Katalog

Marta Majchrzak, 2010-04-22
Mysłowice

Różne, Artykuły

Świetlicowe Sprawności

- n +

ŚWIETLICOWE SPRAWNOŚCI
W świetlicy szkolnej działającej przy Szkole Podstawowej nr 1 w Mysłowicach
dzieciaki nie próżnują! Przez cały rok pilnie pracują zdobywając
świetlicowe sprawności.
O co chodzi z tymi sprawnościami? Już wyjaśniam!
Na początku roku szkolnego wszyscy wychowankowie świetlicy zostają zapoznani
z REGULAMINEM ŚWIETLICOWYCH SPRAWNOŚCI. Dowiadują się w jaki sposób mogą
zdobyć sprawność:
 CZYŚCIOSZKA
 SOWY – MĄDREJ GŁOWY
 EKOLOGA
 ARTYSTY – MALARZA
 SPORTOWCA
 PRZYJACIELA
 PRZYJACIELA ŚWIETLICY
 ZDROWEGO ZUCHA
 WZOROWEGO ŚWIETLICZANINA
Regulamin przez cały rok wisi na świetlicowej gazetce – zawsze można do niego
zerknąć i przypomnieć sobie, jakie wymogi trzeba spełnić, aby zdobyć daną sprawność.
Następnie wszyscy wychowankowie dostają swoje teczki, w których znajdują się
KARTY SPRAWNOŚCI ŚWIETLICZANINA.
Na pierwszej stronie KARTY widniej tabelka, która składa się z dwóch kolumn.
W pierwszej kolumnie wychowawcy świetlicy wbijają kolorowe pieczątki.
Kolorową pieczątkę można dostać, np. za układanie krzeseł w świetlicowej jadalni,
sprzątanie zabawek, układanie puzzli, odrabianie zadań domowych podczas godziny
lekcyjnej, piękne pokolorowanie kolorowanki. W drugiej natomiast – odnotowują
fakt zdobycia przez ucznia konkretnej sprawności. Bowiem zdobywanie ŚWIETLICOWYCH
SPRAWNOŚCI polega właśnie na gromadzeniu pieczątek. Aby zostać ŚWIETLICOWĄ SOWĄ –
MĄDRĄ GŁOWĄ należy zdobyć 30 pieczątek:
- 10 za odrabianie zadań domowych; 10 za czytanie; 10 za rozwiązywanie testów,
quizów, łamigłówek, rebusów.
Uczniowie w swoich teczkach, oprócz KART SPRAWNOŚCI ŚWIETLICZANINA, przechowują kolorowanki, testy, zadania matematyczne i ortograficzne – jednym słowem wszystkie prace plastyczne i intelektualne wykonane podczas zajęć świetlicowych. Wychowankowie często pokazują swoje teczki odbierającym ich rodzicom.
Na drugiej stronie KARTY umieszczona została tabelka punktów dodatnich i ujemnych.
Wychowankowie świetlicy, oprócz kolorowych pieczątek, dzielnie zbierają plusy.
Plusa można dostać np. za: porządkowanie świetlicy i jadalni szkolnej, udział w różnych konkursach, za pomaganie innym uczniom w odrabianiu zadań domowych. Za niewłaściwe zachowanie w świetlicy uczniowie dostają minusy.
Pod koniec każdego miesiąca odbywa się uroczyste podsumowanie zdobytych plusów i minusów oraz nadanie tytułów „NASZYCH NAJLEPSZYCH”.
Tytuł „NASZEGO NAJLEPSZEGO” dostaje ten, kto zdobył pięć plusów, ale ani jednego minusa w danym miesiącu. Ponadto „NASZ NAJLEPSZY” zostaje odznaczony UŚMIECHNIĘTA BUŹKĄ. Uczeń wkleja UŚMIECHNIĘTĄ BUŹKĘ do kolumny z napisem „Punkty dodatnie” Natomiast uczeń, który w danym miesiącu zdobył najwięcej minusów dostaje „SMUTNĄ BUŹKĘ”, którą wkleja w kolumnie z napisem „Punkty ujemne”
Gromadzenie plusów jest bardzo ważnym elementem zdobywania ŚWIETLICOWYCH SPRAWNOŚCI. Tylko osoba, która zdobyła CZTERY ŚWIETLICOWE SPRAWNOŚCI I CZTERY UŚMIECHNIĘTE BUŹKI może zostać WZOROWYM ŚWIETLICZANINEM.
WZOROWY ŚWIETLICZANIN to najważniejsza ŚWIETLICOWA SPRAWNOŚĆ – trzeba się napracować i natrudzić aby ją zdobyć. Niewielu się udaje.
Dwa razy w roku odbywa się uroczyste podsumowanie:
- pod koniec pierwszego semestru wszyscy uczniowie, którzy zdobyli sprawności zostają nagrodzeni słodkościami – często zdarza się tak, że najaktywniejsi i najpracowitsi uczniowie dostają po kilka nagród
- na uroczystym apelu z okazji zakończenia roku szkolnego nagrody dostają tylko ci uczniowie, którzy zdobyli najważniejszą sprawność – WZOROWEGO ŚWIETLICZANINA

REGULAMIN ŚWIETLICOWYCH SPRAWNOŚCI
„CHCESZ ZOSTAĆ SUPER GOŚCIEM?
ZDOBYWAJ ŚWIETLICOWE SPRAWNOŚCI!”

CZYŚCIOSZEK
–codziennie po obiedzie odnoszę po sobie naczynia i sztućce
–codziennie sprzątam swoje miejsce pracy lub zabawy, nie zapominając o zabawkach, którymi się bawiłem
–chętnie, dobrowolnie i bez żadnego przymusu co najmniej 10 razy posprzątałem:
1.kubeczki
2.koszyczki
3.serwetki
–co najmniej 10 razy pełniłem obowiązki dyżurnego w jadalni szkolnej
–co najmniej 10-krotnie dobrowolnie ściągnąłem lub ustawiłem krzesła na jadalni lub w pomieszczeniu świetlicy
SOWA-MĄDRA GŁOWA
-rzetelnie pracuję podczas „godziny lekcyjnej”:
•odrabiam zadania domowe
•czytam
•wypełniam karty pracy, rozwiązuję testy, quizy, krzyżówki
EKOLOG
–dbam o środowisko
–nie zaśmiecam najbliższego otoczenia (świetlicy,korytarza, klasy)
–zbieram śmieci po sobie i po innych
–zbieram surowce wtórne - przyniosłem na świetlicę co najmniej:
•1 kardridż lub
•10 kg makulatury
SPORTOWIEC
–przestrzegam zasady „fair play” zarówno w konkurencjach sportowych, jak
i w codziennym życiu świetlicowym
–wziąłem udział w co najmniej jednym turnieju sportowym lub intelektualnym
zorganizowanym w świetlicy szkolnej
ARTYSTA - MALARZ
w ciągu całego semestru wykonałem co najmniej 3 prace plastyczne
–chętnie, starannie, dokładnie i do końca koloruję świetlicowe kolorowanki
PRZYJACIEL
- wsparłem akcję „Zbiórka dla Burka” na rzecz mysłowickiego schroniska dla bezdomnych zwierząt
- wsparłem zbiórkę kasztanów i żołędzi na rzecz leśnych zwierząt
- wziąłem udział w akcjach charytatywnych na rzecz chorych i potrzebujących (Hospicjum, Fundacja „Agnieszka”}
PRZYJACIEL ŚWIETLICY
- podarowałem/łam świetlicy kredki, zabawki, książki, komiksy…
ZDROWY ZUCH
- zdrowo się odżywiam
- jestem aktywny na zajęciach profilaktycznych
- aktywnie uczestniczę w zajęciach sportowych
WZOROWY ŚWIETLICZANIN
–zdobyłem co najmniej 4 świetlicowe sprawności
–co najmniej 4-krotnie zostałem „NASZYM NAJLEPSZYM”
–nie dostałem/łam ani jednego minusa

Wyświetleń: 1285


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.