Katalog

Wioletta Gwiazda, 2010-05-06
Głuszyna

Uroczystości, Scenariusze

Scenariusz uroczystości: Dzień Języków Obcych.

- n +

Dzień Języków Obcych
Już od kilku lat jestem organizatorką imprez z okazji Dnia Języków Obcych. Jest to świetna okazja do zachęcenia naszych wychowanków do uczenia się języków oraz poznawania kultury, historii i obyczajów innych krajów. Poniżej zaprezentuję przygotowania oraz liczne pomysły na gry i zabawy związane z efektywną organizacją takiego dnia w szkole.
Już na dwa tygodnie przed zaplanowaną imprezą szkolną uczniowie wybranej klasy, której zadaniem jest pomoc w organizacji i prowadzenie całego wydarzenia przechodzą się po szkole informując wszystkich kolegów z pozostałych oddziałów o celach zabawy oraz proszą o wytypowanie osób do poszczególnych konkurencji (!!! bardzo ważne: jeśli jest to możliwe nie omawiamy na czym polegają konkretne zabawy – chcemy, aby jak najwięcej gier było ciekawą niespodzianką dla biorących udział). Podczas informowania klas podkreślamy, że oceniany także będzie doping – dzięki temu klasy potrafią się świetnie przygotować, np. wymyślają hasła, ubierają się w podobne stroje, przygotowują pompony i transparenty. W ten sposób podczas kulminacyjnego dnia nie ma zamieszania i jesteśmy pewni, że wszystkie klasy są odpowiednio przygotowane. Aby cel poszczególnych zabaw utrzymać w tajemnicy, do samego końca przygotowań nie ujawniam moim uczniom wytypowanym do prowadzenie całej imprezy kompletnego scenariusza (czyli tych jego fragmentów związanych ze szczegółowym opisem niektórych zabaw). Robię to dopiero w dniu imprezy.
Konkurencje, które uczniom w ciągu tych kilku lat przypadły do gustu najbardziej, to:
- konkurs piosenki (poszczególne klasy przygotowują obcojęzyczną piosenkę, którą prezentują wraz z układem tanecznym i kostiumami) – na kilka dni przed Dniem Języków Obcych zgłaszają swoją piosenkę i na płycie CD przynoszą nagraną ścieżkę dźwiękową;
- konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych – aby różnicować stopień trudności przygotowuję serię pytań za 1, 2 lub 3 punkty.
Ponieważ uczę w siedmiooddziałowym gimnazjum, dwie powyższe konkurencje realizowane są trzyetapowo (np. pierwsza runda piosenek – prezentują się klasy pierwsze i pierwsza runda konkursu wiedzy – reprezentanci wszystkich klas wychodzą kolejno na środek i odpowiadają na jedno wylosowane pytanie).
Pozostałe konkurencje – trwające już znacznie krócej - realizowane są pomiędzy kolejnymi rundami powyższych zabaw. Możemy do nich zaliczyć:
- konkurencję plastyczną:
o dobieranie odpowiednich kolorów do flag i odgadywanie ich nazw;
o dobieranie odpowiednich kolorów do charakterystycznych elementów wiążących się z poszczególnymi krajami, miastami czy miejscami na kuli ziemskiej oraz opis z czym wiążą się właśnie te symbole (np. taksówka w Nowym Jorku – kolor żółty, autobus w Londynie – kolor czerwony,
- konkurencję językową:
o rozpoznawanie języków świata na podstawie krótkich wypowiedzi usłyszanych podczas odtwarzania płyty;
o łączenie konkretnego słowa (np. dzień dobry itp.) z różnymi językach świata, w których zostało ono zapisanego na kartce papieru;
o rozszyfrowywanie znanych powiedzeń w językach obcych (można tutaj zezwolić na korzystanie ze słowników) oraz podawanie ich odpowiedników w języku polskim;
o rozpoznawanie nazw stolic, państw zapisanych w ich oryginalnym języku;
o układanie zdań bądź jednego zdania z rozsypanki słownej (np. jedno zdanie w języku angielskim, a drugie w języku niemiecki – w zależności od tego, jakich języków się dzieci uczą w szkole), a następnie tłumaczenie go na język polski (jeśli zdanie zostało zaczerpnięte ze światowej literatury, to tez można to wykorzystać zadając dodatkowe pytania – kto, gdzie, kiedy wypowiedział te słowa, eg. „To be or not to be..”)
