AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Wodała, 2010-05-06
Głuchołazy

Biologia, Sprawdziany i testy

Test sprawdzający wiadomości z ekologii.Klasa II LO

- n +


TEST
Dział: Elementy ekologii

1. Pewien gatunek rośliny wymaga temperatury powietrza w zakresie od 15 do 300C i wilgotności względnej powietrza w zakresie od 70 do 95%. Ze względu na epifityczny tryb życia, dostęp do światła jest zapewniony, ale za to dostępność wody jest ograniczona. Roślina ta wykazuje zatem przystosowania do pochłaniania wody opadowej. Jej grube korzenie są pokryte gąbczastą tkanką, wchłaniającą wodę. Źródłem soli mineralnych jest dla niej niewielka ilość próchnicy, gromadząca się w załamaniach drzewa.

a) Przedstaw na diagramie zakres tolerancji tej rośliny względem temperatury i wilgotności powietrza.
b) Wskaż trzy zasoby środowiska, które są niezbędne tej roślinie do życia.

2. Spośród podanych grup organizmów wskaż dwie, które stanowią populację lokalną
a. wszystkie ryby z niedużego jeziora
b. wszystkie sikory bogatki z dużego parku
c. wszystkie drapieżniki Z Puszczy Białowieskiej
d. wszystkie owady ze śródleśnej polany
e. wszystkie kozice z Tatr Zachodnich

3. Uzupełnij informacje dot.oddziaływań międzygatunkowych w biocenozie.
Przykłady Charakter interakcji Typ interakcji Populacja
AB
Wilk - sarna
Żółw błotny - sarna
Ryby czyściciele – ryba drapieżna
Kleszcz - borsuk

4.Każda biocenoza charakteryzuj się określoną strukturą troficzną, na którą składają się łańcuchy pokarmowe i poziomy troficzne.
Poniżej podano dwa podstawowe typy łańcuchów pokarmowych:
A.liście ziemniaka --- stonka -- bażant -- lis

B. obumarłe szczątki zwierząt wodnych ---wieloszczet-ślimak ---- ryba

a)nazwij przedstawione typy łańcuchów pokarmowych

A..........................B....................

b)Wskaż zasadniczą różnicę między łańcuchem pokarmowym typu A i B

..............................................

5.Wymień i scharakteryzuj trzy wskaźniki populacji
1.................2.................3.................

6. Narysuj schemat przepływu energii i obiegu materii w przyrodzie.












a) na podstawie analizy schematu uzasadnij, że ciągłość życia na Ziemi jest możliwa dzięki stałemu dopływowi energii słonecznej.
.........................................

7. Odpowiedz na pytania
a)Wyjaśnij, dlaczego pewnej grupie konsumentów nadajemy miano destruentów.
............................................

b)Określ, jakie organizmy ( pod względem przynależności systematycznej) zalicza się do grupy destruentów.

………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………

8. Poniżej zestawiono poziomy troficzne łańcuchów spasania w różnych typach biocenoz – podaj przykłady organizmów z danego poziomu, uzupełniając brakujące informacje.

Biocenoza Poziom I Poziom II Poziom III Poziom IV

Staw

Las

Pole uprawne


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7449


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 1



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.