I. Cele lekcji
Uczeń:
- zaprezentuje za pomocą różnych środków charakterystykę poszczególnych rodzajów transportu na świecie
- przedstawi zalety i wady poszczególnych rodzajów transportu
- wykaże wpływ transportu na aktywizację i integrację gospodarczą oraz na środowisko.
- wykaże się umiejętnością skutecznej argumentacji
- udoskonali umiejętność pracy grupowej
II. CZAS TRWANIA
ok.60 min.
III. OPIS ZAJĘĆ:
- Sprawdzenie list obecności
- Podanie tematu lekcji (uczniowie podzieleni na 5 grup[t. samochodowy, kolejowy, morski, śródlądowy, lotniczy] mieli tydzień czasu na przygotowanie materiałów i formy prezentacji)
- Część właściwa
- Uczniowie wypisują na kartkach samoprzylepnych skojarzenia ze słowem komunikacja, następnie nauczyciel grupuje je na tablicy według pojęć związanych z transportem, łącznością , komunikacją interpersonalną itp.
- Uczniowie przedstawiają warunki rozwoju transportu (burza mózgów)
- Poszczególne grupy przedstawiają w dowolny sposób ogólną charakterystykę gałęzi transportu ze szczególnym naciskiem na zalety - promowanie wybranego rodzaju transportu. Po każdej prezentacji inne grupy przedstawiają wady omawianego transportu, a omawiający starają się odeprzeć zarzuty.
- Zakończenie
Podsumowanie lekcji przez nauczyciela, wystawienie ocen, rozdanie arkuszy ewaluacji
IV. METODY
- Burza mózgów
- Dyskusja konferencyjna
V. MATERIAŁY
- zgromadzone przez uczniów
- kartki samoprzylepne
VI. EFEKTY
- kształtowanie umiejętności:
- oceniania rzeczy i zjawisk
- podejmowania optymalnych decyzji
- pracy w grupie
- postawy tolerancji wobec innych
Opracowanie: Joanna Wieczorek