Katalog Barbara Lewińska, 2010-04-12 Poznań Lekcja wychowawcza, Konspekty Rozwiązywanie problemów między nauczycielem a uczniami.GODZINA WYCHOWAWCZA TEMAT: ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW MIĘDZY NAUCZYCIELEM A UCZNIAMI Czasem stajemy przed problemem rozwiązania konfliktu nauczyciel – klasa – rodzice. W mojej 30 letniej praktyce zdarzyło mi się to na szczęście tylko raz, w drugiej klasie LO (4letnie liceum) i dlatego powstał ten scenariusz zajęć. 1.Uczniowie mojej klasy nie są zbyt zdolni, mają duże braki ze szkoły podstawowej z wielu przedmiotów, co powoduje ich niepewność i zniechęcenie, nie są też zbyt ambitni ani pracowici, ale są klasą bardzo miłą, życzliwą auczycielowi, grzeczną i aktywną, jeśli chodzi o dodatkowe prace na rzecz szkoły 2.Uczniowie twierdzą, że Pani profesor mówi zbyt szybko, stosuje skróty myślowe, stale na nich krzyczy, gdy się pomylą w czasie odpowiedzi; uczniowie są zestresowani, boją się odpowiadać, nauczycielka denerwuje się ich brakiem aktywności i konflikt cały czas narasta 3.Przekonali swoich rodziców, że wina leży tylko i wyłącznie po stronie nauczycielki, więc rodzice interweniują u mnie i u nauczycielki przekonani o tym, że „zawzięła się” na ich dzieci 4.Nauczycielka twierdzi, że klasa nie uczy się, że jest leniwa, ma braki ze szkoły podstawowej i nie robi nic, żeby poprawić złą sytuację, swoje argumenty uzasadnia przykładami ich odpowiedzi na lekcji i pokazuje mi odpowiedzi pisemne uczniów na kartkówkach 5.Stopnie z tego przedmiotu są fatalne, przede wszystkim są to oceny niedostateczne, bardzo mało jest ocen pozytywnych, które i tak są bardzo niskie 6.Nikt z zainteresowanych nie widzi winy po swojej stronie 7.Bardzo lubię moich uczniów i szkoda mi ich, bo widzę, że nie potrafią realnie spojrzeć na swój problem, zniechęcili się do nauczycielki i przedmiotu, popadając w coraz większe zniechęcenie, przestali się uczyć i każde swoje niepowodzenie z tego przedmiotu tłumaczą złym nastawieniem nauczycielki do nich, poza tym zależy mi na tym, aby moja klasa miała dobre wyniki w nauczaniu wszystkich przedmiotów 8.Prowadzone przeze mnie rozmowy z uczniami i nauczycielką nie dały żadnych rezultatów 9.Rozmowy z rodzicami uczniów skończyły się fiaskiem, bo dzieci zdołały już przekonać rodziców o swojej niewinności i złej atmosferze na lekcji 10.Sytuacja ta trwa od drugiej połowy pierwszej klasy i dotąd stosowane dyskusje i perswazje nie dały żadnych rezultatów WNIOSKI: 1.muszę uświadomić uczniom, że wina za zaistniały konflikt jest obopólna 2.muszę ukazać im racjonalne wyjście z sytuacji 3.dodać wiary w siebie i zdopingować do nauki 4.odbudować zaufanie do nauczycielki, z którą są w konflikcie 5.uczniowie muszą dojść do tego sami, bo inaczej nie uwierzą mi RYZYKO: -stracą do mnie zaufanie -utwierdzą się w przekonaniu, że mają rację i zawsze będą szukali winnych swoich niepowodzeń -przestaną się uczyć nie widząc wyjścia z sytuacji i mając rodziców po swojej stronie Postanowiłam przeprowadzić godzinę wychowawczą wg metaplanu: TEMAT: CZY SZKOŁA MOŻE BYĆ PRZYJACIELEM UCZNIA ? adresat : KLASA II LO, ale można realizować na każdym poziomie, gdy wystąpi podobny problem (konflikt z nauczycielem innego przedmiotu) materiały : dla każdego ucznia wycinamy z kolorowego papieru ksero po 5 kwadratów, 5 trójkątów, 5 owali, 5 prostokątów i 5 kółek (lub innych figur), każdy kształt w innym kolorze (lub prosimy uczniów, żeby przynieśli takie figury wycięte według pokazanego im modelu), tablica korkowa + szpilki (minimum tyle, ile będzie karteczek), lub magnetyczna + magnesiki, lub duży arkusz papieru + klej. czas trwania : 45 min. przebieg zajęć : -zapisanie tematu na tablicy -wytłumaczenie metody metaplanu -rozdanie kolorowych figur geometrycznych -zmotywowanie uczniów do aktywnej pracy Na tablicy lub arkuszu papieru zapisujemy temat zajęć (może być napisany na dużej chmurce, o ile będzie widoczny). Z lewej strony zapisujemy flamastrem lub kolorową kredą dużymi literami: JAK JEST? Uczniowie na zasadzie burzy mózgów podają swoje propozycje i umieszczają je zapisane na kartkach o tym samym kształcie, na tablicy lub arkuszu papieru, zaczynając w ten sposób tworzyć plakat Nie wpływamy w żaden sposób na prezentacje tych propozycji, nawet gdybyśmy uważali, że są niesprawiedliwe lub wyssane z palca. Ta część pracy ma za zadanie «oczyszczenie się» uczniów ze wszystkich żalów, jakie mają w stosunku do nauczycieli i szkoły, a także pokazanie im, że ich wychowawca jest osobą, która zawsze ich wysłucha, dlatego musimy powstrzymać się w tym momencie od oceniania ich poglądów i krytykowania ich postaw. Najczęściej spotykane propozycje uczniów: JAK JEST? Czy szkoła jest przyjacielem ucznia? strach przed nauczycielem straszenie ocenami za duże wymagania za mało czasu despotyzm nauczycieli i rodziców działa zniechęcająco… Następne pytanie zamieszczamy dopiero po wyczerpaniu wszystkich propozycji. JAK BYĆ POWINNO ? Czyli szkoła marzeń: życzliwy nauczyciel nauka to przyjemność pęd do wiedzy ciekawe metody więcej czasu na utrwalanie w szkole uczyć tego co przydaje się w życiu, użyteczność wiedzy,… DLACZEGO NIE JEST TAK JAK BYĆ POWINNO? zła organizacja czasu w domu dużo ciekawych rzeczy nie związanych ze szkołą zawyżone wymagania nauczycieli i programów szkolnych wysoki poziom egzaminów wstępnych i brak wiary, że uda się je zdać brak motywacji do nauki chęć zabawy i spotkań towarzyskich lenistwo… CO NALEŻY ZROBIĆ, ABY BYŁO TAK JAK BYĆ POWINNO? reforma szkoły przełamać lenistwo postawić sobie cel : STUDIA zaplanować sobie każdy tydzień z góry być uczciwym w stosunku do samego siebie, nie oszukiwać siebie ani rodziców życzliwy uczeń życzliwemu nauczycielowi… WNIOSKI : Ponieważ lekcja kończyła się już i widziałam, że osiągnęłam zamierzony skutek, więc postanowiliśmy, że wnioski każdy uczeń przedstawi mi sam, anonimowo na kartce jako zadanie domowe. Wnioski miały być oddane do końca tygodnia tak, żebym mogła je opracować i omówić na następnej godzinie wychowawczej. W czasie omawiania ich wyszła sprawa konfliktu z nauczycielką. Uczniowie, którzy już uwierzyli w to, że sami potrafią rozwiązywać swoje problemy, postanowili, że wybrane dwie osoby pójdą porozmawiać z Panią profesor. Przedstawią jej wyniki swojej pracy na lekcji, powiedzą, ze zrozumieli już, na czym polega ich błąd, przeproszą za problemy, jakie spowodowali, i poproszą o wyrozumiałość i cierpliwość. Ze swej strony obiecują więcej pracy, i systematyczne przygotowywanie się na zajęcia, ale potrzebują trochę czasu na nadrobienie braków. Uprzedziłam nauczycielkę o planowanej ich wizycie. Oceny z tego przedmiotu nie poprawiły się może drastycznie, jednak ilość ocen niedostatecznych trochę spadła. Natomiast między nauczycielką i uczniami nawiązała się nić sympatii i atmosfera na lekcji stała się życzliwsza i mniej nerwowa. Tą sama metodą pracowaliśmy nad problemem: JAK PRZEKONAĆ LUDZI DO SWOJEGO PUNKTU WIDZENIA? Tym razem jednak to moi uczniowie zaproponowali temat i sposób jego analizowani. Sądzę więc, że z tej lekcji wynieśli jeszcze jedną, nieprzewidzianą przez ze mnie korzyść: nauczyli się jak sami, aktywnie mogą podejść do problemu i uwierzyli, że są w stanie samodzielnie znaleźć rozwiązanie. opracowała Barbara Lewińska http://www.otostrona.pl/eduznami.pl/ Wyświetleń: 1638
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |