AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Woźniak, 2010-05-06
Jelenia Góra

Historia, Konspekty

Kultura starożytnego Rzymu. Konspekt lekcji.

- n +


TEMAT: KULTURA STAROŻYTNEGO RZYMU


CELE:

• kształtowanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego
• kształtowanie sądów wartościujących
• kształtowanie umiejętności pracy z tekstem
• ukazanie dokonań starożytnych Rzymian i ponadczasowości ich kultury
• uczeń zna nazwy zabytków starożytnego Rzymu
• uczeń rozumie zależności między podbojami a rozwojem kultury Rzymu
• uczeń potrafi dostrzec ponadczasowość cywilizacji rzymskiej


METODY:

• pogadanka
• pokaz
• praca z tekstem


FORMA:

• zbiorowa


ŚRODKI
DYDAKYCZNE: podręcznik, reprodukcje, zdjęcia


OGNIWA LEKCJI:

I. Czynności organizacyjne.

1. Przywitanie klasy.
2. Kontrola frekwencji i pracy domowej

II. Rekapitulacja wtórna.

1. Jak nazywał się pierwszy cesarz Rzymu?
2. Na czym polegał „pokój rzymski” w czasach Oktawiana?
3. Co to była romanizacja prowincji?

III. Ogniwo wiążące.

Za panowania Oktawiana Augusta Rzym liczył ponad milion mieszkańców i był najwspanialszym miastem ówczesnego świata. Brak konfliktów wewnętrznych i wojen domowych sprzyjał rozwojowi kultury, która w czasach pierwszego cesarza i jego następców osiągnęła największy rozmach. Na dzisiejszej lekcji poznamy najwspanialsze osiągnięcia starożytnych Rzymian.

IV. Wprowadzenie nowego materiału.

1. Zapisanie tematu i punktów.
2. „Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu” – rzymskie drogi ( „Via Appia” )
3. Koloseum – największy amfiteatr Rzymu.
4. Forum Romanum.
5. Panteon – świątynia wszystkich bogów.
6. Rzymskie akwedukty.
7. Łuki triumfalne.
8. Termy.

Podczas pogadanki uczniowie oglądają zdjęcia, reprodukcje przedstawiające omawiane zabytki i czytają tekst o termach.
( Seneka „ Listy moralne do Lucyliusza” )

V. Rekapitulacja pierwotna.

Teraz utrwalimy najważniejsze pojęcia rozwiązując krzyżówkę.( krzyżówka w załączniku)

VI. Czynności końcowe.

1. Ocena aktywności uczniów.
2. Praca domowa ( Opis wybranego zabytku ).
3. Pożegnanie klasy.



Hasła do krzyżówki


1 Półkoliste sklepienie zastosowane w świątyni Panteon.
2) Budowany na część zwycięskich wodzów i cesarzy.
3) Cesarz, który zbudował największe termy.
4) Świątynia wszystkich bogów w Rzymie.
5) Rynek Rzymski.
6) Niewolnik walczący na arenach.
7) Najstarsza droga Rzymu.
8) Łaźnie rzymskie.
9) Hala sądowo-kupiecka na forum, dziś duży kościół.
10) Kamień określający odległość na drogach rzymskich.
11) Przyjmowanie rzymskiej kultury przez mieszkańców prowincji.
12) Amfiteatr Flawiuszy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4642


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.