Katalog

Anna Skwara, 2010-03-23
Siedlce

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji z języka polskiego - zdanie złożone z podrzędnym podmiotowym.

- n +

Konspekt lekcji z języka polskiego dla klasy II gimnazjum
TEMAT: Uzupełniamy wiadomości o wypowiedzeniach – zdanie złożone z podrzędnym podmiotowym.
Czas przeznaczony na realizację tematu: 45 min. (ewent. 2* 45 min.)
CELE
Uczeń powtarza, utrwala i uzupełnia wiadomości ze składni:
• wie, co nazywamy: wypowiedzeniem, zdaniem, równoważnikiem zdania;
• wskazuje wypowiedzenia pojedyncze i złożone; omawia budowę zdania złożonego oraz wymienia jego rodzaje;
• wyjaśnia różnicę pomiędzy wypowiedzeniem złożonym współrzędnie a złożonym podrzędnie;
• rozpoznaje rodzaje zdań podrzędnych w zdaniu złożonym podrzędnie (dopełnieniowe, przydawkowe, okolicznikowe);
• poznaje zdanie podrzędne podmiotowe, ćwiczy umiejetność rozpoznawania tych zdań.
Formy pracy: wykład, praca indywidualna, praca z klasą
Środki dydaktyczne: plansze, karty pracy (ćwiczenia utrwalające z podręcznika Gramatyka i stylistyka Zofii Czarnieckiej-Rodzik, WSiP)
Przebieg lekcji:
1. Zapisanie I części tematu lekcji.
2. Wprowadzenie w zagadnienie – przypomnienie wiadomości ze składni.
Pytania do uczniów:
Co nazywamy wypowiedzeniem, co zdaniem, a co równoważnikiem zdania?
Jakie wypowiedzenia nazywamy złożonymi, jakie wyróżniamy rodzaje tych wypowiedzeń?
Na czym polega różnica pomiedzy zdaniem złożonym podrzędnie a zd. złożonym współrzędnie?
Jakie rodzaje zd. złożonych podrzędnie znamy?
3. Poinformowanie uczniów, że na dzisiejszej lekcji poznamy kolejny rodzaj zdania złożonego podrzędnie – zd. złożone podrzędnie z podrzędnym podmiotowym.
Zapisanie II części tematu lekcji.

4. Zwrócenie uwagi uczniów na nazewnictwo stosowane w zd. podrzędnych (plansze i ćw.)

Ćw. do zapisania na tablicy, uczniowie zapisują na bieżąco w zeszytach.
Zbadaj, jaką część zdania w wypowiedzeniu pojedynczym zastepuje lub uzupełnia zd. podrzędne.

Śledzimy z dużą uwagą (co?) nowości teatralne. (dopełnienie)
Śledzimy z dużą uwagą, (co?) co nowego dzieje się w teatrze. (zd. podrzędne dopełnieniowe)

Zaangażowano wielu (jakich?) znanych aktorów. (przydawka)
Zaangażowano wielu aktorów, (jakich?/których?) których widzowie świetnie znają. (zd. podrzędne przydawkowe)

Byłem tu (kiedy?) wczoraj. (okolicznik czasu)
Byłem tu wtedy, (kiedy?) gdy padał śnieg. (zd. podrzędne okolicznikowe czasu)

Drzwi zamknie (kto?) ostatni. (podmiot)
Drzwi zamknie ten, (kto?) kto będzie wychodził ostatni. (zd. podrzędne podmiotowe)

Śniło mi się (co?) fruwanie. (podmiot)
Śniło mi się, (co?) że fruwam. (zd. podrzędne podmiotowe)

5. Wskazanie sposobu odróżniania zd. podrzędnego podmiotowego od dopełnieniowego, gdy postawione pytanie brzmi „co”.
Mianownik - kto? co? Biernik - kogo? co?
Zapisanie do zeszytów zdań:
[Ja] Powiedziałem im, (co?) że zaraz przyjdę. (podmiot domyślny w zd. nadrzędnym)
Zdawało się, (co?) że nie ma ratunku. (brak podmiotu w zd. nadrzędnym; zd. bezpodmiotowe)
WNIOSEK:
Jeżeli w zd. nadrzędnym występuje podmiot, wtedy zd. podrzędne jest dopełnieniowe.
Jeżeli zd. nadrzędne nie zawiera podmiotu (jest zd. bezpodmiotowym), wtedy funkcję podmiotu pełni zd. podrzędne.
6. Wykonywanie ćwiczeń utrwalających – ćw. 3/73, 6/75 (w: Gramatyka i stylistyka Zofii Czarnieckiej-Rodzik, WSiP). Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać na lekcji, wykonują w domu jako pracę domową.

Wyświetleń: 9608


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.