Katalog Krzysztof Kołodziej, 2010-04-22 Pyskowice Matematyka, Konspekty Funkcje wokół nas. Scenariusz lekcji.Omawiany scenariusz lekcji jest przeznaczona dla klasy gimnazjum jako zajęcia podsumowujące dział "Własności funkcji". Wykorzystują elementy pracy w grupach i tworzenie metaplanu. Temat lekcji: Sposoby przedstawiania funkcji. Cele lekcji: Po zakończonych zajęciach uczeń: a) zna: - pojęcia: funkcja, dziedzina, argument i wartość funkcji, - sposoby przedstawiania funkcji, b) rozumie: - pojęcie funkcji, - różnicę między pojęciem argument i wartość, c) potrafi: - podać przykład przyporządkowania, które jest funkcją, - przedstawić funkcję w różny sposób, - rozpoznać wykres funkcji, - obliczyć wartość funkcji dla danego argumentu, Wiadomości i umiejętności wejściowe: - podstawowe wiadomości związane z funkcją i sposobami jej przedstawienia, Umiejętności uniwersalne: - rozwijanie wyobraźni przestrzennej, - przyswajanie języka matematycznego, - praca w grupie i podział obowiązków, Metody: dyskusja, instruktaż, metaplan, Formy pracy: praca w grupach jednolita, Środki i materiały dydaktyczne: instrukcje, arkusze papieru, flamastry, plansze z rysunkami, Przebieg lekcji: Część wstępna 1. Podział uczniów na pięć grup 5-6 osobowych. Każda grupa posiada swój osobny stolik. 2. Zapoznanie uczniów z tematem lekcji oraz z celem lekcji – sprawdzeniem i utrwaleniem wiedzy nabytej w czasie realizacji działu o funkcji. Część centralna: 1. Zaprezentowanie uczniom grafu przedstawiającego przyporządkowanie. Dyskusja z uczniami na rozpoznanie elementów związanych z pojęciem funkcji, np. argument, dziedzina itp. 2. Przedstawienie uczniom plansz z grafami przyporządkowań. Zadaniem uczniów jest rozpoznanie grafów przedstawiających funkcję – dyskusja. Wymaganie od uczniów podania uzasadnienia. 3. Przedstawienie uczniom wykresów. Dyskusja z uczniami na temat rozpoznania wykresów funkcji. 4. Praca w grupach - rozdanie poszczególnym grupom instrukcji wykonania zadań. Grupy 1, 2: Obliczenie wartości funkcji y = 2x - 3 dla danych argumentów - uzupełnienie tabeli. Grupy 3, 4: Wykonanie grafu przedstawiającego sytuację z życia codziennego będącą funkcją. Grupy 5, 6: Wykonanie wykresu funkcji y = 2x - 2 5. Poszczególne grupy prezentują na forum klasy wyniki swojej pracy. 6. Dyskusja z uczniami n/t poprawności uzyskanych wartości funkcji. Część końcowa: 1. Podsumowanie lekcji – analiza stanu wiedzy i poziomu umiejętności uczniów. Wręczenie poszczególnym grupom tabel samooceny - samodzielnie ocenienie pracy własnej i kolegów. 2. Ewaluacja lekcji – uczniowie oceniają zajęcia za pomocą tzw. metody uśmiechów: - atrakcyjność tematu lekcji, - zrozumiałość omawianych treści, - łatwość wykonywanego zadania, - atmosferę na zajęciach. Wyświetleń: 2371
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |