![]() |
![]() |
Katalog Grażyna Pietrzak, 2010-04-22 Miedźno Wybór zawodu, Różne "Absolwent" - program orientacji zawodowej dla gimnazjum.„Absolwent” - program orientacji zawodowej dla gimnazjum Program orientacji zawodowej skierowany jest do uczniów klas trzecich gimnazjów. Jego głównym celem jest pomoc uczniom w wyborze szkoły średniej oraz w opracowaniu własnej ścieżki kariery zawodowej. Program ten realizuje się na zajęciach orientacji zawodowej, najlepiej w pierwszym semestrze klasy trzeciej gimnazjum. zawiera on treści związane z poznawaniem siebie, świata zawodów oraz treści związane z planowaniem kariery zawodowej. Cel programu: Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnej decyzji zawodowej i szkolnej. Cele szczegółowe: - pogłębienie wiedzy uczniów na temat różnych zawodów, - wskazanie czynników trafnego wyboru zawodu, - zapoznanie ze strukturą szkolnictwa ponadgimnazjalnego, - zapoznanie z kryteriami przyjęć do szkół średnich, - kształtowanie umiejętności uniwersalnych, przydatnych w każdej pracy, - wyzwalanie aktywności uczniów w kierunku samopoznania i samooceny, - kształtowanie właściwej postawy wobec pracy. Spodziewane efekty: Uczeń: - zna różne zawody, potrafi wymienić wymagania i przeciwwskazania do wykonywania określonego zawodu, - wie, jakie są czynniki trafnego wyboru zawodu, - potrafi rozpoznać swoje skłonności zawodowe na podstawie zainteresowań i uzdolnień, - dostrzega ograniczenia, które mogą uniemożliwić mu zdobycie jakiegoś zawodu, - zna znaczenie tzw. umiejętności kluczowych, niezbędnych w każdej pracy, - orientuje się w sytuacji na regionalnym rynku pracy, - wie, jaką szkołę wybrać, aby zdobyć wymarzony zawód, - orientuje się w strukturze szkolnictwa ponadgimnazjalnego, - wie, jakie szkoły średnie znajdują się w okolicy, - zna warunki przyjęć do klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych, - potrafi przygotować dokumentację wymaganą przez poszczególne szkoły, - potrafi zaplanować swoja karierę zawodową. Formy realizacji: - lekcje wychowawcze, - cykl spotkań z pedagogiem szkolnym: · Czynniki trafnego wyboru zawodu. · Grupy zawodowe. · Samopoznanie podstawą trafnego wyboru zawodu (ankieta skłonności zawodowych, test zainteresowań, ankieta uzdolnień, kwestionariusz umiejętności, typ osobowości a grupa zawodowa, temperament, stan zdrowia) · Szkolnictwo ponadgimnazjalne w naszym regionie (struktura, kryteria przyjęć do klas pierwszych). - spotkania z rodzicami w sprawie egzaminu gimnazjalnego i wyboru szkół średnich, - udział uczniów w dniach otwartych szkół (wycieczka do kłobuckich szkół średnich), - zapoznawanie uczniów z ofertami szkół ponadgimnazjalnych (spotkania z przedstawicielami szkół, rozprowadzanie ulotek), - zajęcia z pracownikami PPP-P w Kłobucku, - warsztaty w Centrum Informacji Zawodowej w Częstochowie, - indywidualne spotkania uczniów i rodziców z pedagogiem szkolnym, - kierowanie uczniów mających problem z wyborem szkoły na indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum Informacji Zawodowej w Częstochowie, - zdobywanie wiedzy o poszczególnych zawodach w czasie realizacji treści programowych z różnych przedmiotów. Ewaluacja: - rozmowy z uczniami, wychowawcami, rodzicami - ankieta na zakończenie zajęć z pedagogiem szkolnym, - obserwacja. Wyświetleń: 2211
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |