Katalog

Sylwia Korpecka -Dyjak, 2010-03-08
Przemyśl

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie I dla uc zniów klas życia w szkole specjalnej (Wiosenne kwiaty)

- n +



Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie I
dla uczniów klas życia w szkole specjalnej


Data : kwiecień
Czas trwania zajęć : 3 x 45 minut
Prowadzący : Sylwia Korpecka – Dyjak

Temat ośrodka tygodniowego : Wiosna – nowa pora roku.
Temat dnia : Wiosenne kwiaty – żonkile.

Cele główne :

• rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
• kształtowanie umiejętności ujmowania myśli ,w formie zdania poprzez wypowiedzi, na tematy związane z odbytym spacerem;
• doskonalenie techniki cięcia papieru nożycami;
• nauka rozpoznawania i rozróżniania pór roku, na kolorowych planszach;
• rozwijanie umiejętności przyporządkowywania atrybutów różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień , zimę;
• rozwijanie wyobrazni uczniów ;
• kształtowanie pamięci , uwagi , myślenia;
• wzbogacenie słownika czynnego i biernego uczniów poprzez wprowadzenie nazw : żonkil , kwiat , liść , łodyga;
• doskonalenie techniki liczenia w zakresie od 1 do 10;
• wydłużenie czasu skupienia uwagi;
• nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek;
• usprawnianie koordynacji wzrokowo – słuchowej;
• uwrażliwianie na piękno przyrody;
• wdrażanie do poszanowania przyrody.

Cele operacyjne – po zajęciach uczniowie powinni :

znać :
• nazwy wiosennych kwiatów ( tulipan ,żonkil);


umieć :
• przyporządkować atrybuty różnych pór roku do plansz przedstawiających wiosnę , lato , jesień, zimę ;
• wskazać na kwiatku ( żonkilu ) poszczególne jego części : kwiat , liście , łodygę;
• przyporządkować odpowiednią liczbę papierowych kwiatów do podanej liczby na karcie pracy;
• wykonać pracę plastyczną pt. : ,,Wiosenne kwiaty”;

rozumieć :

• potrzebę poszanowania przyrody.


Metody pracy : słowna ( rozmowa kierowana , pogadanka), oglądowa (pokaz), praktyczne działanie ( układanie kwiatów w wazonie, wypełnianie kart pracy).

Formy pracy : zbiorowa jednolita , indywidualna jednolita i zróżnicowana , grupowa zróżnicowana.

Środki dydaktyczne : wiosenne kwiaty ( tulipany , żonkile ) , kolorowe ilustracje przedstawiające wiosnę , cztery plansze przedstawiające drzewa w różnych porach roku , papierowe etykiety kwiatów , papierowe etykiety kolorowych liści , papierowe kasztany, papierowe płatki śniegu , papierowy bałwan , magnesy , klej , nożyce , wazon na kwiaty , karty pracy , kolorowe kartki z bloku technicznego , kolorowe kółka z papieru o różnej wielkości.


Przebieg zajęć :

1. Powitanie uczniów.

2. Zajęcia wstępne : sprawdzenie obecności , ustalenie nazwy dnia , miesiąca, stanu pogody , pory roku ( zaznaczanie na kalendarzu pogody ) - wklejanie do zeszytów etykietek z nazwami dnia i miesiąca.

3.Przedstawienie tematu zajęć.

4.Rozmowa na temat odbytego dzień wcześniej spaceru , w celu ,,poszukiwania wiosny”.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące spaceru :
• Gdzie byliśmy wczoraj z całą klasą ?
• Czego szukaliśmy podczas spaceru ?
• Czy przyszła już do nas wiosna ?
• Jak zmieniła się przyroda na wiosnę ?
• Co kupiliśmy podczas spaceru ?
• Jakiego koloru są tulipany ?

5. Wycinanie z kolorowych kart pracy ilustracji przedstawiających atrybuty wiosny.
Nauczyciel rozdaje uczniom kolorowe ilustracje przedstawiające przyrodę wiosną – rozmowa kierowana na temat ilustracji. Uczniowie wycinają i wklejają do zeszytów kolorowe ilustracje.

6. Nauka rozpoznawania pór roku na kolorowych planszach .
Prowadzący rozwiesza na tablicy cztery plansze przedstawiające drzewa (pień i konary ) , podpisane etykietami : wiosna , lato , jesień , zima. Na tablicy rozmieszczone są również papierowe atrybuty poszczególnych pór roku : kwiaty wiosenne ( tulipany , żonkile ) , bazie, pączki drzew , trawa , kolorowe liście , kasztany, płatki śniegu , bałwan . Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie odpowiednich atrybutów każdej pory roku do danego drzewa.

7. Wiosenne kwiaty – żonkile.
Nauczyciel rozdaje uczniom żonkile – wspólna obserwacja kwiatów. Następnie prowadzący pokazuje dzieciom poszczególne części narcyza : kwiat , liście , łodygę – wspólne określenie barwy kwiatka oraz koloru liści i łodygi . Wspólne układanie kwiatów do wykonanego przez uczniów wazonu.

8. Wypełnianie kart pracy .
Prowadzący rozdaje uczniom kolorowe karty pracy , na których naklejone są różne liczby ( od 1 do 10 ). Na stolikach rozsypane są papierowe kwiaty wiosenne ( tulipany ).Zadaniem uczniów jest przyporządkowanie i przyklejenie odpowiedniej liczby kwiatów do podanej liczby na karcie pracy.

9. Nauka wykonania kwiatów z kolorowych papierowych kółek.
Nauczyciel pokazuje uczniom wcześniej wykonaną pracę na bloku rysunkowym - kwiatka z papierowych kółek . Prowadzący objaśnia kolejne etapy i sposób wykonania zadania. Na stolikach dzieci otrzymują blok techniczny , kolorowe kółka o różnej wielkości , klej. Zadaniem uczniów jest przyklejenie papierowych kółek , w taki sposób , aby powstał kwiat – malowanie liści i łodygi kredkami. Prezentacja wykonanych prac – wspólna ocena.

10. Zakończenie zajęć.
Nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach. Prosi o uporządkowanie stolików.

Wyświetleń: 5258


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.