![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Edyta Kulawiak - Roman, 2010-05-06 Sanok Język polski, Plany pracy Ortograficzne potyczki. Autorski program dotyczący poprawy sprawności ortograficznej .Mgr Edyta Kulawiak – Roman Autorski program dotyczący poprawy sprawności ortograficznej - „Ortograficzne potyczki” Sanok 2008 Spis treści Wstęp Cel główny Cele szczegółowe Założenia programu Formy i sposoby realizacji Treści kształcenia; tematyka zajęć Ewaluacja programu Bibliografia Wstęp Problemy z poprawnym zastosowaniem ortografii w formie pisemnej jest jednym z wielu różnych trudności w uczeniu się, jakie można dostrzec w pracy z młodzieżą szkolną. Charakteryzuje się trudnościami w umiejętnym zastosowaniu zasad ortograficznym podczas zapisywaniu tekstu lub jego redagowania. Zaburzenia te są niejednokrotnie niewspółmierne do wieku ucznia oraz jego zdolności poznawczych i umiejętności szkolnych. Inspiracją do stworzenia niniejszego programu stały się wieloletnie doświadczenia zawodowe – moje i koleżanek – polonistek, które chętnie dzieliły się swoimi spostrzeżeniami i wnioskami. Jako nauczycielka prowadząca zajęcia w różnych typach szkół ponadgimnazjalnych (liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum, zasadnicza szkoła zawodowa) i spotykająca się z różnorakimi trudnościami edukacyjnymi swych podopiecznych, postanowiłam „wyjść naprzeciw” omawianym problemom i pomóc uczniom, którzy niejednokrotnie pozostawieni samemu sobie (za sprawą licznych zespołów klasowych i dużego obciążenia materiału) nie potrafią poradzić sobie z zaistniałym problemem. Program „Ortograficzne potyczki” przeznaczony jest dla nauczycieli języka polskiego, którzy pragną realizować dodatkowe zajęcia z uczniami szkoły ponadgimnazjalnej, mającymi trudności z poprawnym zastosowaniem zasad ortograficznych, czego efektem jest uzyskiwanie niższych ocen z różnych form sprawdzających poprawność ortograficzną (dyktand) i wypracowań pisemnych. Program ten służy do wyrównywania braków wiadomości i umiejętności dotyczących poprawnego funkcjonowania ortogramów w tekstach językowych. Niniejszy program został napisany w oparciu o podstawę programową i program nauczania języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Na jego potrzeby zostały także zastosowane wiadomości z pozyskanych źródeł zastanych (patrz: bibliografia). Przedstawiony program przeznaczony jest do realizacji w formie zajęć pozalekcyjnych, dlatego można go korygować poprzez dopasowanie jego tematyki i form ćwiczeniowych do indywidualnych potrzeb uczniów. Cel główny Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach uczniów. Cele szczegółowe Doskonalenie techniki czytania z uwzględnieniem kodowania ortogramów. Rozwijanie umiejętności samodzielnego redagowania i pisania krótkich i dłuższych tekstów na określony lub dowolny temat z uwzględnieniem poprawności ortograficznej, gramatycznej, stylistycznej oraz czytelności i estetyczności pisma. Wzbogacanie zasobów słownictwa z uwzględnieniem sposobu zapisania ortogramów, występujących w tych wyrazach. Utrwalanie zasad ortograficznych, ze zwróceniem uwagi na umiejętne stosowanie ich w praktyce. Doskonalenie umiejętności korzystania z dostępnych słowników. Wdrażanie do samodzielnego uczenia się i poszukiwania wiedzy. Podniesienie świadomości językowej uczniów. Zmniejszenie ilości błędów w zeszytach uczniowskich. Budzenie czujności ortograficznej uczniów. Podniesienie jakości wyników sprawdzianów (kontrola zeszytów, organizowanie szkolnego konkursu ortograficznego, udział w międzyszkolnym konkursie ortograficznym – reprezentowanie szkoły na arenie pozaszkolnej, opracowanie konspektów lekcji i ćwiczeń utrwalających poprawną pisownię, rozpoznawanie uczniów z zaburzeniami dysortograficznymi, eksponowanie ortogramów, propagowanie czytelnictwa). Założenia programu 1. Zdiagnozowanie problemów dotyczących poprawnej pisowni w zakresie ortografii. 2. Określenie poszczególnych zagadnień w celu stworzenia indywidualnego programu ćwiczeń dla uczniów mających problemy z ortografią. 3. Zorganizowanie małej grupy (małych grup) uczniów o tej samej dysfunkcji. 4. Uświadomienie uczniów na temat dysortografii. 5. Zapoznanie się z opiniami przedłożonymi przez Poradnię Pedagogiczno – Psychologiczną. 6. Przeprowadzanie obserwacji i wywiadów. 7. Systematyczna kontrola form ćwiczeniowych i prac pisemnych. 8. Opracowanie i przeprowadzanie różnych form ćwiczeń mających na celu usprawnienie stosowania zasad ortograficznych nie pozwalających na pogłębianie się problemów edukacyjnych. 9. Urozmaicanie zajęć, stosowanie ciekawych, atrakcyjnych metod i form pracy na zajęciach. Uwagi: • W zajęciach uczestniczą uczniowie – ochotnicy, świadomi swoich braków i konieczności ich eliminowania. • Uczestnicy zajęć zobowiązują się do samodzielnego i starannego wykonywania zleconych im w domu zadań. • Uczestnicy zajęć wyrabiają w sobie nawyki samokształcenia i samokontroli. • Wiadomości teoretyczne będą prezentowane w taki sposób, aby wykazać ich praktyczną przydatność. • Zajęcia będą prowadzone bezpłatnie w ustalonych wraz z uczniami terminach (np. raz w tygodniu po 45 minut). Formy i sposoby realizacji 1. Urozmaicanie zajęć poprzez: • stosowanie różnych form pracy z uczniem (praca indywidualna, zbiorowa, grupowa); • stosowanie różnych metod pracy (m.in. słowne, oglądowe, problemowe, elementy dramy, działalność praktyczna, przekład intersemiotyczny, metaplan, mapa mentalna); • stosowanie podczas zajęć multimediów; • stosowanie zabaw ortograficznych: krzyżówek, rebusów, łamigłówek, domina ortograficznego (dopasowanie zasady z kostki do wyrazu), foliogramów, gier językowych. 2. Projektowanie, wykonywanie i wykorzystywanie na zajęciach pomocy dydaktycznych (przy współudziale uczniów). 3. Korzystanie ze słowników, encyklopedii, Internetu i innych źródeł wiedzy. 4. Organizowanie konkursów ortograficznych (na zajęciach dodatkowych, na lekcjach obowiązkowych, szkolnych) oraz udział w konkursach pozaszkolnych. 5. Prezentowanie efektów prac uczniowskich: plakat, ilustracja, kolaż, drama, mapa mentalna. 6. Częste powtarzanie i utrwalanie zdobytych wiadomości. 7. Kontakt z pracownikami PPP, pedagogiem szkolnym, wychowawcami, nauczycielami, dyrekcją, rodzicami. 8. Udzielanie wskazówek dotyczących dalszej pracy eliminującej trudności zastosowania zasad ortograficznych. 9. Eliminowanie napięcia emocjonalnego poprzez stosowanie pochwał i nagradzania. 10. Wzmocnienie samooceny uczniów poprzez eksponowanie jego mocnych stron. 11. Współpraca z biblioteką szkolną – stosowanie na zajęciach wypożyczanych woluminów. 12. Przeprowadzanie dyktand ortograficznych. 13. Przypominanie zasad ortograficznych. 14. Wdrażanie różnych rodzajów ćwiczeń: ortograficzno – leksykalnych, ortograficzno – gramatyczno – językowych. 15. Utrwalanie poprawności ortograficznej poprzez ćwiczenia związane z czytaniem i redagowaniem tekstów. 16. Utrwalanie poprawności ortograficznej poprzez graficzne wyróżnianie ważnych elementów (m.in. podkreślenia, wytłuszczenia, używanie kolorów, ilustrowanie ortogramów). 17. Tworzenie pomocy dydaktycznych, np. plansz z zasadami ortograficznymi. 18. Stosowanie tablic tzw. reguł ortograficznych. 19. Prowadzenie różnych ćwiczeń językowych: • obliczanie ilości głosek, sylab w wyrazach; • układanie zdań z wyrazów; układanie ortogramów z liter; • gra w żetony wyrazowe, powtarzanie wyrazów, zdań za prowadzącym i nagrywanie ich na nośnikach multimedialnych; • szukanie wskazanej ilości błędów ortograficznych na określonym materiale źródłowym, poprawianie i uzasadnianie prawidłowej pisowni; • formułowanie notatek na wskazany temat oraz zaznaczanie w tekście ortogramów; • rozwiązywanie zagadek ortograficznych; • układanie wierszyków i piosenek utrwalających zasady poprawności ortograficznej. 20. Inne formy pracy z uczniem. Treści kształcenia; tematyka zajęć 1. Diagnozowanie problemów związanych z trudnościami poprawnego określania form ortograficznych. 2. Przypomnienie zasad ortograficznych. 3. Przypomnienie wiedzy ze wszystkich działów gramatyki polskiej, mających związek z ortografią. 4. Ćwiczenia ortograficzne. 5. Zabawy z zastosowaniem zasad ortografii polskiej. 6. Czytanie ze zrozumieniem z zastosowaniem wiedzy o zasadach poprawności ortograficznej. 7. Redagowanie krótkich i dłuższych form wypowiedzi z uwzględnieniem stosowania poprawności ortograficznej. 8. Korzystanie ze słowników, encyklopedii, Internetu, multimediów i innych źródeł wiedzy na temat zasad poprawności ortograficznej. 9. Tworzenie pomocy ortograficznych. Organizowanie wystawy prac. 10. Swobodne wypowiadanie się na dany temat. 11. Rozwiązywanie zadań testowych i arkuszy egzaminów maturalnych z języka polskiego. 12. Organizowanie dyktand, konkursów ortograficznych. Propozycje realizacji treści: I. Diagnozowanie problemów związanych z trudnościami poprawnego określania form ortograficznych Uczeń: • określa powody swych trudności edukacyjnych z uwzględnieniem ortografii (brak znajomości zasad ortograficznych, nieumiejętność stosowania zasada ortograficznych) II. Przypomnienie zasad ortograficznych Uczeń: • zna zasady pisowni wyrazów z: „h”, „ch”, „ó”, „u”, „ż”, „rz”, • zna zasady pisowni „nie” z innymi wyrazami, • zna zasady pisowni „-i”, „-ii”, „-ji” • zna zasady pisowni wielkich i małych liter, • zna zasady pisowni „-ą”, „-om”, „-on”, „-ę”, „-em”, „-en”, • umiejętnie stosuje tzw. „wyjątki” od reguł ortograficznych III. Przypomnienie wiedzy ze wszystkich działów gramatyki polskiej, mających związek z ortografią Uczeń: • rozpoznaje rodzaje wypowiedzeń, • konstruuje różne typy wypowiedzeń, • dokonuje rozbioru gramatycznego i logicznego zdań, • rozpoznaje części mowy i części zdania, • tworzy rodzinę wyrazów, • zna zasady deklinacji i koniugacji, • zna poprawną formę zapisu ortograficznego terminów z gramatyki języka polskiego IV. Ćwiczenia ortograficzne Uczeń: • samodzielnie pracuje nad powierzonym zadaniem, • umiejętnie współpracuje w grupie, • przybiera właściwą postawę podczas zbiorowego rozwiązywania ćwiczeń ortograficznych, • stosuje się do poleceń podczas realizowania powierzonych mu zadań, • zabiega o poprawne rozwiązanie powierzonych mu zadań, • umiejętnie stosuje multimedia w pracy z wyrazami zawierającymi ortogramy, • umiejętnie korzysta z różnych źródeł informacji, • poprawnie rozwiązuje krzyżówki, rebusy, łamigłówki ortograficzne, • umiejętnie stosuje zasady gier językowych i ortograficznych (np. domina ortograficznego), • poprawnie wskazuje ortogramy i zasady ortograficzne, • poprawnie wskazuje liczbę głosek, sylab, dyftongów, • wskazuje błędy językowe i umiejętnie dokonuje korekty, • poprawnie formułuje notatki V. Zabawy z zastosowaniem zasad ortografii polskiej Uczeń: • umiejętnie „wchodzi w rolę” eksponując wyrazy z ortogramami, • stosuje się do poleceń podczas realizowania powierzonych zadań • umiejętnie wykonuje prace plastyczne, techniczne, • kształci zdolności manualne, muzyczne, aktorskie, dykcyjne i inne, • poprawnie rozwiązuje krzyżówki, rebusy, łamigłówki ortograficzne, • umiejętnie stosuje zasady gier językowych i ortograficznych (np. domina ortograficznego), • projektuje, wykonuje i wykorzystuje pomoce ortograficzne, • prezentuje efekty swoich prac: plakat, ilustracja, kolaż, drama VI. Czytanie ze zrozumieniem z zastosowaniem wiedzy o zasadach poprawności ortograficznej Uczeń: • czyta wyraźnie, głośno zdaniami, przestrzega znaków interpunkcyjnych, zwraca uwagę na ortogramy, wskazuje je i określa zastosowaną zasadę ortograficzną, • doskonali technikę czytania cichego ze zrozumieniem, • przestrzega właściwego przestankowania, intonacji i akcentów emocjonalnych, • potrafi zredagować i odpowiedzieć na pytania o treść czytanego tekstu z uwzględnieniem wyrazów z ortogramami, • umie wyszukać w tekście wyrazy, zdania, fragmenty, ortogramy, • określa świat przedstawiony w tekście epickim i sytuację liryczną w poezji, • wyjaśnia przyczyny i skutki wydarzeń, • dokonuje charakterystyki postaci, stosując wyrazy z ortogramami, • dokonuje prób oceny bohaterów utworu z zastosowaniem wyrazów z ortogramami, • dokonuje analizy i interpretacji tekstu lirycznego, • odczytuje sens dosłowny i przenośny tekstów poetyckich VII. Redagowanie krótkich i dłuższych form wypowiedzi z uwzględnieniem stosowania poprawności ortograficznej Uczeń: • samodzielnie lub przy pomocy nauczyciela redaguje zdania złożone współrzędnie i podrzędnie z zastosowaniem wyrazów zawierających ortogramy, • tworzy kilkuzdaniową wypowiedź na określony temat z zastosowaniem wyrazów z ortogramami, • pisze poprawnie różne formy: ogłoszenie, zaproszenie, notatkę encyklopedyczną, plan wydarzeń, instrukcję obsługi, przepis na wykonanie czegoś, dedykację, życzenia, podziękowanie, notatkę biograficzną i inne, • samodzielnie redaguje: dzieje bohatera, charakterystykę, opis reprodukcji, list streszczenie, sprawozdanie, recenzję, rozprawkę, przemówienie i inne, schemat wypowiedzi pisemnej, schemat wypracowania, • pisze starannie pod względem ortograficznym i stylistycznym, • samodzielnie korzysta ze słownika ortograficznego VIII. Korzystanie ze słowników, encyklopedii, Internetu, multimediów i innych źródeł wiedzy na temat zasad poprawności ortograficznej Uczeń: • zna rodzaje słowników, • potrafi samodzielnie korzystać ze słownika