- konkurencję „Czy znasz te miejsca?” (nauczyciel przygotowuje pokaz slajdów, w trakcie którego zadaniem uczniów jest odgadnąć nazwy sławnych miejsc lub zabytków – jeśli dodatkowo uczniowie powiedzą w jakim mieście, państwie się znajduje otrzymują dodatkowe punkty)
- konkurencję muzyczno-taneczną:
o nauczyciel przygotowuje fragmenty utworów muzycznych charakterystyczne dla konkretnego tańca, np. walc, mazurek, polonez, rock & roll itp., a zadaniem par z każdej klasy jest odpowiednio do nich zatańczyć – uczniowie mogą tańczyć do wszystkich rodzajów muzyki bądź losowo wybierać jedną z nich;
o te same fragmenty muzyczne mogą służyć do określania krajów, z których się wywodzą (tu można świetnie zastosować także muzykę Chopina, Mozarta itp.);
- konkurencję „Czy znasz tych ludzi?” – może być ona poprowadzona na różne sposoby, np.:
o pokaz slajdów;
o wylosowany opis, po usłyszeniu którego należy podać imię i nazwisko sławnej osoby;
o kalambury (uczeń po wylosowaniu kartki z nazwiskiem tak pokazuje lub opisuje życie, elementy charakterystyczne dla danej osoby, aby reszta jego klasy mogła odgadnąć o kogo chodzi)
- konkurencję sportową:
o bieg w workach;
o bieg par z zawiązanymi nogami;
o bieg z patelnią i naleśnikiem – trudniejsze do zorganizowania;
o wyławianie jabłek z miski z wodą bez użycia dłoni;
o obgryzanie jabłka na sznurku bez użycia dłoni;
o tor przeszkód (jedna osoba ma zawiązane oczy, a druga udziela jej wskazówek – ale tylko przy użyciu języka obcego);
o przebijanie balonów bez użycia dłoni, w których znajdują się karteczki – na tej podstawie weryfikuje się ilość poprzebijanych balonów (zabawę tę można wzbogacić np. pisząc na karteczkach słowa w różnych językach, umieszczając w nich małe flagi, zgadując kolory czy odczytując liczby – jeśli się takie dodatkowe zadanie dobrze zrealizuje otrzymuje się dodatkowe punkty; niektóre z losów mogą być puste)
!!! Jeśli konkretna zabawa związana jest kulturowo z jakimś krajem, to we wstępie podczas jej opisu opowiadamy o tym.
- konkurencję geograficzną:
o stolice (uczeń wylosowuje nazwę stolicy i odpowiednio umieszcza ją na mapie);
o kraje (uczeń wylosowuje kontur kraju i odgaduje jego nazwę);
o puzzle (uczniowie na czas – kto pierwszy ten lepszy - układają mapę np. Europy pociętą na kształt puzzli);
o uczniowie podpisują nazwy rzek, pasm górskich na rozdanych mapkach lub tak jak wypadu krajów losują jeden i umieszczają na wspólnej mapie
!!! Kontury państw, flagi państw, charakterystyczne zwroty w różnych językach mogą być rozwieszone na całej sali jako elementy dekoracji, które można następnie wykorzystać podczas zabaw.
Jako przerywnik miedzy konkurencjami bądź na koniec (aby dać czas komisji na podliczenie punktów, podpisanie dyplomów i przygotowanie nagród) ciekawym pomysłem jest także prezentacja skeczu, mini-kabaretu w języku obcym. Ja z moimi uczniami wykorzystywałam jak dotychczas pomysły płynące z polskiej sceny kabaretowej oraz scenariusz Czerwonego Kaptura w wersji na wesoło w języku niemieckim.
Jeśli jest to możliwe, to do wykonywani niektórych konkurencji włączam wychowawców klas (np. tańce w parach, trzymanie sznureczka, na którym zwisa obgryzane przez ucznia jabłko). Udział i wspólne zmagania podczas konkursu są świetną okazja do integracji klasy i lepszego poznania uczniów.
Mam nadzieję, że spodobają się państwu niniejsze propozycje oraz pobudzą wyobraźnię do tworzenia nowych, jeszcze lepszych i ciekawszych pomysłów.
Życzę powodzenia!!!

Wyświetleń: 12144


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.