Katalog

Bożena Czok
Przysposobienie obronne, Scenariusze

"Rodzaje krwotoków i ich objawy" - konspekt lekcji przysposobienia obronnego dla szkoły średniej.

- n +

1) Cele operacyjne:

Po zakończeniu zajęć uczeń:
  • potrafi operować pojęciami: układ krwionośny, krew, krwotok,
  • rozróżnić na podstawie typowych objawów poszczególne rodzaje krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych,
  • oceni i przewidzi niebezpieczeństwa związane z krwotokiem,
  • uwrażliwi na cierpienia innych ludzi spowodowane urazami. Uświadomi, że natychmiastowa "fachowa" pierwsza pomoc może zatrzymać krwawienie, zapobiec powikłaniom a niekiedy uratować przed śmiercią.
2) Metody:
  • pogadanka,
  • pokaz ilustracji,
  • praca z tekstem,
  • mapa mentalna.
3) Formy:
  • zbiorowa,
  • grupowa.
4) Środki dydaktyczne:
  • plansza "Budowa układu krwionośnego",
  • fragmenty filmu pt. " Pierwsza pomoc",
  • podręcznik "Przysposobienie obronne", oraz zeszyt do ćwiczeń "Przysposobienie obronne" dla szkół ponadpodstawowych.
5) Czas: 1 godzina lekcyjna 6) Zagadnienia:
  • budowa krwi,
  • układu krwionośnego,
  • pojęcie krwotoku, krwawienia,
  • rodzaje krwotoków,
  • krwawienie zewnętrzne i ich objawy,
  • krwawienie wewnętrzne i ich objawy.
Przebieg lekcji
  1. Wykorzystująj plansze i wiadomości z lekcji biologii uczniowie omawiają budowę układu krążenia .
  2. Uczniowie otrzymują wyjaśnienia terminów krew oraz budowa krwi.
  3. Oglądanie fragmentu filmu pt. "Pierwsza pomoc" dotyczącego krwawienia zewnętrznego i wewnętrznego oraz ich objawów.
  4. W oparciu o fragmenty filmu i wiadomości z podręcznika uczniowie wspólnie rysują mapę mentalną przedstawiającą rodzaje krwotoków.
  1. Uczniowi zostają podzieleni na 7 grup. Grupy reprezentują objawy każdego rodzaju krwotoku (wykorzystują wiadomości z filmu, podręcznika).
  2. Podsumowanie lekcji:
Ocena lekcji:

Lekcja przeprowadzona zgodnie z konspektem. Duża aktywność i zainteresowanie uczniów tematem lekcji.

Dobre aspekty lekcji:

Wykorzystanie wiadomości z lekcji biologii i zajęć zespołu ratunkowego, oraz ilustracje filmowe pozwoliły łatwiej przyswoić temat.

Wnioski:

Przy realizacji kolejnych jednostek lekcyjnych częściej korzystać z wiadomości i umiejętności zespołu ratowniczego.

Zadanie domowe:

na poziom wymagań podstawowych:

wykonaj zadania w zeszycie do ćwiczeń 28.2.1.-28.2.3.

na poziom wymagań ponad podstawowych:

udziel odpowiedzi pisemnej na pytanie1 z podręcznika "Przysposobienie obronne" str.227

Opracowanie: Bożena Czok

Wyświetleń: 5865


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.