Katalog Dorota Krzyżak, 2010-05-10 Konin Różne, Projekty edukacyjne Rola dialogu międzykulturowego.„Rola dialogu międzykulturowego w kształtowaniu postaw uczniów” – zadania do realizacji Rok szkolny 2008/2009 Szkoła Podstawowa nr 15 im. Polskich Olimpijczyków w Koninie ul. Turkusowa 1a 62 – 504 Konin Opracowała mgr Dorota Krzyżak Cele - kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z innymi - nauka o innych kulturach, o zwyczajach dalszych i bliższych sąsiadów - przezwyciężenie w sobie lęku przed „obcym” - zrozumienie i tolerancja dla różnych grup i różnych stylów życia w obrębie jednego społeczeństwa - przygotowanie młodzieży do życia w wielokulturowym i wielowymiarowym społeczeństwie - poznanie, zrozumienie i poszanowanie różnorodności jako wartościowego elementu rozwoju społecznego - akceptacja różnorodności kulturowej - kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z „innymi”, nauczenie otwartości oraz umiejętności prowadzenia dialogu - kształcenie w sobie kompetencji kulturowych - kształtowanie umiejętności rozumienia odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności aż po kultury odległych społeczeństw - przygotowanie do interakcji z przedstawicielami innych kultur - wzmacnianie własnej tożsamości kulturowej - poszukiwanie podobieństw i dążenie do zrozumienia różnic - poszanowanie i promowanie różnorodności kulturowych - umożliwienie uczniom kontaktu z historią i kulturowym dorobkiem wybranych grup mniejszościowych - wyzbycie się uprzedzeń i stereotypów etnicznych - przeciwstawienie się wszelkim formom rasizmu i ksenofobii - opowiadanie się za światem bez ucisku i wojen – zaangażowanie na rzecz pokoju i braterstwa. „Rola dialogu międzykulturowego w kształtowaniu postaw uczniów” – zadania do realizacji z uczniami w oddziałach IV – VI. I. Akcja w obronie wolności i poszanowania człowieka –zapoznanie uczniów z treścią Konwencji Praw Dziecka. Opis działania: wychowawcy na lekcjach do dyspozycji wychowawcy zapoznają uczniów z treścią dokumentu, analizują poszczególne punkty , pobudzają uczniów do dyskusji. Termin realizacji – wrzesień. II. Pokaz filmów dokumentalnych, edukacyjnych bądź fabularnych, które zawierają elementy wielokulturowości i dotyczą dialogu międzykulturowego. Opis działania: Materiały dydaktyczne do realizacji zgromadzone są w bibliotece ( mogą być to także materiały z prywatnych zbiorów nauczycieli). Pierwsze projekcje i analiza filmu dotyczącego mniejszości narodowych w Polsce przewidywane są do końca stycznia 2009 roku w czytelni szkolnej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy. Wychowawca ustala wcześniej termin prezentacji a po projekcji filmu analizuje z uczniami sytuację mniejszości narodowych w Polsce. III. Cykl całorocznych zajęć na lekcjach języka angielskiego oparty o kalendarz świąt brytyjskich i amerykańskich. Opis działania: uczniowie zdobywają i pogłębiają wiedzę o danym kraju, obyczajowości, kulturze, historii i geografii.( Przy tej okazji uczniowie poznają święta i tradycje z różnych zakątków świata.) Kształtują prawidłowe postawy i wartości życiowe uczące tolerancji, otwartości, współpracy, itp. Przykładowe święta: 1) Halloween 30 - październik. 2) Guy Fawkes Day - 4 listopada, 3) Thanksgiving Day – czwarty czwartek listopada, 4) Christmas, 5) St.Valentine’s Day – 14 lutego 6) St. Patrick’s Day – 17 marca 7) Easter – kwiecień. IV. Cykl lekcji historycznych poświęconych szeroko pojętej kulturze Starożytnej Grecji i Rzymu. Dziedzictwo nauki starożytnej, świadome rozumienie dziedzictwa kulturowego każdego narodu – tożsamość narodowa. Opis działania: nauczyciele historii realizują wymienione powyżej treści na lekcjach historii i społeczeństwa zgodnie z przygotowanymi planami dydaktyczno – wychowawczymi. V. „Śladami Stasia i Nel” – porównanie różnych kultur (europejskiej, arabskiej i afrykańskiej) na podstawie lektury H. Sienkiewicza. Opis działania: Wycieczka uczniów klasy Vc w dniu 9 grudnia 2008r. do Muzeum Literackiego Henryka Sienkiewicza w Poznaniu – lekcja muzealna. Realizacja tematu na lekcjach języka polskiego – forma realizacji uzależniona jest od inwencji i pomysłowości polonisty. VI. Choinka Noworoczna – impreza szkolna odbywająca się 10 stycznia 2009r. Pod hasłem „ MAM TALENT ” Opis działania: wybrani uczniowie z poszczególnych klas przedstawiać będą swoje umiejętności z różnych dziedzin. Głównym celem jest tolerancja inności każdego z nas – udział w prezentacji dzieci z klas integracyjnych, tolerancja wobec różnorodności kultur – wykonywanie przez uczniów utworów muzycznych zagranicznych autorów, mini przedstawienia teatralne. VII. Zapoznanie uczniów z różnorodnością kulturową w regionie konińskim – śladami mniejszości narodowych. Opis działania: wycieczka w ramach Koła Regionalno – Turystycznego przygotowana i zrealizowana przez panią Marię Rogaczewską wiosną 2009r. VIII. Wystawa w szkole w formie prezentacji plansz informacyjnych i edukacyjnych projektów, eksponatów, zdjęć, itp. – poświęcona mniejszościom narodowym w Koninie dawniej i dziś. Opis działania: wystawa przygotowana przez chętnych uczniów z pomocą nauczycieli – opiekunów, w ramach lekcji języka polskiego, historii i społeczeństwa, godzin do dyspozycji wychowawcy oraz dodatkowych zajęć odbywających się w naszej szkole. Prace uczniów mogą być prezentowane w Izbie Tradycji bądź w czytelni szkolnej. IX. Koncert muzyczny dla klas V-VI prezentujący muzykę cygańską i żydowską. Opis działania: koncert na sali gimnastycznej zorganizowany przez szkolnego nauczyciela muzyki panią Annę Woźniak. X. Spotkanie z osobą wywodzącą się z innej kultury – łamanie barier, umiejętność prawdziwego słuchania innych, tolerancja wobec różnorodności kultur. Opis działania: spotkanie zorganizowane w czytelni szkolnej przez nauczycieli języka angielskiego dla delegacji uczniów klas szóstych / bądź spotkanie w ramach Klubu Europejskiego. Termin realizacji – kwiecień / maj 2009r. XI. „Mistrzowie sportu – mistrzami życia” – akcja informacyjna o roli sportu na rozwój społeczeństw, przybliżenie problemu dyskryminacji rasowej, społecznej. Opis działania: akcja może być przeprowadzona przez nauczycieli wychowania fizycznego podczas obchodów Szkolnego Dnia Sportu w formie apelu oraz wspierana działaniami wychowawczymi w czasie zajęć sportowych. XII. „Wszystkie Dzieci nasze są” impreza szkolna z okazji Dnia Dziecka. Opis działania: uroczystość szkolna przedstawiająca życie dzieci w różnych krajach w formie scenek, przedstawień i piosenek przygotowana przez odpowiedzialnych nauczycieli. Wyświetleń: 1252
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |