Katalog

Dorota Krzyżak, 2010-05-10
Konin

Różne, Projekty edukacyjne

Rola dialogu międzykulturowego.

- n +


„Rola dialogu międzykulturowego w kształtowaniu postaw uczniów”
– zadania do realizacji

Rok szkolny 2008/2009

Szkoła Podstawowa nr 15
im. Polskich Olimpijczyków
w Koninie
ul. Turkusowa 1a
62 – 504 Konin

Opracowała mgr Dorota Krzyżak

Cele
- kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z innymi
- nauka o innych kulturach, o zwyczajach dalszych i bliższych sąsiadów
- przezwyciężenie w sobie lęku przed „obcym”
- zrozumienie i tolerancja dla różnych grup i różnych stylów życia w obrębie jednego społeczeństwa
- przygotowanie młodzieży do życia w wielokulturowym i wielowymiarowym społeczeństwie
- poznanie, zrozumienie i poszanowanie różnorodności jako wartościowego elementu rozwoju społecznego
- akceptacja różnorodności kulturowej
- kształtowanie postaw i umiejętności kontaktu z „innymi”, nauczenie otwartości oraz umiejętności prowadzenia dialogu
- kształcenie w sobie kompetencji kulturowych
- kształtowanie umiejętności rozumienia odmienności kulturowych – od subkultur we własnej społeczności aż po kultury odległych społeczeństw
- przygotowanie do interakcji z przedstawicielami innych kultur
- wzmacnianie własnej tożsamości kulturowej
- poszukiwanie podobieństw i dążenie do zrozumienia różnic
- poszanowanie i promowanie różnorodności kulturowych
- umożliwienie uczniom kontaktu z historią i kulturowym dorobkiem wybranych grup mniejszościowych
- wyzbycie się uprzedzeń i stereotypów etnicznych
- przeciwstawienie się wszelkim formom rasizmu i ksenofobii
- opowiadanie się za światem bez ucisku i wojen – zaangażowanie na rzecz pokoju i braterstwa.

„Rola dialogu międzykulturowego w kształtowaniu postaw uczniów” – zadania do realizacji z uczniami w oddziałach IV – VI.

I. Akcja w obronie wolności i poszanowania człowieka –zapoznanie uczniów z treścią Konwencji Praw Dziecka.
Opis działania: wychowawcy na lekcjach do dyspozycji wychowawcy zapoznają uczniów z treścią dokumentu, analizują poszczególne punkty , pobudzają uczniów do dyskusji.
Termin realizacji – wrzesień.

II. Pokaz filmów dokumentalnych, edukacyjnych bądź fabularnych, które zawierają elementy wielokulturowości i dotyczą dialogu międzykulturowego.
Opis działania: Materiały dydaktyczne do realizacji zgromadzone są w bibliotece ( mogą być to także materiały z prywatnych zbiorów nauczycieli).
Pierwsze projekcje i analiza filmu dotyczącego mniejszości narodowych w Polsce przewidywane są do końca stycznia 2009 roku w czytelni szkolnej w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy. Wychowawca ustala wcześniej termin prezentacji a po projekcji filmu analizuje z uczniami sytuację mniejszości narodowych w Polsce.

III. Cykl całorocznych zajęć na lekcjach języka angielskiego oparty o kalendarz świąt brytyjskich i amerykańskich.
Opis działania: uczniowie zdobywają i pogłębiają wiedzę o danym kraju, obyczajowości, kulturze, historii i geografii.( Przy tej okazji uczniowie poznają święta i tradycje z różnych zakątków świata.) Kształtują prawidłowe postawy i wartości życiowe uczące tolerancji, otwartości, współpracy, itp.
Przykładowe święta: 1) Halloween 30 - październik.
2) Guy Fawkes Day - 4 listopada,
3) Thanksgiving Day – czwarty czwartek listopada,
4) Christmas,
5) St.Valentine’s Day – 14 lutego
6) St. Patrick’s Day – 17 marca
7) Easter – kwiecień.



IV. Cykl lekcji historycznych poświęconych szeroko pojętej kulturze Starożytnej Grecji i Rzymu. Dziedzictwo nauki starożytnej, świadome rozumienie dziedzictwa kulturowego każdego narodu – tożsamość narodowa.
Opis działania: nauczyciele historii realizują wymienione powyżej treści na lekcjach historii i społeczeństwa zgodnie z przygotowanymi planami dydaktyczno – wychowawczymi.

V. „Śladami Stasia i Nel” – porównanie różnych kultur (europejskiej, arabskiej i afrykańskiej) na podstawie lektury H. Sienkiewicza.
Opis działania: Wycieczka uczniów klasy Vc w dniu 9 grudnia 2008r. do Muzeum Literackiego Henryka Sienkiewicza w Poznaniu – lekcja muzealna.
Realizacja tematu na lekcjach języka polskiego – forma realizacji uzależniona jest od inwencji i pomysłowości polonisty.

VI. Choinka Noworoczna – impreza szkolna odbywająca się 10 stycznia 2009r. Pod hasłem „ MAM TALENT ”
Opis działania: wybrani uczniowie z poszczególnych klas przedstawiać będą swoje umiejętności z różnych dziedzin. Głównym celem jest tolerancja inności każdego z nas – udział w prezentacji dzieci z klas integracyjnych, tolerancja wobec różnorodności kultur – wykonywanie przez uczniów utworów muzycznych zagranicznych autorów, mini przedstawienia teatralne.

VII. Zapoznanie uczniów z różnorodnością kulturową w regionie konińskim – śladami mniejszości narodowych.
Opis działania: wycieczka w ramach Koła Regionalno – Turystycznego przygotowana i zrealizowana przez panią Marię Rogaczewską wiosną 2009r.

VIII. Wystawa w szkole w formie prezentacji plansz informacyjnych i edukacyjnych projektów, eksponatów, zdjęć, itp. – poświęcona mniejszościom narodowym w Koninie dawniej i dziś.
Opis działania: wystawa przygotowana przez chętnych uczniów z pomocą nauczycieli – opiekunów, w ramach lekcji języka polskiego, historii i społeczeństwa, godzin do dyspozycji wychowawcy oraz dodatkowych zajęć odbywających się w naszej szkole. Prace uczniów mogą być prezentowane w Izbie Tradycji bądź w czytelni szkolnej.
IX. Koncert muzyczny dla klas V-VI prezentujący muzykę cygańską i żydowską.
Opis działania: koncert na sali gimnastycznej zorganizowany przez szkolnego nauczyciela muzyki panią Annę Woźniak.

X. Spotkanie z osobą wywodzącą się z innej kultury – łamanie barier, umiejętność prawdziwego słuchania innych, tolerancja wobec różnorodności kultur.
Opis działania: spotkanie zorganizowane w czytelni szkolnej przez nauczycieli języka angielskiego dla delegacji uczniów klas szóstych / bądź spotkanie w ramach Klubu Europejskiego. Termin realizacji – kwiecień / maj 2009r.

XI. „Mistrzowie sportu – mistrzami życia” – akcja informacyjna o roli sportu na rozwój społeczeństw, przybliżenie problemu dyskryminacji rasowej, społecznej.
Opis działania: akcja może być przeprowadzona przez nauczycieli wychowania fizycznego podczas obchodów Szkolnego Dnia Sportu w formie apelu oraz wspierana działaniami wychowawczymi w czasie zajęć sportowych.

XII. „Wszystkie Dzieci nasze są” impreza szkolna z okazji Dnia Dziecka.
Opis działania: uroczystość szkolna przedstawiająca życie dzieci w różnych krajach w formie scenek, przedstawień i piosenek przygotowana przez odpowiedzialnych nauczycieli.


Wyświetleń: 1252


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.