Katalog Aneta Marczak, 2010-04-15 Zambrów Zajęcia artystyczne, Scenariusze Poznajmy się. Warsztaty arteterapeutyczneTemat: Poznajmy się. Cel główny: Rozluźnienie napięcia towarzyszącego wejściu w nową grupę. Cele szczegółowe: -Wzajemne poznanie się członków grupy. -Ustalenie zasad panujących w grupie podczas warsztatów. -Nawiązanie kontaktu werbalnego i pozawerbalnego między członkami grupy. -Rozbudzanie poczucia więzi z grupą. Czas zajęć: 60 min. Uczestnicy zajęć: Wychowankowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego - dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, w wieku 13 -15 lat. Grupę wybrano spośród wszystkich dzieci zamieszkujących w internacie Ośrodka. Kryterium doboru były posiadane zaburzenia - tj. zahamowanie emocjonalne, objawiające się nieśmiałością, spowolnieniem ekspresji ruchowej, małomównością oraz znaczną trudnością w nawiązywaniu kontaktów. Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Metody: kontrakt, zabawy integracyjne, rozmowa. Pomoce dydaktyczne: tekst z interpretacją kolorów do testu kolorów, plansze z zasadami kontraktu, płyta CD „Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą” - utwór pt. „Dyskotekowy taniec”. Pomoce techniczne: blok rysunkowy, duży arkusz papieru, markery, kredki świecowe, taśma klejąca, nożyczki, papier kolorowy, magnetofon, pudełka różnych kształtów i rozmiarów. PRZEBIEG ZAJĘĆ: I. Działania na powitanie. 1. Test kolorów.(10 min.) Materiały: flamastry w 5 kolorach, arkusz papieru, tekst z interpretacją kolorów. Prowadząca prosi uczestników, by spośród pięciu kolorów( żółty, czerwony, czarny, zielony, niebieski) wybrali swój ulubiony i wpisali flamastrem w tym kolorze swoje imię na dużym arkuszu papieru. Gotowy arkusz zawiesza na ścianie, następnie odczytuje interpretację dla każdego koloru. Może wywiązać się dyskusja nad trafnością interpretacji barw. Pytamy młodzież czy zyskuje ona ich aprobatę. Uwaga: Test kolorów – załącznik nr 2.(źródło:Urszula Bissinger-Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin, 2002.) 2. Jestem i lubię.(5 min.) Wszyscy siadają w kręgu. Zabawę rozpoczyna prowadząca recytując tekst: „Jestem Aneta i lubię robić tak…”(tu pokazuje gest, np. podparcie brody na łokciach). Następna osoba mówi ten sam tekst wymieniając swoje imię i wykonując swój ulubiony gest. W ten sam sposób postępują wszyscy siedzący w kole. II. Część właściwa zajęć. 1. Zawarcie kontraktu grupowego.(10 min.) Materiały: plansze z gotowymi zasadami kontraktu. Prowadząca prezentuje grupie plansze z zasadami kontraktu. Każda z nich jest negocjowana i przyjęta tylko wtedy, gdy wszyscy ją zaakceptują. Oto przykładowe zasady kontraktu: -Pomagamy sobie wzajemnie. -Tworzymy dobrą atmosferę. -Mówimy o swoich odczuciach. -Nie krytykujemy siebie i innych. -Słuchamy siebie uważnie. -Dbamy o swoje dobre samopoczucie. -Szanujemy się wzajemnie. -Nie zmuszamy się do działań ponad nasze siły. 2. Polecenia przy muzyce.(5 min.) Materiały: magnetofon, utwór pt. „Dyskotekowy taniec” na płycie CD. . Każdy uczestnik w rytmie muzyki porusza się po Sali w dowolnym kierunku i w dowolny sposób. Prowadząca rozpoczyna podawanie poleceń, które dzieci wykonują pojedynczo: -Witamy się skinieniem głowy, głębokim ukłonem, poprzez podanie dłoni, przez klaśnięcie oburącz nad głową. -Rytmicznie klaszczemy. -Rytmicznie tupiemy. -Poruszamy się do przodu, do tyłu, w lewo, w prawo. -Oglądamy swoje buty, bluzki, zaglądamy sobie w oczy. lub w parach (dla chętnych): -Pchamy plecy „zapierającego się” partnera. -Kręcimy krakowskiego „wiatraczka”. -Klaszczemy „kosi łapci”. 3. Grupowa rzeźba. (25 min.) Materiały: pudełka różnych kształtów i rozmiarów np. pudełka po butach, kartony po mleku, po ręcznikach papierowych, po chusteczkach higienicznych itp. Spośród dostępnych kartonów uczestnicy zajęć wybierają te, które chcą i tworzą z nich wspólnie kompozycję realistyczną lub abstrakcyjną. Po skończonej pracy następuję jej omówienie pod kątem współpracy między uczestnikami, dochodzenia do kompromisów twórczych, integracji grupy. III. Zakończenie zajęć (5 min.) Informacja zwrotna. Uczestnicy siadają w kole. Prowadząca kieruje rozmowę tak, by poznać nastroje dzieci po zakończonych zajęciach. Młodzież dzieli się swoimi odczuciami na temat: -Co było dla niej najważniejsze? -Co sprawiało trudności? -Co chcieliby ewentualnie zmienić na następnym spotkaniu? Uwaga: Uczestnicy w miarę swoich możliwości odpowiadają na jedno, dwa, lub trzy pytania. Bibliografia: 1.Urszula Bissinger-Ćwierz, Muzyczna pedagogika zabawy w pracy z grupą, Lublin, 2002. 2. Susan I. Buchalter, Terapia sztuką, Poznań, 2006. 3. Erich Heiligenbrunner, Reinhold Rabenstein, Bernhard Weiser, Tańce I zabawy dla grupy, Lublin, 2000. opracowała: Aneta Marczak Wyświetleń: 4108
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |