Katalog Mirosław Trybała, 2010-04-19 Zawoja Zawodowe, Konspekty Konspekt zajęć z podstaw mechatroniki.Scenariusz zajęć z przedmiotu podstawy mechatroniki w klasie II MT Temat zajęć: Elementy układów kombinacyjnych: bramki logiczne. Cele poznawcze: • zapoznanie uczniów z funkcjami logicznymi; • zapoznanie uczniów z pojęciem układów cyfrowych kombinacyjnych i sekwencyjnych; • zapoznanie uczniów z funktorami logicznymi; Cele operacyjne poznawcze: Uczeń: • zna budowę i zastosowanie bramek logicznych; • potrafi rozróżnić funktory logiczne; • potrafi dobrać odpowiednią bramkę dla danego zadania; • potrafi narysować tabelę prawdy dla każdej bramki logicznej; • potrafi wskazać zastosowanie układów kombinacyjnych; • potrafi zastąpić bramkę logiczną innym funktorem; Cele kształcące: • kształtowanie myślenia przyczynowo- skutkowego; • doskonalenie umiejętności rozróżniania i stosowania funkcji logicznych; • doskonalenie umiejętności przedstawiania za pomocą symbolu funkcji logicznych; Cele wychowawcze: • wdrażanie do przestrzegania zasad kulturalnego zachowania się w czasie zajęć; • wdrażanie do przestrzegania form grzecznościowych; • wpajanie szacunku do efektów pracy kolegów; Hasła podstawy programowej: Kombinacyjne układy cyfrowe. Elementy układów kombinacyjnych: bramki, sumatory, dekodery, pamięci statyczne RAM i ich zastosowanie. Standardy egzaminacyjne: Uczeń potrafi: 1. Czytać ze zrozumieniem informacje przedstawione w formie opisów, instrukcji, rysunków, szkiców, wykresów, dokumentacji technicznych i technologicznych, a w szczególności: 1.1. rozróżniać pojęcia, określenia i wielkości stosowane w mechatronice; 1.2. interpretować informacje zawarte na schematach ideowych, montażowych, rysunkach warsztatowych i w instrukcjach obsługi; 1.3. interpretować sekwencje i rozkazy w programach do sterowników programowalnych: 1.4. rozpoznawać części i podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych; 1.5. określać funkcje zespołów, podzespołów i elementów stosowanych w urządzeniach i systemach mechatronicznych na podstawie informacji zawartych w dokumentacji technicznej; 1.6. określać sekwencje działania na podstawie graficznego opisu działania urządzeń i systemów mechatronicznych; 2. Przetwarzać dane liczbowe i operacyjne, a w szczególności: 2.1. dobierać elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych; 2.8. interpretować podstawowe zjawiska i prawa z zakresu mechaniki, elektrotechniki i elektroniki w odniesieniu do urządzeń mechatronicznych; Metody pracy: • metoda poszukująca; • metoda podająca; • metoda ćwiczebna; Formy pracy: • praca indywidualna; • pracy zbiorowa; Faza wstępna Przywitanie uczniów. Sprawdzenie obecności. Powtórzenie realizowane w formie ustnej odpowiedzi – układy kombinacyjne. Realizacja właściwej części lekcji. Zapisanie tematu lekcji i krótkie omówienie celów. Przedstawienie funkcji logicznych i bramek: EX-OR i EX-NOR. Prezentacja zastosowanie poznanych funkcji. Rozwiązywanie wybranych zadań dotyczących poznanych funkcji logicznych. Faza końcowa. Krótkie powtórzenie najważniejszych wiadomości z lekcji. Zadanie domowe Wyświetleń: 2515
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |