Klasa: III B LE
Stan klasy - grupa I: 19
Data: ....................
Pomoce dydaktyczne:
taśma mono z nagraniem piosenki "In der Stadt"
- taśma video z filmem "Hallo aus Berlin"
- rzutnik pisma
- tablica
- foliogram z planem miasta
- fragmenty planu miasta - kserokopie
- kserokopie dialogu z filmu (pocięte na paski oddzielnych, nieuporządkowanych wypowiedzi)
Ogólny cel kształcenia
- uczeń nie straci orientacji w obcym mieście, uzyska potrzebne informacje
- skutecznie udzieli informacji pytającemu o drogę w znanym sobie terenie
Cele operacyjne:
wiadomości
- uczeń zapamiętuje podstawowe słownictwo i konstrukcje zdaniowe potrzebne do wyjaśnienia drogi
umiejętności w komunikacji językowej
- uczeń rozumie proste wypowiedzi osoby wyjaśniającej drogę do wybranego celu w obcym mieście
- posiada sprawność inicjowania, podtrzymywania i kończenia rozmowy w sytuacji wskazywania drogi;
Potrafi:
- spytać o drogę
- wskazać drogę w znanym sobie terenie
- wskazać drogę na planie miasta
- poprosić o ponowne, szczegółowe wyjaśnienie drogi
- stosować odpowiednie środki językowe
cele wychowawcze
- uczeń potrafi nawiązać kontakt z cudzoziemcem
- potrafi podtrzymać rozmowę
- nie obawia się prosić o wielokrotne powtórzenie wypowiedzi
- potrafi współpracować w grupie
Przebieg lekcji
Faza wstępna
- powitanie
- sprawdzenie listy obecności
- sprawdzenie i ocena zadania domowego: a) piosenka b) odpowiedzi na pytania z piosenki
Faza prezentacji
nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem i celami lekcji
Zadanie1
nauczyciel przydziela kartki z dialogiem- nieuporządkowane sekwencje dialogowe
uczniowie:
porządkują dialog przed oglądaniem filmu,
oglądają film bez patrzenia na kartki,
oglądają film i porządkują dialog,
czytają głośno swoją propozycję uporządkowania dialogu;
Faza ćwiczeń
- uczniowie ćwiczą czytanie na role - miedzy sobą, potem 1-2 razy głośno na forum
Zadanie 2
nauczyciel przydziela kserokopie z fragmentem planu miasta
uczniowie
zaznaczają na planie opisaną w dialogu trasę,
pokazują ją na planie, opisując jak w dialogu- folia;
Zadanie 3
- nauczyciel dzieli klasę na grupy 2-osobowe
- nauczyciel pisze na tablicy: Friedrich- Wilhelm Strasse --------- Mollstr. i wyjaśnia zadanie
- Uczniowie pytają o drogę powrotną i opisują ją pokazując na planie miasta
Podsumowanie
- nauczyciel przypomina postawione cele lekcji, uczniowie oceniają czy zostały spełnione
- nauczyciel dokonuje oceny aktywności uczniów
Zadanie domowe
- nauczyć się czytać dialog z filmu
- umieć wskazać drogę z Mollstr do Friedr. Str. i z powrotem
- przygotować dialog pisemnie i ustnie: trasa Mollstr-----Kastanienalleee
- znać wzory zdaniowe potrzebne do wskazywania drogi i pytania o drogę
Opracowanie: Henryka Noetzel