![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Romana Konikowska, 2010-04-08 Jastrzębie Zdrój Ogólne, Program nauczania Program warsztatów dziennikarskichSZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. GUSTAWA MORCINKA W JASTRZĘBIU ZDROJU WARSZTATY DZIENNIKARSKIE PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH Opracowała: mgr Romana Konikowska Jastrzębie Zdrój 2008 I Wstęp Program warsztatów dziennikarskich powstał w oparciu o założenia Podstawy programowej z języka polskiego dla klas IV – VI. Szczególny nacisk położyłam na realizację ścieżki edukacja czytelnicza i medialna w myśl zapisu w Podstawie programowej, że celem edukacyjnym szkoły, jest między innymi: ujawnianie zainteresowań, możliwości i potrzeb uczniów oraz językowych i czytelniczych umiejętności po to, aby wyznaczać stosowne dla nich cele, dobierać treści i materiały, projektować odpowiednie działania gwarantujące skuteczność edukacji. Program wpisuje się również w realizowaną w szkole ideę promowania zdrowia. WHO podaje, że „szkoła promująca zdrowie zwiększa możliwości młodych ludzi do podejmowania działań i dokonywania zmian. Jest miejscem, w którym młodzi ludzie, pracując razem z nauczycielami i innymi osobami, mogą osiągnąć sukces.” Wydawanie szkolnej gazetki, bo to jest głównym celem prowadzenia zajęć, daje możliwość rozbudzenia drzemiących w dziecku zdolności i zainteresowań. Gazetka szkolna jest także cennym narzędziem wychowawczym. Umożliwia sukces indywidualny i zespołowy. Pozwala wszechstronnie aktywizować dziecko. Przygotowuje do pełnienia różnych ról w redakcji gazetki. Uczy współpracy w grupie rówieśniczej i umiejętności rozwiązywania ewentualnych konfliktów. Podejmowania decyzji celem weryfikowania zebranych materiałów. Ważnym elementem jest także przyjmowanie „życzliwej” krytyki współredaktorów i umiejętność wykorzystania uwag w przyszłości. Kształtuje poczucie estetyki i wrażliwość na nią. Umożliwia partnerstwo między nauczycielami i uczniami. Nauczyciel jest osobą wspomagającą, doradcą. Jego rola kończy się na byciu czujnym obserwatorem poczynań uczniów i ewentualnej korekcie. Jest gotowy służyć pomocą i swoim doświadczeniem. Wprowadza uczniów w świat mass mediów. Praca w redakcji szkolnej gazetki to szeroko rozumiana edukacja polonistyczna, ale także korelacja z innymi przedmiotami , a przede wszystkim informatyką. Cykl warsztatów kierowany jest nie tylko do ucznia zdolnego. Swoje miejsce na warsztatach znajdzie także uczeń z problemami edukacyjnymi. Uczniowie ci dysponują dużym potencjałem. Nie muszą być wyśmienitymi redaktorami czy autorami tekstów, ale mogą pomóc w innych obszarach tworzenia i dystrybucji pisma.Program warsztatów powstał, aby wzbogacić ofertę edukacyjną szkoły. Końcowym efektem jest stworzenie szkolnej gazetki, która będzie ukazywała życie szkoły, jej tradycje i zbliży ją do środowiska lokalnego. II Cele ogólne Rozbudzenie zainteresowań dziennikarskich uczniów. Przygotowanie uczniów do pełnienia różnych ról w związku z wydawaniem szkolnego czasopisma. Pobudzanie kreatywnych działań uczniów. Wzmacnianie mocnych stron osobowości uczniów. Rozpoznawanie i rozumienie założeń komunikacji (sytuacje, emocje, oceny) oraz przewidywanie skutków wypowiedzi i ich etycznego wymiaru. Mobilizacja uczniów do samorozwoju. III Cele szczegółowe Kształtowanie umiejętności w zakresie podejmowania decyzji oraz krytycznego myślenia. Rozbudzanie umiejętności twórczego myślenia. Rozwijanie samoświadomości. Kształtowanie postaw asertywnych. Empatia. Radzenie sobie z emocjami i stresem. Zdobywanie informacji. Poznanie procesu powstania czasopisma szkolnego. Kształcenie sprawności wypowiedzi w prostych formach dziennikarskich. Przestrzeganie zasad etyki dziennikarskiej. Kształtowanie poprawności językowej, ortograficznej i interpunkcyjnej. Doskonalenie umiejętności międzyprzedmiotowych. Kształtowanie poczucia estetyki. Doskonalenie umiejętności pracy z komputerem. IV Środki dydaktyczne: słowniki, zasoby szkolnej biblioteki, internet, encyklopedie multimedialne, K. Wolny - Zmorzyński, A. Kaliszewski, W. Furman „Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język.” V Metody pracy: metody podające, pogadanka, praktyczna, praca z tekstem, burza mózgów, projekt, dyskusja, ćwiczenia redakcyjne. VI Formy pracy: praca indywidualna, praca grupowa. VII Treści kształcenia: Poznanie warsztatu dziennikarskiego. Historia czasopiśmiennictwa. Rodzaje czasopism i gazet. Budowa gazety. Funkcjonowanie redakcji. Dziennikarskie formy wypowiedzi. Zasady etyki dziennikarskiej. Redakcja gazetki szkolnej. Stosowanie poznanych form wypowiedzi w praktyce. Praktyczne wykorzystanie technik komputerowych. Projekt gazetki szkolnej. Reklama i kolportaż. VIII Przewidywane osiągnięcia: Uczeń poprawnie redaguje poznane gatunki dziennikarskie. Buduje wypowiedź ze świadomością celu. Przestrzega norm poprawnościowych. Rozpoznaje problemy wymagające interwencji dziennikarskiej. Wykorzystuje komputer do pracy redakcyjnej. Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji. Posiada umiejętność współpracy w grupie rówieśniczej . Dba o dobre relacje interpersonalne. Jest twórczy i krytyczny względem siebie i innych. Dba o estetykę, układ graficzny gazetki. IX Ewaluacja: Dokonywanie ewaluacji cząstkowej umożliwiającej modyfikację programu na poszczególnych etapach realizacji. Dokonanie ewaluacji rocznej – prezentacja dorobku, ankieta. Sporządzenie sprawozdania. Bibliografia: Bortnowski S.: Warsztaty dziennikarskie. Warszawa 1999. Fras J.: Dziennikarski warsztat językowy. Wrocław 1999. Nagajowa M.: Kształcenie językowe w klasach IV – VI. Poradnik metodyczny. Warszawa 1995. Słowiński J.: Słownik terminów literackich. Warszawa 1976. Wolny - Zmorzyński, Kaliszewski A., Furman W.: Gatunki dziennikarskie. Teoria. Praktyka. Język. Warszawa 2006. Zgłoś błąd Wyświetleń: 2276
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |