Katalog Katarzyna Stachowicz, 2010-04-08 Olkusz Informatyka, Konspekty Co to jest edytor tekstu - wprowadzenie do programu.KONSPEKT LEKCJI INFORMATYKI W II KLASIE GIMNAZJUM Temat: Co to jest edytor tekstu – wprowadzenie do programu. Cel główny lekcji: • Poznanie możliwości zastosowania programu do edycji tekstu - MS Word Cele szczegółowe lekcji: • kształcący - uczeń umie uruchomić edytor tekstu Word - uczeń umie dostosować okno programu MS Word do swoich potrzeb - uczeń umie opisać budowę okna programu Word • poznawczy - uczeń zna nazwy programów do edycji tekstu oraz ich podstawowe cechy - uczeń zna sposoby wykorzystania podstawowych możliwości programu, - uczeń zna ważniejsze funkcje okna programu Word • wychowawczy - uczeń rozumie możliwości zastosowania programu do edycji tekstu - jest systematyczny i staranny w pracy - samodzielny w podejmowaniu decyzji - dba o poprawną edycję tworzonego dokumentu Metody nauczania: • pogadanka, instruktaż, ćwiczenia Formy pracy: • indywidualna Środki dydaktyczne: • komputer – środowisko Office, podręcznik, zeszyt Przebieg lekcji: I. Sprawy organizacyjne (zapis tematu lekcji, sprawdzenie listy obecności). Przypomnienie wiadomości z ostatniej lekcji, poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela: a) Co to jest folder? Jakie ma zastępcze nazwy? b) Co to jest plik? c) Jakie znacie rozszerzenia plików? II. Właściwy tok lekcji: 1. Wprowadzenie do tematu. Podanie przez nauczyciela tematu lekcji. 2. Wyjaśnienie celu lekcji – Wprowadzenie do programu MS Word oraz wykorzystanie podstawowych możliwości programu 3. Pogadanka na temat programu MS Word: Nauczyciel zadaje uczniom pytania: a) Co to jest edytor tekstu i do czego służy Edytor tekstu to program komputerowy umożliwiający redagowanie i formatowanie tekstu. b) Jakie znacie inne edytory tekstu? Notatnik, Word Pad c) Gdzie mają zastosowanie edytory tekstu? Edytory tekstowe zastosowanie swoje maja tam gdzie trzeba przygotować jakąś treść nawet ilustrowaną i gdzie potem jest konieczność przeniesienia tej treści na papier. 4. Praca z programem MS Word Omawiam z uczniami poszczególne elementy okna programu: a) Obszar pisania tekstu b) Pasek narzędzi standardowy (pasek narzędzi) umożliwia szybki dostęp do najczęściej wybieranych poleceń c) Pasek narzędzi formatowania (pasek formatowania) umożliwia szybkie wprowadzenie zmian w wyglądzie tekstu d) Linijka pozioma stosowana jest do zmiany szerokości marginesów oraz do ustawiania wcięć i tabulatorów e) Linijka pionowa służy do ustawienia górnego i dolnego marginesu f) Przyciski zmiany widoków umożliwiają wyświetlanie dokumentu na różne sposoby g) Przyciski zmiany strony służą do przełączania się między stronami dokumentu h) Pasek stanu zawiera informacje na temat aktywnego dokumentu, np. numer strony Omawiam możliwości zastosowania paska narzędzi: a) Styl b) Rodzaj czcionki c) Rozmiar d) Pogrubienie e) Kursywa f) Podkreślenie g) Wyrównanie do lewej h) Wyśrodkowanie i) Wyrównanie do prawej j) Wyjustowanie k) Interlinia l) Numerowanie m) Punktory n) Zewnętrzna krawędź o) Wyróżnienie p) Kolor czcionki Pogadanka na temat możliwości edytora tekstu MS Word a) Wstawianie i formatowanie grafiki b) Wstawianie pola tekstowego c) Wypunktowanie i numerowanie d) Wstawianie tabel e) Tabulatory 4. Ćwiczenie do samodzielnej realizacji przez uczniów. Podczas przepisywania uczniowie jednocześnie ćwiczą umiejętność pisania na klawiaturze oraz zapamiętują możliwości programu. III. Zakończenie lekcji 1. Powtórzenie wiadomości zdobytych na lekcji: a) Do czego służy edytor tekstu? b) Jakie znamy podstawowe elementy okna programu? c) Jakie możliwości daje nam edytor tekstu MS Word? 2. Ocena pracy uczniów na lekcji. Ćwiczenia z programu MS Word Przepisz poniższy tekst. Zwróć uwagę, że we wspomnianym dokumencie zastosowano cztery sposoby wyrównania tekstu: do lewego marginesu, jednocześnie do lewego i prawego marginesu, wyśrodkowanie i wyrównanie do prawego marginesu. Spróbuj wg własnego pomysłu wykorzystać zapamiętane z lekcji możliwości programu MS Word. W październiku 1492 roku Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę. Po ponad miesięcznej żegludze jego trzy małe statki przybiły do jednej z wysp archipelagu Bahamów, którą Kolumb nazwał San Salwador. W czasie tej wyprawy podróżnik dotarł także na Kubę i Haiti. Co ciekawe, był przekonany o tym, że odkrył nową drogę do Indii. Na skutek jego pomyłki rdzennych mieszkańców Ameryki nazywa się Indianami. W październiku 1492 roku Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę. Po ponad miesięcznej żegludze jego trzy małe statki przybiły do jednej z wysp archipelagu Bahamów, którą Kolumb nazwał San Salwador. W czasie tej wyprawy podróżnik dotarł także na Kubę i Haiti. Co ciekawe, był przekonany o tym, że odkrył nową drogę do Indii. Na skutek jego pomyłki rdzennych mieszkańców Ameryki nazywa się Indianami. W październiku 1492 roku Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę. Po ponad miesięcznej żegludze jego trzy małe statki przybiły do jednej z wysp archipelagu Bahamów, którą Kolumb nazwał San Salwador. W czasie tej wyprawy podróżnik dotarł także na Kubę i Haiti. Co ciekawe, był przekonany o tym, że odkrył nową drogę do Indii. Na skutek jego pomyłki rdzennych mieszkańców Ameryki nazywa się Indianami. W październiku 1492 roku Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę. Po ponad miesięcznej żegludze jego trzy małe statki przybiły do jednej z wysp archipelagu Bahamów, którą Kolumb nazwał San Salwador. W czasie tej wyprawy podróżnik dotarł także na Kubę i Haiti. Co ciekawe, był przekonany o tym, że odkrył nową drogę do Indii. Na skutek jego pomyłki rdzennych mieszkańców Ameryki nazywa się Indianami. Wyświetleń: 7116
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |