Katalog Monika Dzierżko, 2010-05-10 Morąg Zajęcia zintegrowane, Program nauczania Program pracy z dziećmi uzdolnionymi matematycznie.Program pracy z dziećmi uzdolnionymi matematycznie w nauczaniu zintegrowanym „BĘDĘ MISTRZEM MATEMATYCZNYM ” Autorka programu: Monika Dzierżko Matematyka już w starożytności była nazywana „ Królową nauk ”. Słabo się integruje z innymi treściami nauczania, ale jednocześnie jest dziedziną wiedzy niezbędną i najczęściej wykorzystywaną w życiu codziennym. Rozwój cywilizacji, odkrycia naukowe, rozwój systemów społecznych powoduje, że coraz bardziej wzrasta zainteresowanie problematyką uzdolnień wśród dzieci. Z reguły bywa tak, że tempo i zakres pracy na zajęciach dostosowuje się do tzw.” przeciętnego ucznia”. W efekcie takiego postępowania najwięcej tracą uczniowie zdolni, którym nie poświęca się wystarczająco dużo czasu ani uwagi, bo przecież osiągają dobre wyniki w nauce. Zdarza się, że wskutek braku motywacji do pozytywnego wyróżnienia się z grupy rówieśników, celowo zaniżają poziom swoich możliwości i osiągnięć, marnując przy tym swoje zdolności. Program pracy z uczniem zdolnym, którego elementem jest Koło Matematyczne, ma na celu zaradzenie temu problemowi. Obok przekazania uczestnikom zajęć konkretnej wiedzy i umiejętności ma on za zadanie aktywizację najzdolniejszych uczniów oraz pomoc w przełamaniu ich wewnętrznych oporów, jak również dostrzeżenie swojej własnej wartości. Charakterystyka programu: Program pracy z uczniem zdolnym matematycznie obejmuje kl. I-III szkoły podstawowej. Przewidziany jest do realizacji w ciągu roku szkolnego w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Ten program skierowany jest do uczniów, którzy rozwiązują zadania szybko i na swój własny sposób, zainteresowanych matematyką i zadaniami problemowymi. Dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, ponieważ jest podstawową formą działalności i ekspresji. Często zabawie towarzyszy radość. Zadania i gry matematyczne, które nie wymagają algorytmów rozwiązania, rozwijają procesy myślowe i pozwalają na spontaniczność rozwiązań. Zadania nawiązując do wielu dziedzin życia ukazują matematykę jako ciekawy przedmiot. Cele ogólne - Rozbudzanie zainteresowań matematycznych oraz rozwijanie postawy twórczej uczniów. - Umacnianie wiary we własne siły i możliwość osiągania sukcesów. - Kształtowanie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań wymagających wysiłku intelektualnego. - Rozwijanie intuicji matematycznej. -Kształtowanie umiejętności i potrzeby przeprowadzania prostych eksperymentów matematycznych. - Wyposażanie uczniów zdolnych w większy zasób wiadomości i umiejętności. - Rozwijanie cech charakteru uczniów, takich jak : systematyczność, pracowitość, odpowiedzialność, umiejętność współpracy w grupie, kreatywność. Materiał nauczania Treści matematyczne zawarte w każdym programie nauczania dla pierwszego etapu edukacji ułożone są spiralnie. Te same zagadnienia opracowywane są w klasie pierwszej, drugiej i trzeciej tylko na różnym poziomie. W związku z tym proponuję treści bez podziału ich na poszczególne klasy, uwzględniając jedynie poziom trudności. Nauczyciel zadecyduje co kiedy realizować. 1. Zbiory, stosunki przestrzenne - wyodrębnianie podzbiorów oraz części wspólnej i złączenia zbiorów, - porównywanie liczebności zbiorów. 2.Geometria - rozpoznawanie, nazywanie i rysowanie płaskich figur geometrycznych, - rozpoznawanie i kreślenie odcinków prostopadłych i równoległych, - kreślenie linii krzywej, prostej i łamanej, -obliczanie obwodów prostokątów. 3. Liczby w zakresie miliona i ich własności - zapisywanie i odczytywanie liczb, - dodawanie, - odejmowanie, - mnożenie i dzielenie ( również algorytmy) , - kolejność wykonywania działań, - systemy niedziesiątkowe, - potęgi (proste przykłady). 4. Zadania tekstowe - rozwiązywanie prostych i złożonych zadań, - układanie treści, - rozwiązywanie zadań problemowych i nietypowych. 5. Rozwiązywanie równań 6. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne i kalendarzowe Procedury osiągania celów Dzieci uzdolnione matematycznie zwykle rozwiązują zadania chętnie i w bardzo szybkim tempie. Nauczyciel dostrzegając zapał i zainteresowanie matematyką wykorzystuje naturalną ciekawość uczniów i już na zajęciach lekcyjnych podsuwa dodatkowe zadania, zabawy i gry matematyczne. Nauczyciel kieruje procesem rozwoju ucznia przez: - indywidualizację pracy na lekcji, stosując stopniowanie trudności ; - rozwijanie twórczego myślenia poprzez stosowanie zadań otwartych ; - umożliwienie uczniom zdolnym prezentowania swoich sposobów rozwiązywania zadań na forum klasy; - przygotowanie do udziału w konkursach matematycznych; - dostosowanie poziomu prac domowych do indywidualnych umiejętności dzieci ; - zachęcanie do pomocy uczniom mającym trudności w rozwiązywaniu zadań ; - wyszukiwanie przez uczniów ciekawych zadań ; - stosowanie aktywnych metod pracy z uczniem. Przewidywane osiągnięcia uczniów 1. Opanowanie treści przewidzianych programem. 2. Udoskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań własnymi sposobami. 3. Wykształcenie twórczego i logicznego myślenia. 4. Rozbudzenie ciekawości i zainteresowań matematycznych. 5. Wzmocnienie poczucia własnej wartości. 6. Wytrwałość w rozwiązywaniu zadań. 7. Udział w konkursach matematycznych, np. „KANGUR ”, „JESTEM MISTRZEM MATEMATYCZNYM” 8.Wybór profili w dalszych etapach kształcenia. 9. Umiejętność pracy w grupie. Literatura Matthews J. Matematyka 0 – III. Kiermasz pomysłów. Warszawa 1992 WSiP. Jeleński A. Lilavati. Rozrywki matematyczne. Warszawa 1992 WSiP Ziarenka matematyczne. Pod redakcją M. Dąbrowskiego. Warszawa 1991 WSiP. Cwirko – Godycki J., Krczmarczyk J., Makowska J. Proste gry i zabawy matematyczne w domu i na wakacjach. Warszawa 1980 Instytut Wydawniczy CRZZ. Jadwiga Hanisz, Zadania na szóstkę, Jadwiga Hanisz, Program wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI w. klasach I-III, H. Matejuk, A. Kaczanowska, Mój świat. Program kształcenia zintegrowanego w szkole podstawowej, Warszawa 2003 Krysicki W. Jak liczono dawniej, a jak liczymy dziś. Warszawa 1979 Nasza Księgarnia. Cwirko – Godycki J. Tajemnicza droga. Warszawa 1980 Krajowa Agencja Wydawnicza. Płocki A. Czy Paulina była przypadkową gapą? Warszawa 1989 Krajowa Agencja Wydawnicza. Wyświetleń: 6595
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |