Katalog Sylwia Korpecka -Dyjak, 2010-03-08 Przemyśl Zajęcia zintegrowane, Konspekty Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie I dla uc zniów klas życia w szkole specjalnej (Wiosenne kwiaty)Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie I dla uczniów klas życia w szkole specjalnej Data : kwiecień Czas trwania zajęć : 3 x 45 minut Prowadzący : Sylwia Korpecka – Dyjak Temat ośrodka tygodniowego : Wiosna – nowa pora roku. Temat dnia : Wiosenne kwiaty – żonkile. Cele główne : • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; • kształtowanie umiejętności ujmowania myśli ,w formie zdania poprzez wypowiedzi, na tematy związane z odbytym spacerem; • doskonalenie techniki cięcia papieru nożycami; • nauka rozpoznawania i rozróżniania pór roku, na kolorowych planszach; • rozwijanie umiejętności przyporządkowywania atrybutów różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień , zimę; • rozwijanie wyobrazni uczniów ; • kształtowanie pamięci , uwagi , myślenia; • wzbogacenie słownika czynnego i biernego uczniów poprzez wprowadzenie nazw : żonkil , kwiat , liść , łodyga; • doskonalenie techniki liczenia w zakresie od 1 do 10; • wydłużenie czasu skupienia uwagi; • nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek; • usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowej; • uwrażliwianie na piękno przyrody; • wdrażanie do poszanowania przyrody. Cele operacyjne – po zajęciach uczniowie powinni : znać : • nazwy wiosennych kwiatów ( tulipan ,żonkil); umieć : • przyporządkować atrybuty różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień, zimę ; • wskazać na kwiatku ( żonkilu ) poszczególne jego części : kwiat , liście , łodygę; • przyporządkować odpowiednią liczbę papierowych kwiatów do podanej liczby na karcie pracy; • wykonać pracę plastyczną pt. : ,,Wiosenne kwiaty”; rozumieć : • potrzebę poszanowania przyrody. Metody pracy : słowna ( rozmowa kierowana , pogadanka), oglądowa (pokaz), praktyczne działanie ( układanie kwiatów w wazonie, wypełnianie kart pracy). Formy pracy : zbiorowa jednolita , indywidualna jednolita i zróżnicowana , grupowa zróżnicowana. Środki dydaktyczne : wiosenne kwiaty ( tulipany , żonkile ) , kolorowe ilustracje przedstawiające wiosnę , cztery plansze przedstawiające drzewa w różnych porach roku , papierowe etykiety kwiatów , papierowe etykiety kolorowych liści , papierowe kasztany, papierowe płatki śniegu , papierowy bałwan , magnesy , klej , nożyce , wazon na kwiaty , karty pracy , kolorowe kartki z bloku technicznego , kolorowe kółka z papieru o różnej wielkości. Przebieg zajęć : 1. Powitanie uczniów. 2. Zajęcia wstępne : sprawdzenie obecności , ustalenie nazwy dnia , miesiąca, stanu pogody , pory roku ( zaznaczanie na kalendarzu pogody ) - wklejanie do zeszytów etykietek z nazwami dnia i miesiąca. 3.Przedstawienie tematu zajęć. 4.Rozmowa na temat odbytego dzień wcześniej spaceru , w celu ,,poszukiwania wiosny”. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące spaceru : • Gdzie byliśmy wczoraj z całą klasą ? • Czego szukaliśmy podczas spaceru ? • Czy przyszła już do nas wiosna ? • Jak zmieniła się przyroda na wiosnę ? • Co kupiliśmy podczas spaceru ? • Jakiego koloru są tulipany ? 5. Wycinanie z kolorowych kart pracy ilustracji przedstawiających atrybuty wiosny. Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe ilustracje przedstawiające przyrodę wiosną – rozmowa kierowana na temat ilustracji. Uczniowie wycinają i wklejają do zeszytów kolorowe ilustracje. 6. Nauka rozpoznawania pór roku na kolorowych planszach . Prowadzący rozwiesza na tablicy cztery plansze przedstawiające drzewa (pień i konary ) , podpisane etykietami : wiosna , lato , jesień , zima. Na tablicy rozmieszczone są również papierowe atrybuty poszczególnych pór roku : kwiaty wiosenne ( tulipany , żonkile ) , bazie, pączki drzew , trawa , kolorowe liście , kasztany, płatki śniegu , bałwan . Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie odpowiednich atrybutów każdej pory roku do danego drzewa. 7. Wiosenne kwiaty – żonkile. Nauczyciel rozdaje uczniom żonkile – wspólna obserwacja kwiatów. Następnie prowadzący pokazuje dzieciom poszczególne części narcyza : kwiat , liście , łodygę – wspólne określenie barwy kwiatka oraz koloru liści i łodygi . Wspólne układanie kwiatów do wykonanego przez uczniów wazonu. 8. Wypełnianie kart pracy . Prowadzący rozdaje uczniom kolorowe karty pracy , na których naklejone są różne liczby ( od 1 do 10 ). Na stolikach rozsypane są papierowe kwiaty wiosenne ( tulipany ).Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie i przyklejenie odpowiedniej liczby kwiatów do podanej liczby na karcie pracy. 9. Nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek. Nauczyciel pokazuje uczniom wcześniej wykonaną pracę na bloku rysunkowym - kwiatka z papierowych kółek . Prowadzący objaśnia kolejne etapy i sposób wykonania zadania. Na stolikach dzieci otrzymują blok techniczny , kolorowe kółka o różnej wielkości , klej. Zadaniem uczniów jest przyklejenie papierowych kółek , w taki sposób , aby powstał kwiat – malowanie liści i łodygi kredkami. Prezentacja wykonanych prac – wspólna ocena. 10. Zakończenie zajęć. Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach. Prosi o uporządkowanie stolików. Wyświetleń: 5258
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |