Katalog

Elżbieta Plata, 2010-03-08
Nowy Sącz

Pedagogika, Artykuły

Jak się uczyć?

- n +

Jak się uczyć?

Aby pamiętać materiał z jakiegoś przedmiotu, trzeba się nim zainteresować. Wiadomo, że jak coś lubię, coś mnie interesuje – chcę to zapamiętać.
J. Rudniański podaje kilka metod uczenia się i zapamiętywania. Każdy przedmiot, jeżeli mu się przyjrzeć bliżej, staje się interesujący, np. gramatyka. Czyż to nie jest ciekawe, że taki a nie inny układ, szyk, kolejność wyrazów tworzy piękne zdanie? Z chwilą, gdy zmieni się tę kolejność, zdanie staje się bez sensu.
Na nauce przedmiotu, który sprawia duże trudności należy skupiać uwagę codziennie 15 minut. Staraj się w tym czasie skupić uwagę na tym, co w danej chwili robisz, np. rysunek, wzór chemiczny, treść lektury, musi to być treść tego samego przedmiotu. Po tygodniu można przedłużyć czas skupienia uwagi do 20 lub 25 minut. Należy wykonywać to ćwiczenie codziennie. Na początku będzie to wymagało dużego napięcia woli. Po dwóch, trzech tygodniach będzie Ci to przychodziło łatwiej. Przedmiot, któremu poświęciłeś uwagę, zacznie Cię interesować, będziesz skupiał na nim uwagę niemal automatycznie, a co za tym idzie, będziesz lepiej zapamiętywał. Bardzo trudno zapamiętać to, czego się nie rozumie, np. fizyka, matematyka. Aby je zrozumieć, trzeba znać wszystkie elementy, „części składowe”, które tworzą dane pojęcie, wzór matematyczny lub prawo fizyczne. Trudno zapamiętać wzór nie rozumiejąc, na czym polega przekształcanie, np. złożonych wyrażeń algebraicznych. W tym celu trzeba zrozumieć i pamiętać sposób redukcji wyrazów podobnych itd. aż do tabliczki mnożenia. W większości wypadków wymaga to systematycznej, żmudnej pracy, która jednak się opłaca. Aby zrozumieć, trzeba zacząć od podstaw, stopniowo. W zrozumieniu mogą pomóc: nauczyciele, korepetytorzy, rodzice, koleżanki i koledzy.
Jeśli chcesz coś dobrze, szybko zapamiętać, nie wystarczy tylko czytać, powtarzać, ale trzeba coś z tym materiałem zrobić, np. lekcja hodowli. Nie wystarczy przeczytać o gatunkach drzew, pooglądać rysunki. Lepiej przeczyta ć samemu, narysować, pójść na wycieczkę i obejrzeć te lub inne drzewa, rośliny. Można zrobić sobie plan. Czytamy cały rozdział, potem czytamy drugi raz „po kawałku” i piszemy streszczenie w punktach. Na marginesie piszemy czerwonym długopisem najważniejsze daty, nazwy, liczby. Te, które trzeba koniecznie zapamiętać, streszczać należy za pomocą niewielu słów.
Po jednym, dwóch, trzech dniach pamiętamy dany materiał lepiej niż bezpośrednio po nauczeniu się. Natomiast po czwartym dniu zaczynamy zapominać. Ma to związek z tzw. utajoną, podświadomą pracą mózgu. Jeśli masz zadaną lekcję „pamięciową”, np. we wtorek, a masz się jej nauczyć na czwartek, to najlepiej byłoby ją odrobić od razu, a w środę i czwartek rano krótko sobie powtórzyć. Jeśli masz zadaną lekcje z dnia na dzień, to naucz się jej na samym początku. Jeśli lekcja jest trudna, wróć do niej po odrobieniu lekcji. Aby zapamiętać lekcje trwale, powtórz je po trzech, czterech dniach, po następnych trzech lub czterech dniach – powtórz po raz drugi.
Teraz sprawa przerwy w czasie nauki. Lepiej zapamiętujemy, gdy w trakcie nauki robimy 2,3 – minutowe przerwy. Nie kłócimy się wówczas z rodzeństwem, nie słuchamy radia, nie piszemy sms-ów, lecz możemy trochę poćwiczyć, wyjrzeć przez okno. Dłuższe przerwy – 10- minutowe – robimy po zakończeniu pracy nad jednym przedmiotem.
Uczenie się całościowe lub częściowe
Powtarzaj głośno rozdział z książką lub planem, a potem bez książki i planu dużymi częściami. Na koniec powtórz głośno całość bez zaglądania do książki. Głośne powtarzanie pomaga w zapamiętywaniu.
Ważne jest też, aby odrabiać lekcje kontrastujące ze sobą, np. język polski, arytmetyka, historia, fizyka, geografia. Jeśli nauka będzie łączyła się z przyjemnością – zapamiętasz na dłużej. W jaki sposób „sprowadzić sobie” pogodny nastrój w czasie nauki poszczególnych przedmiotów, które na s zbytnio nie interesują?
• Pomyśleć o tym, co będziemy robić po nauce albo o czymś dobrym, co przydarzyło się w ciągu ostatnich dni.
• Przebywać w przewietrzonym pokoju.
• Być wyspanym, niezbyt najedzonym.
• Stosować ćwiczenia fizyczne.

Myśl o tym, że to, czego się uczysz, rozszerza Twoje horyzonty myślowe, czyni Cię osobą mądrzejszą!

Bibliografia
J. Rudziński, Jak się uczyć, Warszawa 1987
M. Braun – Gałkowska, Trudne pytania, Wrocław 1992
I. Gumowska, Księga nastolatków, Warszawa 1990
Wyświetleń: 1510


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.