściwe schematy głoskowe i przyklejają je pod danym obrazkiem.
W tym czasie Mateusz i Kacper kolorują obrazek, a następnie w schemacie głoskowym jego nazwy kolorują tyle okienek, w ilu są kropki i przeliczają pokolorowane okienka.
8. Wyróżnienie (klaśnięciem, przysiadem, podskokiem) wskazanej przez nauczycielkę głoski w wyrazie np. kiedy powiem wyraz z głoską „o” na początku, wykonaj przysiad, z głoską „a” w środku- podskocz trzy razy, z głoską „o” na końcu – zaklaszcz trzy razy.
9. Samodzielna praca przy stolikach. Kolorowanie tylu okienek w schemacie głoskowym, ile jest głosek w danym wyrazie (np. sok, Ola, Tola, mama). Mateusz i Kacper składają obrazek z części.
10. Zabawa przy piosence pt. „Już owoców pełen kosz”.
11. W nagrodę za aktywny udział w zajęciach dzieci otrzymują do pokolorowania obrazek.

Opracowała i zrealizowała
Bernadeta Łassa
(PSP Śmiardowo Złotowskie)
Wyświetleń: 2688


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.