frazeologicznego, wyrazów obcych, wyrazów bliskoznacznych, ortograficznego, poprawnej polszczyzny i języka polskiego, • potrafi korzystać z encyklopedii, • zna sposoby zapisu zasad ortograficznych w słownikach ortograficznych, • samodzielnie korzysta z innych źródeł wiedzy np. Internetu, encyklopedii multimedialnych, czasopism, • umiejętnie korzysta z Internetu wybierając strony poprawnie merytorycznie IX. Tworzenie pomocy ortograficznych. Organizowanie wystawy prac Uczeń: • zna zasady ortograficzne i poprawnie je stosuje podczas opracowywania i wykonywania pomocy ortograficznych, zleconych prac i zadań domowych, • kształci umiejętności manualne, • ćwiczy umiejętność organizowania własnej pracy, • chętnie bierze udział w dodatkowych zadaniach X. Swobodne wypowiadanie się na dany temat Uczeń: • stale wzbogaca i poszerza zasób słownictwa ze szczególnym uwzględnieniem wyrazów z ortogramami, • opowiada treść przeczytanych tekstów literackich z wyrazami zawierającymi ortogramy, • redaguje wypowiedzi na podstawie ilustracji, własnych przeżyć, filmów lub tekstów prasowych, • wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym i stylistycznym zwracając szczególną uwagę na zastosowanie wyrazów z ortogramami, • samodzielnie korzysta ze słownika frazeologicznego, ortograficznego, poprawnej polszczyzny, encyklopedii, Internetu, • wygłasza z pamięci krótkie teksty poetyckie, • posługuje się cytatami, aforyzmami, sentencjami, • słucha z uwagą opowiadań kolegów lub nauczyciela, • rozpoznaje intencję nadawcy (złość, smutek, radość), • oddziela informacje ważne od mniej ważnych, • zabiera głos w dyskusji, broni swego poglądu, argumentuje swoje zdanie XI. Rozwiązywanie zadań testowych i arkuszy maturalnych z języka polskiego Uczeń: • zna zasady i procedury związane z przeprowadzaniem egzaminów maturalnych, • uważnie czyta instrukcje dla ucznia, • czyta ze zrozumieniem teksty, • uważnie czyta poleceń zadań testowych, • dokonuje właściwych wyborów w zadaniach zamkniętych, poprawnie nanosi odpowiedzi, • starannie udziela odpowiedzi na zadania otwarte, zwracając uwagę na poprawność ortograficzną, • podejmuje się redagowania wypowiedzi pisemnych zgodnie z tematem i zasadami ortograficznymi XII. Organizowanie dyktand, konkursów ortograficznych Uczeń: • zna zasady poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej, • zna ustalone reguły przeprowadzania i oceniania dyktand, konkursów ortograficznych, • umiejętnie dokonuje samooceny, • umiejętnie koryguje błędy i wyciąga wnioski do dalszej pracy Ewaluacja programu 1. Arkusz ewaluacyjny (przydatność programu w pracy z uczniem słabym). 2. Ewaluacja zajęć (ankieta skierowana do uczniów). Bibliografia Cieplak L., Ćwiczenia z języka polskiego. Ortografia i interpunkcja, Warszawa 1998. Czajkowska J., Herda K., Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole, Warszawa 1998. Bortnowski S., Scenariusze półwariackie czyli poezja współczesna w szkole, Warszawa 1991. Doroś T. Roślik E., Ortografia łatwa i przyjemna, Łódź 1998. Szymczak M (red.), Słownik ortograficzny języka polskiego, Warszawa 1981. Tarkowski S., Już pisze bez błędów, Warszawa 1997. Zakrzewska B., Koncepcja procesu reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Siedlce 1994. Zgłoś błąd Wyświetleń: 4452
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |