![]() |
![]() |
Katalog Kinga Rektor, 2010-03-23 Prudnik Biologia, Konkursy Etap szkolny II Powiatowego Konkursu BiochemicznegoII Powiatowy Konkurs Biochemiczny Etap szkolny Drogi uczestniku, masz przed sobą test składający się z 12 pytań. Przy każdym pytaniu jest podana ilość punktów możliwa do zdobycia. Odpowiedzi udzielaj precyzyjnie i zapisuj czytelnie. Powodzenia!!! Zad 1 (5pkt) Poniższe wzory przedstawiają wzory strukturalne związków organicznych: Zanalizuj schematy i wykonaj polecenia. a.) Nazwij grupy funkcyjne oznaczone symbolami X,Y,Z. b.) Podaj po dwa przykłady roli grup funkcyjnych w określaniu właściwości cząsteczek biologicznych. zad 2. (2pkt) Schemat przedstawia budowę cząsteczki ATP; Uzasadnij, że cząsteczka ATP jest uniwersalnym akumulatorem i nośnikiem energii w komórce. Symbolem X oznaczono…………………………………………………………………………………………….. Zad 3 (3pkt) Schemat przedstawia ogólny wzór aminokwasu Przeanalizuj schemat i wykonaj polecenia. a.) Która z grup oznaczonych symbolami literowymi X, Y, Z decyduje o różnicach we właściwościach chemicznych różnych aminokwasów? b.) Zapisz wzór strukturalny dipeptydu i zaznacz w nim wiązanie peptydowe Zad 4. (1pkt) Podstawowymi składnikami organicznym i w komórce są białka węglowodany, lipidy i kwasy nukleinowe. Podaj tę cechę, która wyróżnia lipidy spośród wymienionych związków organicznych. Zad 5. (2pkt) Utlenianie biologiczne i chemiczne można przedstawić w formie następującego schematu: a.) Podaj substraty oddechowe w przypadku oddychania organizmu. b.) Jaka postać energii powstaje podczas spalania (np. w piecu), a jaka – w żywej komórce? Zad 6.(2pkt) Reakcja zapisana poniżej jest charakterystyczna np. dla komórek mięśniowych. Kreatyna + ATP kreatyna-P + ADP Jest to reakcja odwracalna. Podaj funkcje powstającej fosfokreatyny (kreatyna-P) i wytłumacz jej obecność w komórkach mięśniowych. Zad 7. (1pkt) Schemat przedstawia komórkę eukariotyczną. Na schemacie zaznaczono strzałką proces w wyniku którego powstaje białko. Proces ten nazywamy ……………………………………… Zad 8. (3pkt) Na ogół każda przemiana endoenergetyczna w żywej jest sprzężona z przemianą egzoenergetyczną. Ogólna zasadę sprzęgania przemian egzoenergetycznych i endoenergetycznych w komórce przedstawia schemat: Przeanalizuj schemat i wykonaj polecenia: a.) Podaj przykład przemian oznaczonych symbolami X, Y. b.) Wyjaśnij, na czym polega sprzęganie przemian przedstawionych na schemacie. Zad 9. (5pkt) Schemat przedstawia ogólna zasadę przepływu informacji genetycznej w komórce. a.) Nazwij procesy oznaczone cyframi 1, 2, 3. b.) Wskaż proces, który zachodzi u retrowirusów i podaj jego przyczynę. c.) Podaj różnicę dotyczącą lokalizacji procesów transkrypcji i translacji u organizmów prokariotycznych i eukariotycznych. Zad 10. (3pkt) Schemat przedstawia zależność metabolizmu od informacji genetycznej. Wyjaśnij zależność, podając znaczenie jej elementów: a.) Geny- b.) Enzymy- c.) Metabolizm- Zad 11. (2pkt) Schemat przedstawia szlak metaboliczny fenyloalaniny. Symbolami E1 i E2 oznaczono enzymy katalizujące kolejne etapy szlaku Spróbuj przewidzieć co się stanie w przypadku a.) Uszkodzonego genu kodującego enzym E1 b.) Uszkodzonego genu kodującego E2 Zad 12. (2pkt) Wyjaśnij dlaczego w dojrzałych erytrocytach ssaka zachodzi oddychanie beztlenowe – podaj dwa argumenty. Zadania opracowane na podstawie zadań maturalnych dostępnych w publikacjach. Zebrała i opracowała Kinga Rektor Wyświetleń: 3554
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |