Katalog Ewa Skoczeń, 2010-05-07 Bystra Język polski, Konspekty Wobec potęgi natury (A. Frajlich "Pompea")Cele lekcji: Uczeń: - tworzy notatkę z hasła słownikowego - analizuje i interpretuje wiersz - wskazuje podmiot liryczny - wie, co to jest Wezuwiusz i czym są Pompeje - potrafi uwzględnić intencje nadawcy (autora) Metody pracy: metoda eksponująca (pokaz), ćwiczenia przedmiotowe, metoda problemowa Formy pracy: indywidualna Pomoce dydaktyczne: projektor multimedialny, odtwarzacz CD, płyta CD, podręczniki. Czas: 1 x 45 min Specyfika lekcji: lekcja z rozdziału II Śladami cywilizacji, program „Między nami” kl. I Temat lekcji: WOBEC POTĘGI NATURY (ANNA FRAJLICH „POMPEA”) Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie • Powtórzenie wcześniej zdobytych wiadomości z rozdziału • Polecenie dla każdego ucznia: Wyobraź sobie starożytne miasto, w którym tętni życie. Nagle słychać potężny wybuch… Zapisz słowa najlepiej wyrażające to, co mogli czuć ludzie w obliczu kataklizmu. • Wyświetlenie zdjęć przedstawiających gipsowe odlewy ciał ludzi, którzy zginęli w Pompejach podczas wybuchu wulkanu. 2. Odczytywanie uczniowskich prac 3. Polecenie dla uczniów: Korzystając z wyświetlanych haseł słownikowych, odpowiedz na pytania: • Co to jest Wezuwiusz? • Co się wydarzyło w 79 roku n.e.? 4. Wysłuchanie tekstu Anny Frajlich „Pompea” (płyta CD), podręcznik s. 87 5. Zapisanie tematu lekcji. 6. Analiza tekstu i próba interpretacji • Kim jest osoba mówiąca w utworze? Znajdź wyrazy, które zawierają informacje o podmiocie lirycznym. • Czy cały tekst jest poświęcony Pompei? Uzasadnij swoje zdanie, wskazując odpowiednie fragmenty. • Wyjaśnij, w jakim celu ukazano obraz Pompei. • Co pozostaje po tych, którzy odeszli? Wskażcie odpowiednie wersy utworu. • Co ginie wraz z nimi? Podajcie cytaty. 7. Polecenie dla uczniów: Dopisz kilka zdań, w których zawrzesz swoje przemyślenia związane z wierszem. Obraz tragedii Pompei jest w utworze tylko pretekstem (pozorem) do rozważań nad… 8. Czytanie uczniowskich prac. Podsumowanie rozważań przez chętnych uczniów. 9. Zadanie domowe Spośród przedmiotów znajdujących się w twoim domu wybierz jeden, który mógłby być eksponatem w muzeum. a) Zadaj pytania, które postawiłaby oglądająca go osoba. b) Zredaguj tekst, który znalazłby się na muzealnej tabliczce informującej o tym przedmiocie. Wyświetleń: 4755
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |