AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Adam Konopka, 2010-04-26
Knurów

Wychowanie fizyczne, Projekty edukacyjne

Pomysł Koła/Klubu Młodzieżowego Instruktora Sportu.

- n +




Młodzieżowy Instruktor Sportu
(Koło/Klub).


I. Wstęp - rozpoznanie i lokalizacja problemu.

Jednym z większych zagrożeń dla bezpieczeństwa w szkole, dla jej prawidłowego wywiązywania się z funkcji opiekuńczo-wychowawczych, jest utrata kontroli nad rozładowywaniem nadmiaru energii i napięcia uczniów, skutkująca występowaniem różnych postaci agresji. Bardzo istotne w tej sytuacji jest tworzenie różnorodnych dróg zapobiegania podobnym zjawiskom – swoistych „zaworów bezpieczeństwa” – w czasie
i miejscach najbardziej tego wymagających.

Wieloletnia obserwacja uczniów reprezentujących szkołę w rozgrywkach sportowych, dowodzi częsty spadek zainteresowania treningiem i uczestnictwem w zajęciach SKS
w czasie, gdy drużyna – niezależnie od osiągniętego szczebla – odpada z dalszej rywalizacji. Fakt ten, dotyczy w mniejszym lub większym stopniu uczniów klas szóstych; głównie
w okresie ostatnich miesięcy roku szkolnego. Mniejsze zaangażowanie lub zaniechanie treningu, wynika z przeświadczenia ucznia, że więcej w tym zakresie ( na etapie szkoły podstawowej ) nie osiągnie, a gimnazjum to jeszcze (w pojęciu ucznia) daleka przyszłość. Tymczasem, co potwierdzają specjaliści, zaniechanie treningu na kilka miesięcy, czy też choćby zbyt lekkie podejście do niego, powoduje ogólne obniżenie sprawności fizycznej. Powrót do poprzedniego poziomu jest często długi, czasem wręcz niemożliwy i skutkuje niejednokrotnie rezygnacją z sportowego (tj. zdrowego) stylu życia młodego człowieka.

Również nauczyciele w-f – trzeba to uczciwie przyznać – przerzucają w tym czasie ciężar szkolenia i zaangażowanie na uczniów klas młodszych, jako potencjalnych reprezentantów szkoły w roku przyszłym. Czasem nawet niewielka zmiana priorytetów, na korzyść młodszych uczniów, może w konsekwencji wiązać się z ryzykiem opisywanych powyżej zjawisk, a nawet stworzyć pole do niekorzystnych sytuacji wychowawczych.


II. Cele, zadania, forma.

Pomysł Koła/Klubu Młodzieżowego Instruktora Sportu (niezależnie od proponowanej nazwy i ostatecznej formy) w nawiązaniu do ogólnych celów i zadań szkoły, polega na chęci zapobiegania nadmienianym wyżej zjawiskom, utrzymaniu motywacji ucznia do treningu do końca jego kariery w szkole podstawowej, maksymalnym wykorzystaniu jego potencjału i osiągnięciu innych korzyści jak:


- poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły
- zwiększenie wpływu na rozwój fizyczny i motoryczny dzieci, oraz propagowanie zdrowego stylu życia
- tworzenie pola do szerokiej gamy oddziaływań wychowawczych absorbujących czas wolny i uwagę ucznia, wpływających na kształtowanie osobowości, uczuć i woli, dojrzałości emocjonalnej, rozwój właściwych form kontaktów społecznych
- rozwijanie współodpowiedzialności za siebie i innych poprzez wykorzystanie idei pomocy koleżeńskiej w nowej, atrakcyjnej formie
- tworzenie możliwości osiągania dalszych sukcesów w sporcie
- pośredni wpływ na zainteresowanie ucznia innymi ofertami szkoły, dotyczącymi rozwijania zainteresowań, umiejętności i zdobywania wiedzy.

Szczegóły koncepcji Młodzieżowego Instruktora Sportu oparte są na wykorzystaniu zdolności i umiejętności sportowych uczniów klas szóstych do szkolenia swoich młodszych następców – oczywiście pod ścisłym nadzorem i wg wskazówek prowadzącego zajęcia nauczyciela w-f. Tak jak w dorosłym sporcie, gdzie wielu byłych zawodników sprawdza się w roli trenerów, tak w ramach MIS uczeń może otrzymać – dostosowaną do jego wieku – namiastkę „pracy trenerskiej”. Tworzy się w ten sposób nowe, atrakcyjne wyzwanie dla poszukującej ich części młodzieży. Począwszy od propozycji zabawy, odpowiednio ukierunkowana rozmowa z uczniem (na spotkaniu SKS) może ponownie pobudzić chęć działania ucznia, pracy nad poszerzeniem własnych umiejętności, a także przekazaniu całej swej wiedzy (z danej dyscypliny sportu) swojemu „uczniowi-następcy”. Jednocześnie powstaje też możliwość do zaistnienia rywalizacji, kto umiejętniej, lepiej, odpowiedzialniej i skuteczniej doprowadzi swojego „wychowanka” do wyższego poziomu sportowego. Jest to też szansa na doświadczenie w postaci poznanie drugiej strony relacji uczeń – nauczyciel.

Uczniowie należący do Koła/Klubu Młodzieżowego Instruktora Sportu mogą również wykazywać swe umiejętności jako pomoc w przeprowadzaniu ćwiczeń porządkowych, rozgrzewek, rozgrywek międzyklasowych, pomagać w opiece i dozorze bazy sportowej szkoły. Ponadto, co nie jest też bez znaczenia, mogą inspirować nieformalne grupy podwórkowe do właściwego zagospodarowania czasu wolnego, zmniejszając tym samym niebezpieczeństwo zjawisk społecznie i zdrowotnie szkodliwych.

Młodzieżowy Instruktor Sportu to w założeniu funkcja tytularna, możliwa do zdobycia w trakcie wydzielonych zajęć SKS lub np. tzw. „godzin karcianych”. Możliwe jest dokumentowanie uzyskania tytułu w kilku proponowanych formach – tj. legitymacji, odznaki lub karty – i z podziałem na stopnie (np. brązowy, srebrny, złoty). Przyznawanie odpowiednich stopni powinno być uzależnione od wysiłku i zaangażowania oraz efektów pracy „kandydata”. Skuteczność tego typu wzmocnień pozytywnych, jak również powodzenie całego przedsięwzięcia (w razie jego podjęcia) będzie zależeć od nadania mu odpowiedniej rangi i przynajmniej pozorów elitarności. Również względy bezpieczeństwa skłaniają do uwzględnienia w projekcie pewnych ograniczeń dotyczących chętnych. Uczniowie podejmujący wyzwanie powinni starać się spełnić pewne wymagania kandydackie, które powinny zostać określone w taki sposób, aby sprostali im tylko najodpowiedniejsi do tego typu zadania uczniowie. Mogą to być np.:

- wysoki poziom umiejętności w min. jednej z podstawowych dyscyplin sportowych
- chęć dzielenia się własną wiedzą i doświadczeniem
- prezentowanie wzorów postawy moralnej, opartej na ideach olimpizmu i zasadzie fair play.

Prezentowany projekt Klubu/Koła został świadomie przedstawiony w tak ogólnikowy i niekompletny sposób. Krytyka, jakiej niewątpliwie zostanie poddany, powinna posłużyć do powstawania nowych pomysłów. Chodzi tu o pozostawienie maksimum miejsca na inwencję tych wszystkich, którzy zdecydują się ten pomysł wykorzystać, ale po przystosowaniu go do własnego stylu pracy i realiów swojej szkoły.




mgr Adam Konopka






Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2775


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.