![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Artur Mikulski, 2010-05-13 Potworów Historia, Konspekty „Polska za panowania Kazimierza Wielkiego” -konspekt zajęć historii w klasie IV szkoły podstawowej.Konspekt zajęć dydaktycznych z historii w klasie IV szkoły podstawowej. Temat: „Polska za panowania Kazimierza Wielkiego” Opracował: mgr Artur Mikulski Cel ogólny zajęć :zapoznanie uczniów z najważniejszymi zagadnieniami dotyczącymi panowania króla Kazimierza Wielkiego I Cele lekcji – po zakończeniu zajęć uczeń: · pamięta: - postać Kazimierza Wielkiego - pojęcia : Szlak Orlich Gniazd, korzenie, Akademia Krakowska, uczta u Wierzynka - datę założenia Akademii Krakowskiej - wiek w którym panował Kazimierz Wielki · rozumie: - definicje wyżej wymienionych pojęć - dlaczego król Kazimierz otrzymał przydomek „ Wielki” - znaczenie pokoju i bezpieczeństwa dla rozwoju handlu i gospodarki · potrafi: - prawidłowo operować pojęciami poznanymi w trakcie lekcji - wskazać na mapie granice państwa Polskiego w czasach Kazimierza Wielkiego - porównać ówczesny kształt Polski z obecnym - wymienić zasługi Kazimierza Wielkiego dla Polski - wyjaśnić powiedzenie : „ Zastał Polskę drewniana a zostawił murowaną” II Środki dydaktyczne 1. M. Błaut, Moja historia. Podręcznik do historii i społeczeństwa dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003. 2. B.Danowska, T. Maćkowski, Moja historia. Zeszyt ucznia do historii i społeczeństwa dla klasy czwartej szkoły podstawowej, Gdańsk 2003. 3. Mapa ścienna, Polaka w czasach Kazimierza Wielkiego. 4. Tekst źródłowy , „ Uczta u Wierzynka”. 5. L. Bielski, M. Traba, Poczet królów i książąt polskich, wyd. I, Bielsko – Biała ,2005 6. Ilustracje przedstawiające zamki ze „Szlaku Orlich Gniazd” III Metody pracy: 1. praca z podręcznikiem, 2. praca z zeszytem ćwiczeń 3. praca z mapą 4. praca z tekstem źródłowym. 5. rozmowa nauczająca 6. pogadanka Tok lekcji I. Czynności organizacyjno- porządkowe: Sprawdzenie obecności, przygotowanie uczniów do lekcji. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji. II. Rekapitulacja wtórna: - przypomnienie postaci Mieszka I - daty i motywów przyjęcia przez Mieszka I chrześcijaństwa. III Realizacja nowych treści : - uczniowie określają w którym wieku panował Kazimierz Wielki - nauczyciel wprowadza uczniów w nowy temat , omawiając pokrótce co się działo z państwem polskim po panowaniem Mieszka I a przed rządami Kazimierza Wielkiego, aby uczniowie zdali sobie sprawę z jakimi trudnościami musiał zmagać się na początku panowania ten władca - uczniowie wskazują na mapie ściennej granice Polski w czasach Kazimierza Wielkiego, porównując je do czasów współczesnych - uczniowie przy pomocy nauczyciela starają się określić w jaki sposób Kazimierz Wielki prowadził politykę zagraniczną ( omawiamy stosunki z sąsiadami) - uczniowie poznają pojecie „ Szlak Orlich Gniazd” - uczniowie przy pomocy nauczyciela wymieniają najważniejsze sukcesy polityki wewnętrznej Kazimierza Wielkiego min. : a) budowa nowych miast i wsi ,obwarowanie starych ( wyjaśniamy pojecie „zastał Polskę drewniana a zostawił murowana”) b) rozwój handlu c) nadanie przywilejów mieszczanom d) wprowadzenie nowej waluty – srebrnego grosza e) rozwój kulturalny kraju – założenie Akademii Krakowskiej 1364 f) rozwój górnictwa – kopalnie soli w Wieliczce i Bochni g) ujednolicenie prawa - dla uzmysłowienia wzrostu znaczenia państwa polskiego w Europie średniowiecznej w czasach Kazimierza Wielkiego uczniowie czytają i analizują tekst źródłowy „Uczta u Wierzynka” IV. Rekapitulacja pierwotna: - na zakończenie lekcji w celu podsumowania wykonujemy ćw. 2 i 3 ze str. 52 zeszytu ćwiczeń V. Praca domowa: Nauczyciel wyjaśnia jak wykonać w domu ćw. 1 ze str.52 zeszytu ćwiczeń. V. Ocena pracy uczniów na lekcji. Opracował: mgr Artur Mikulski Zgłoś błąd Wyświetleń: 7496
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |