Katalog Katarzyna Karkos, 2010-04-29 Jabłonka Historia, Konspekty Scenariusz lekcji historii i społeczeństwa: SPOTR WCZORAJ I DZIŚ.Długość zajęć: godzina lekcyjna Temat: SPOTR WCZORAJ IDZIŚ. TREŚCI PROGRAMOWE: rola sportu w życiu Greków igrzyska w Olimpii przejęcie idei olimpijskich w czasach współczesnych ZAKRES TREŚĆI Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO: organizacja zawodów sportowych dyscypliny sportowe: skok w dal, bieg, rzut dyskiem, rzut oszczepem ŚCIEŻKI EDUKACYJNE: edukacja prozdrowotna: „w zdrowym ciele zdrowy duch” wychowanie do życia w społeczeństwie: rozwijanie szacunku dla dobra wspólnego i postaw prospołecznych edukacja czytelnicza i medialna: przygotowanie do odbioru informacji rozpowszechnianych przez media ( relacje sportowe) edukacja ekologiczna: budzenie szacunku do przyrody CELE OPERACYJNE: uczeń pamięta: pojęcia: igrzyska olimpijskie, olimpiada daty: 776 r. p.n.e., 1896 r. miejscowość Olimpia, program igrzysk uczeń rozumie: znaczenie igrzysk olimpijskich w życiu Greków i w życiu społeczeństw obecnie podobieństwa między igrzyskami starożytnymi i współczesnymi znaczenie powiedzenia: „w zdrowym ciele zdrowy duch” symbolikę znicza olimpijskiego uczeń umie: wymienić nazwy konkurencji rozgrywanych w starożytności wskazać różnice i podobieństwa pomiędzy igrzyskami starożytnymi i współczesnymi uzasadnić, że twierdzenie: „w zdrowym ciele zdrowy duch” ma walor ponadczasowy posługiwać się mapą – określenie położenia geograficznego Grecji (Olimpii) lokalizować na linii chronologicznej daty: 776 r. p.n.e., 1896r. METODY DYDAKTYCZNE: oparte na słowie: pogadanka, opis oparte na obserwacji: pokaz oparte na działalności praktycznej: praca z mapą, „burza mózgów”(dyscypliny olimpijskie współcześnie), praca z taśmą czasu, drama – stop klatka ZASADY DYDAKTYCZNE: przystępności w nauczaniu trwałości wiedzy uczniów wiązania teorii z praktyką operatywności wiedzy i umiejętności uczniów FORMY WYCHOWAWCZE: bezpośrednie wspomaganie przez nauczyciela technika natychmiastowej gratyfikacji technika słownego napomnienia FORMY PRACY : praca zbiorowa, praca indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik dla klasy V taśma czasu – karta pracy ucznia, zał. 1 zdjęcia dotyczące sportu, zał. 2 flaga igrzysk olimpijskich, zał. 3 dysk oszczepy kaseta z fragmentem otwarcia igrzysk mapa starożytnej Grecji produkty uczty na Olimpie: soki, miód, winogrona KONTROLA I OCENA: stopnie rzeczywiste stopnie punktowe(plusy) TOK LEKCJI: 1.Czynności organizacyjno – porządkowe: przywitanie uczniów sprawdzenie listy obecności 2.Ogniwo wiążące: - nawiązanie do wiedzy uczniów z lekcji historii dotyczącej religii starożytnych Greków 3.Wprowadzenie nowego materiału: zawody sportowe w Grecji starożytnej rozgrywane na cześć bogów 776 r.p.n.e. – pierwsze igrzyska w Olimpii wysłuchanie hymnu ku czci Zeusa wprowadzenie flagi olimpijskiej dyscypliny sportowe w starożytności: biegi rzut oszczepem rzut dyskiem „pięciobój” skoki zapasy nagrody dla zawodników: wieńce laurowe uczta dla zawodników na Olimpie kontynuacja igrzysk starożytnych we współczesnym świecie (1896 r. pierwsze igrzyska nowożytne) – symbolika znicza olimpijskiego 4.Rekapitulacja pierwotna: notatka dla uczniów; praca z taśmą czasu rola sportu w życiu starożytnych Greków i współczesnych ludzi 5.Praca domowa: Wymień różnice pomiędzy igrzyskami starożytnymi i współczesnymi w następujących dziedzinach: miejsce organizacji igrzysk ilość konkurencji uczestnicy nagrody ubiór Opracowanie scenariusza zajęć: mgr Katarzyna Karkos Wyświetleń: 2421
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |