Katalog Dominika Filbrandt, 2010-04-12 Toruń Zajęcia przedszkolne, Scenariusze SCENARIUSZ GRUPOWYCH ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCHTemat: Deszczolandia. Deszczowe zabawy logopedyczne. Cele operacyjne, (dziecko): - rozwija ogólną sprawność ruchową w wyniku zabaw, - odczuwa przynależność do grupy w wyniku uczestnictwa w zabawach, - kontroluje natężenie, siłę głosu, - usprawniania motorykę artykulacyjną, - pogłębia oddech, - uświadamia sobie siłę strumienia wydychanego powietrza, - kształtuje umiejętności spostrzegawczości, uwagi i koncentracji, - ćwiczy koordynację słuchowo – ruchową, - ćwiczy percepcję słuchową i wzrokową, - wzbogaca słownik czynny i bierny, - bierze aktywny udział w zajęciach terapeutycznych, Metody pracy: słowne, czynne, twórcze Forma: Grupowa z dziećmi 4 letnimi Środki Dydaktyczne: lusterka, płyta CD z nagraniem odgłosu deszczu, muzyką, „deszczowy ludek” wykonany z worków foliowych, wiersz D. Gellnerowej „Wiatr”, kartki papieru, woreczki foliowe, papierowe „kałuże”, „krople deszczu” w kolorach: żółty, zielony, niebieski, czerwony. Przebieg zajęć: 1. Rozmowa na temat jesiennej pogody. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Dzieci krótko opowiadają o zmianach, jakie zaobserwowały jesienią w pogodzie. Prowadzący odtwarza dzieciom dźwięk z płyty CD (deszcz). Po odgadnięciu, prowadzący zaprasza dzieci do krainy deszczu – Deszczolandii na logopedyczne zabawy z deszczem. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze – dzieci będą głosem naśladowały padający deszcz, używały określeń: „kap”, „plusk”, „chlup”. 2. Zabawa artykulacyjna Dzieci wymawiają zaklęcie, które pozwoli wszystkim przenieść się do Deszczolandii. Dzieci uderzając dłońmi leciutko o podłogę (szept), a następnie z dłońmi uniesionymi w górę (na głos) wypowiadają zdanie: „Cicho sza, cicho sza, szepcze deszczyk cicho sza”. Przedstawienie dzieciom Deszczusia, mieszkańca deszczowej krainy – ludka wykonanego z worków foliowych, który przygotował dla dzieci zadania. 3. Zabawa słuchowo – ruchowa Prowadzący czyta dzieciom wierszyk, który Deszczuś przygotował dla wszystkich na powitanie. Dzieci ilustrują wiersz ruchem. Następnie poszukują różnych określeń wyrażenia „pada deszcz” ( leje, kapie, mży, siąpi, kropi) Tam za lasem, tam za górką wiatr dokuczał małym chmurkom. Aż się chmurki rozpłakały I deszcz padał przez dzień cały. 4. Gimnastyka narządów mowy – Kropelki deszczu Dzieci usprawniają motorykę narządów mowy poprzez malowanie kropek deszczu czubkiem języka na podniebieniu górnym przy szeroko otwartych ustach, na wewnętrznej stronie policzków, na czubku nosa, na brodzie, w kącikach ust, na wargach, na ząbkach górnych i dolnych. Ćwiczenia wykonywane przed lusterkiem. 5. Zabawa słuchowo - ruchowa Jakie dźwięki słychać w deszczowej krainie? – rozwiązywanie zagadek słuchowych przygotowanych przez Deszczusia: - pada deszcz ( ruch rąk i palców z góry na dół, oburącz ) - wieje wiatr ( jednoczesny ruch ramion i rąk na prawo i lewo ) - błyskawica ( klaśnięcie w dłonie ) - tęcza ( jednoczesne rozłożenie rąk i ramion od środka na boki ) 6. Zabawa słuchowa, ćwiczenie oddechowe Logopeda wręcza dzieciom nietypowe instrumenty – kartki gazety, woreczki foliowe - prosi aby spróbowały zagrać muzykę deszczu. Proponuje dzieciom zabawę, w której będą uderzały dłonią i palcami o gazetę/worek foliowy z różnym natężeniem i dynamiką. Pokazuje w jaki sposób mogą to zrobić. Na koniec zabawy każde dziecko zgniecie papierową/foliową kulkę, ułoży na otwartej dłoni rodzica i zdmuchnie, nabierając powietrze nosem, wypuszczając ustami. 7. Zabawa ruchowa - Kałuże Prowadzący rozkłada na podłodze papierowe „kałuże”. Tłumaczy dzieciom, że podczas trwania muzyki będą poruszały się tak aby omijać „kałuże”. Na przerwę w muzyce ustaną przed kałużą i wraz z nauczycielką wypowiedzą rytm „kap, kap, kap”. 8. Zabawa na spostrzeganie „Znikające krople” – ćwiczenia percepcji wzrokowej Prowadzący układa papierowe krople deszczu w kolorach podstawowych na podłodze. Zadaniem dzieci będzie zapamiętać ich kolejność a następnie odgadnąć, która kropla zniknęła – została ukryta przez nauczycielkę. 9. Pożegnanie Deszczusia Dzieci żegnają się z Deszczusiem i deszczową krainą, wypowiadając zdanie: „Cicho sza, cicho sza, szepcze deszczyk cicho sza”. Szeptem i głośno. Opracowanie: Logopeda, mgr Dominika Filbrandt Prywatne Przedszkole "Pod Muchomorkiem" w Toruniu Literatura: ● J. Jastrząb, Gry i zabawy w terapii pedagogicznej, CMPPP ● M. Malkiewicz, Jarmark logopedyczny. Wybór zabaw wspomagających mowę przedszkolaków, Harmonia ● R. Sprawka, J. Graban, Logopedyczne zabawy grupowe dla dzieci od 4 do 7 l Wyświetleń: 3951
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |