Katalog Olga Fedorczyk, 2010-03-29 Przechlewo Język niemiecki, Program nauczania PROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA NIEMIECKIEGO na KÓŁKU JĘZYKA NIEMIECKIEGOPROGRAM NAUCZANIA JĘZYKA NIEMIECKIEGO NA ZAJĘCIACH KÓŁKA JĘZYKA NIEMIECKIEGO W ZESPOLE SZKÓŁ – PUBLICZNYM GIMNAZJUM W PRZECHLEWIE CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU Zadaniem nauczyciela języka obcego jest przekazywanie uczniom wiedzy umożliwiającej im przyswojenie języka w jak najlepszym stopniu oraz ukazanie celowości tej nauki, rozwijanie ciekawości uczniów na świat, kształcenie odpowiednich postaw społecznych z naciskiem na tolerancję wobec innych narodów. Przystępując do opracowania programu, miałam nadzieję, że zaplanowane przeze mnie zajęcia mogą przyczynić się do zaspokojenia powyższych zadań i inspirować ucznia do intensywniejszej pracy. Program powstał z myślą o uczniach klas II Gimnazjum w Zespole Szkół w Przechlewie, którzy osiągaja dobre lub bardzo dobre wyniki w nauczaniu i ma stanowić stanowić uzupełnienie i poszerzenie wiadomości oferowanych przez kurs realizujący Program Nauczania Języka Niemieckiego w klasach I-III Gimnazjum, dopuszczony do użytku szkolnego pod numerem DKWO-5002-28/08. Program obejmować ma 18 jednostek lekcyjnych, które odbędą się w ramach zajęc pozalekcyjnych realizowanych w wymiarze 1 h lekcyjna w tygodniu. CELE NAUCZANIA Cel główny: doskonalenie znajomości języka niemieckiego i przygotowanie uczniów do konkursów języka niemieckiego Cele szczegółowe: uzupełnienie i poszerzenie słownictwa kursu podstawowego, zastosowanie go w różnych sytuacjach komunikacyjnych ćwiczenie wszystkich sprawności językowych powtórzenie i uzupełnienie wybranych zagadnień gramatycznych przygotowanie uczniów do konkursów języka niemieckiego TREŚCI NAUCZANIA Słownictwo dotyczące życia codziennego, uwzględniające realia obszaru państw niemieckojęzycznych oraz kraju ojczystego. Doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu i mówienia, kształcenie prawidłowej wymowy i intonacji. Rozwijanie sprawności czytania i pisania, doskonalenie zasad ortografii. Utrwalenie znanych oraz wprowadzenie nowych struktur gramatycznych. PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA W zakresie gramatyki: bezproblemowe operowanie prostymi strukturami gramatycznymi stosowanie w komunikacji trudniejszych struktur gramatycznych W zakresie słuchania: określanie głównej myśli tekstu określenie kontekstu sytuacyjnego tekstu wyszukiwanie lub selekcjonowanie informacji W zakresie mówienia: właściwe reagowanie językowe w określonych kontekstach sytuacyjnych, w celu uzyskania, udzielenia, przekazania lub odmowy udzielenia informacji, rozpoczęcia, podtrzymania i zakończenia rozmowy rozpoznanie i poprawne stosowanie struktur leksykalno – gramatycznych niezbędnych do skutecznej komunikacji przetwarzanie treści tekstu przeczytanego w języku polskim lub treści przedstawione w materiale ikonograficznym i wyrazenie ich w języku obcym W zakresie czytania: określanie głównej myśli tekstu określanie głównej myśli poszczególnych części tekstu wyszukiwanie lub selekcjonowanie informacji określanie intencji nadawcy tekstu określenie kontekstu sytuacyjnego tekstu rozpoznawanie związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu. W zakresie pisania: sformułowanie i zapisanie własnego komunikatu napisanie prostego tekstu użytkowego oraz wypełnianie formularzy napisanie streszczenia prostego tekstu opis obrazka TEMATYKA ZAKRES TEMATYCZNY:Krajoznastwo PRZYKŁADOWE TEMATY: Cztery państwa niemieckojęzyczne. Pisarze i poeci obszaru niemieckojęzykowego. Alpy. Zbytki obszaru niemieckojęzykowego. ZAKRES TEMATYCZNY:Technika PRZYKŁADOWE TEMATY: Sprzęty użytku domowego. Komputer i internet. Telefon komórkowy – zalety i wady. ZAKRES TEMATYCZNY:Zdrowie i choroba PRZYKŁADOWE TEMATY: Zdrowy styl życia. Nałogi. ZAKRES TEMATYCZNY:Środowisko/Ekologia PRZYKŁADOWE TEMATY Zanieczysznie środowiska. Ochrona środowiska. „Ekostyl” życia. ZAGADNIENIA GRAMATYCZNE: Czas przeszły Imperfekt. Utrwalenie czasu przeszłego Perfekt Utrwalenie czasu przyszłego Futur I Deklinacja rzeczownika słaba i mocna. Dopełniacz -utrwalenie Odmiana zaimka osobowego w celowniku i bierniku (utrwalenie) Odmiana przymiotnik po rodzajniku określonym i nieokreślonym, bez rodzajnika, po przeczeniu kein, zaimku dzierżawczym, po zaimkach liczebnych viele, wenige ... przez wszystkie przypadki Zdania złożone podrzędnie i współrzędnie. REALIZACJA METODYCZNA PROGRAMU Wybór podręcznika i materiałów glottodydaktycznych. Warunkiem realizacji celów ogólnych jest wybór metody i materiałów glottodydaktycznych. W mojej pracy mam zamiar oprzeć się na „Alles klar Grammatik” (WSIP), podręczniku i zeszycie, ćwiczen i poradniku dla nauczyciela z serii „Kompass” (Wydawnictwo Szkolne PWN), „www.weiter_deutsch.” ( Wydawnictwo Szkolne PWN),które adresowane do uczniów gimnazjum umożliwiają realizację celów, zadań szkoły i treści nauczania. Metody Wykształcenie umiejętności kluczowych i kompetencji językowych wymaga aktywności. Aktywne metody nauczania sprzyjają aktywnemu uczeniu się ,w których uczniowie dochodzą do wiedzy i umiejętności poprzez działanie. Do aktywnych metod nauczania zalicza się : tworzenie planów działania, tworzenie map myśli, dyskusje grupowe, realizowanie projektów, tworzenie listy pytań, odgrywanie ról, dramę. EWALUACJA: Przedmiot ewaluacji: Program Szkolnego Koła Języka Niemieckiego. Uzasadnienie ewaluacji: Zadaniem ewaluacji jest zbieranie i analiza danych w celu oceny programu pod względem atrakcyjności i skuteczności w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw. Rodzaje ewaluacji: monitoring, ewaluacja cząstkowa i końcowa. Ocena samodzielnej pracy ucznia i jego uczestnictwa w zajęciach objętych programem przy pomocy arkusza obserwacji w skali od 1 do 6 punktów. Ewaluator: nauczyciel prowadzący zajęcia. Techniki i metody badawcze: obserwacja, analiza dokumentów, kwestionariusz ankiety. Wykorzystanie ewaluacji: o sposobie wykorzystania ewaluacji zadecyduje autor programu z uwzględnieniem faktu, że ewaluacja ma służyć doskonaleniu pracy nauczyciela i ucznia. Wyświetleń: 7271
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |