Katalog Iwona Gawkowska, 2010-04-26 Zambrów Zajęcia artystyczne, Scenariusze Kultywowanie tradycji ludowych związanych z Pierwszym Dniem Wiosny – zapoznanie ze zwyczajem topienia Marzanny.KONSPEKT ZAJĘĆ ŚWIETLICOWYCH Z ELEMENTAMI RĘKODZIEŁA Temat: Kultywowanie tradycji ludowych związanych z Pierwszym Dniem Wiosny – zapoznanie ze zwyczajem topienia Marzanny. Cele: - zapoznanie dzieci ze zwyczajem ludowym topienia Marzanny - poznanie sposobu wykonania Marzanny - przypomnienie i utrwalenie wiedzy wychowanków na temat wiosny; zjawisk zachodzących w przyrodzie o tej porze roku(oznaki wiosny) - doskonalenie sprawności manualnej rąk - wnoszenie do życia dzieci radości i dobrego samopoczucia - kształtowanie poczucia własnej wartości Metody: słowna, oglądowa, czynna elementy metod arteterapii: muzykoterapii, rękodzieła , biblioterapii Formy organizacyjne: indywidualna, zespołowa jednolita i zróżnicowana, zbiorowa Czas: 60 minut Miejsce: świetlica grupy VIII Uczestnicy: 15 osobowa grupa dziewcząt z lekkim upośledzeniem umysłowym zróżnicowana wiekowo( 9 –21 lat) zamieszkująca czasowo w Internacie w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w XXX; Pomoce: plansze przedstawiające cztery pory roku w przyrodzie(ilustracje), zdjęcia Marzanny; książki i czasopisma: ,,Zagadki dla najmłodszych” J. Stec P.W ,,M.A.C” Kielce 1995, ,,Cztery pory roku” J. Piotrowska; ,,Ciuchcia”3(37) marzec 1997, ,,Domowe Przedszkole”nr3/1997, ,,Poradnik Bibliotekarza”nr1,2 –1993r; magnetofon, kaseta magnetofonowa z nagranymi odgłosami przyrody charakterystycznymi dla pór roku, nagranie na taśmie magnetofonowej utworu A. Vivaldiego ,,Cztery Pory Roku” – Wiosna; materiały plastyczne i przybory niezbędne do wykonania Marzanny: słoma, drut, nici, kijki, wstążki ,kolorowe chusty , bibułka; Przebieg zajęć: I. Sprawy organizacyjno-porządkowe. 1.Przygotowanie sali i potrzebnych do zajęć materiałów. - wietrzenie sali - ustawienie krzeseł i stolików - przygotowanie pomocy *czynności starannie wykonują dyżurni pod kierunkiem wychowawcy 2.Zajęcie miejsc przez wychowanków. II. Wprowadzenie do tematu. 1.Rozwiązanie krzyżówki – hasło : WITAJ WIOSNO Wyjaśnienie wychowankom dlaczego zajmujemy się tematyką wiosenną - przypomnienie, że 21 marca zaczyna się kalendarzowa WIOSNA - wypowiedzi wychowanków; zwrócenie uwagi na uczucia i nastrój jakie z sobą niesie ta pora roku 2.Czy potrafimy rozpoznać WIOSNĘ? Sprawdzenie i utrwalenie wiedzy dzieci na temat zjawisk zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną/ oznaki wiosny/ a) rozpoznawanie pór roku - zagadki obrazkowe - zagadki dźwiękowe - zachęcenie wychowanków do udzielania jasnych, pełnych i zrozumiałych wypowiedzi na określony temat b) zagadki słowne - dotyczące wiosny np.: bazie, pączek, bocian, przebiśnieg.... III . Zasadnicze opracowanie tematu. 1.Zapoznanie wychowanków ze starym polskim zwyczajem ludowym topienia Marzanny oraz jego symboliką. - rozmowa z dziećmi; nawiązanie do ich wiedzy i doświadczeń Czy wiecie w jaki sposób od dawna Polacy żegnają Zimę i witają Wiosnę? Wierzono, że aby Wiosna mogła zagościć na dobre na świecie trzeba pożegnać Zimę. W tym celu topiono MARZANNĘ. MARZANNA- słomiana kukła symbolizująca ZIMĘ, przybrana kolorowymi wstążkami , szmatkami, bibułką. Marzannę przenoszono uroczyście przez wieś lub miasteczko do najbliższej rzeki i tam uroczyście się ją topiło wołając np.: Marzanno, Marzanno Ty zimowa panno! W wodę Cię wrzucamy, bo wiosnę witamy! Kiedy MARZANNA zniknie z oczu płynąc do morza, można już przywitać WIOSNĘ. 2.Obejrzenie zdjęć i ilustracji przedstawiających Marzannę. *omówienie 3.Prezentacja Marzanny wykonanej przez prowadzącego. 4.Omówienie sposobu wykonania słomianej kukły. a)przygotowanie szkieletu lalki b)zamontowanie ,,słomianej sukienki” c)przyozdobienie Marzanny *czynności wykonuje i objaśnia osoba prowadząca zajęcia 5.Przypomnienie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pracy. 6.Wykonanie MARZANNY przez dzieci a)praca w dwuosobowych zespołach(starsze wychowanki, bardziej sprawne) b)praca indywidualna -przyozdobienie gotowych Marzann(najmłodsze, najmniej sprawne dziewczynki) • zachęcanie wychowanek do pomagania sobie nawzajem • rozwijanie wyobraźni i pomysłowości • podczas pracy w tle słychać utwór A. Vivaldiego ,,Wiosna” IV. Porządkowanie stanowisk pracy. 1.Sprzątnięcie sali przez dyżurnych. V. Omówienie prac i działalności twórczej. 1.Przygotowanie wystawki. 2.Ocena pracy dzieci podczas zajęć. • podkreślenie pomysłowości • rozmowa na temat uczuć jakie towarzyszyły pracy. • Czy muzyka pomagała wykonaniu zadania? Jaki nastrój wprowadziła? 3.Zakończenie zajęć. Podziękowanie za zaangażowanie zapowiedź wycieczki nad rzekę w celu utopienia Marzann wykonanych przez dzieci. Opracowała i przeprowadziła: Iwona Gawkowska Wyświetleń: 4323
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |