Katalog Iwona Gawkowska, 2010-04-26 Zambrów Zajęcia artystyczne, Scenariusze Wielkanocne pisanki.KONSPEKT ZAJĘĆ KOŁA RĘKODZIEŁA Temat: Wielkanocne pisanki. Cele: - zapoznanie ze zwyczajem przygotowania wielkanocnych pisanek ( malowanie, zdobienie jajek), święcenie(święconka); - wdrażanie dzieci do zachowania ładu i porządku podczas zajęć; - doskonalenie sprawności manualnej; - rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej; - rozwijanie wrażliwości estetycznej; - wdrażanie dzieci do poznawania i kultywowania tradycji ludowych. Metody: słowna, czynna, oglądowa elementy metod areterapii: biblioterapii, muzykoterapii, rękodzieła Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, zespołowa Czas:2*45 minut Miejsce: pracownia plastyczna Uczestnicy: dziewczęta i chłopcy upośledzeni umysłowo w stopniu lekkim –10 osób(14-16 lat); uczestnicy zajęć Koła Rękodzieła działającego w Internacie w SOSW w XXX; Pomoce: tekturowe tacki, barwniki chemiczne rozpuszczone w wodzie, naczynia na barwniki, pojemnik z ciepłą oliwą, zaostrzone patyczki, ołówki, szpilki z główką w kształcie kulki, ręczniki papierowe, pojemnik z czystą wodą; apteczka; książka: ,,Zagadki dla najmłodszych” J. Stec, M.A.C Kielce 1995; tekst wiersza D. Gellner ,,Pisanki” album ze zdjęciami ,,Ginące piękno” T.Więckowski,WydawnictwoSpółdzielcze,Warszawa1987; pocztówki, kolorowe ilustracje przedstawiające, pisanki, okazy pisanek– przykładowe; nagranie utworu A. Vivaldiego ,,Cztery Pory Roku- Wiosna”, magnetofon; Przebieg zajęć: I. Czynności organizacyjno- porządkowe. 1.Przygotowanie sali i potrzebnych do zajęć materiałów: - wietrzenie sali - ustawienie krzeseł i stolików - przygotowanie pomocy(m.in.: rozpuszczenie wosku i barwników) *czynności przygotowują dyżurni pod kierunkiem i nadzorem nauczyciela Osoba dorosła przygotowuje barwniki i rozpuszcza wosk 2.Zajecie miejsc przez uczestników zajęć. II. Wprowadzenie do tematu 1.Powitanie dzieci i zapoznanie z tematem zajęć. 2.Polskie zwyczaje świąteczne. a)rozwiązywanie zagadek, które wskazują jakie są nasze rodzime zwyczaje i symbole związane ze Świętami Wielkanocnymi: * zając * kurczęta * mazurek * święconka * baranki * Śmigus Dyngus * palma wielkanocna b)rozmowa z wychowankami na temat polskich tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi- nawiązanie do doświadczeń podopiecznych; 3.Jaki zwyczaj opisany jest w wierszu Doroty Gellner ,,Pisanki”. - omówienie treści wiersza - rozmowa na temat utworu III. Część główna. 1.Wyjaśnienie terminu pisanka. 2.Obejrzenie pisanek zgromadzonych przez prowadzącego oraz zdjęć i pocztówek. - zwrócenie uwagi na wzory 3.Wyjaśnienie sposobu wykonania pisanek metodą batiku. Pokaz wykonania przez prowadzącego. Batik – malowanie woskiem(wosk gorący = zimny barwnik) - omówienie środków bezpieczeństwa - wskazanie narzędzi , pomocy niezbędnych do wykonania pisanki(ołówek z wbitą szpileczką z główką) - omówienie wzorów i sposobu wykonania(planując wzór najlepiej opierać się na symetrii) *zaczynamy od koloru najjaśniejszego do najciemniejszego 4. Wykonanie pisanek przez uczestników zajęć. - podział dziewcząt na 3 zespoły; - praca w zespołach - pomoc i rady prowadzącego - pomoc dzieciom młodszym i mniej sprawnym *podczas pracy w tle słychać utwór A. Vivaldiego ,,Wiosna” IV. Porządkowanie sali po zajęciach. 1.Sprzątnięcie sali przez dyżurnych. V. Omówienie prac i działalności twórczej. 1.Przygotowanie wystawki. - wyeksponowanie pisanek na papierowych talerzykach 2.Ocena pracy dzieci podczas zajęć. - podkreślenie pomysłowości - rozmowa na temat uczuć jakie towarzyszyły pracy - Czy muzyka pomaga w wykonaniu zadania? Jaki nastrój wprowadza? IV. Zakończenie zajęć. 1.Podziękowanie za zaangażowanie. 2.Zaproszenie na kolejne zajęcia. Opracowała i przeprowadziła: Iwona Gawkowska Wyświetleń: 5557
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |