![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Anna Woźniak, 2010-05-06 Jelenia Góra Historia, Konspekty Kultura starożytnego Rzymu. Konspekt lekcji.TEMAT: KULTURA STAROŻYTNEGO RZYMU CELE: • kształtowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego • kształtowanie sądów wartościujących • kształtowanie umiejętności pracy z tekstem • ukazanie dokonań starożytnych Rzymian i ponadczasowości ich kultury • uczeń zna nazwy zabytków starożytnego Rzymu • uczeń rozumie zależności między podbojami a rozwojem kultury Rzymu • uczeń potrafi dostrzec ponadczasowość cywilizacji rzymskiej METODY: • pogadanka • pokaz • praca z tekstem FORMA: • zbiorowa ŚRODKI DYDAKYCZNE: podręcznik, reprodukcje, zdjęcia OGNIWA LEKCJI: I. Czynności organizacyjne. 1. Przywitanie klasy. 2. Kontrola frekwencji i pracy domowej II. Rekapitulacja wtórna. 1. Jak nazywał się pierwszy cesarz Rzymu? 2. Na czym polegał „pokój rzymski” w czasach Oktawiana? 3. Co to była romanizacja prowincji? III. Ogniwo wiążące. Za panowania Oktawiana Augusta Rzym liczył ponad milion mieszkańców i był najwspanialszym miastem ówczesnego świata. Brak konfliktów wewnętrznych i wojen domowych sprzyjał rozwojowi kultury, która w czasach pierwszego cesarza i jego następców osiągnęła największy rozmach. Na dzisiejszej lekcji poznamy najwspanialsze osiągnięcia starożytnych Rzymian. IV. Wprowadzenie nowego materiału. 1. Zapisanie tematu i punktów. 2. „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” – rzymskie drogi ( „Via Appia” ) 3. Koloseum – największy amfiteatr Rzymu. 4. Forum Romanum. 5. Panteon – świątynia wszystkich bogów. 6. Rzymskie akwedukty. 7. Łuki triumfalne. 8. Termy. Podczas pogadanki uczniowie oglądają zdjęcia, reprodukcje przedstawiające omawiane zabytki i czytają tekst o termach. ( Seneka „ Listy moralne do Lucyliusza” ) V. Rekapitulacja pierwotna. Teraz utrwalimy najważniejsze pojęcia rozwiązując krzyżówkę.( krzyżówka w załączniku) VI. Czynności końcowe. 1. Ocena aktywności uczniów. 2. Praca domowa ( Opis wybranego zabytku ). 3. Pożegnanie klasy. Hasła do krzyżówki 1 Półkoliste sklepienie zastosowane w świątyni Panteon. 2) Budowany na część zwycięskich wodzów i cesarzy. 3) Cesarz, który zbudował największe termy. 4) Świątynia wszystkich bogów w Rzymie. 5) Rynek Rzymski. 6) Niewolnik walczący na arenach. 7) Najstarsza droga Rzymu. 8) Łaźnie rzymskie. 9) Hala sądowo-kupiecka na forum, dziś duży kościół. 10) Kamień określający odległość na drogach rzymskich. 11) Przyjmowanie rzymskiej kultury przez mieszkańców prowincji. 12) Amfiteatr Flawiuszy. Zgłoś błąd Wyświetleń: 4642
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |