1) Cele operacyjne:
Po zakończeniu zajęć uczeń:
- potrafi operować pojęciami: układ krwionośny, krew, krwotok,
- rozróżnić na podstawie typowych objawów poszczególne rodzaje krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych,
- oceni i przewidzi niebezpieczeństwa związane z krwotokiem,
- uwrażliwi na cierpienia innych ludzi spowodowane urazami. Uświadomi, że natychmiastowa "fachowa" pierwsza pomoc może zatrzymać krwawienie, zapobiec powikłaniom a niekiedy uratować przed śmiercią.
2) Metody:
- pogadanka,
- pokaz ilustracji,
- praca z tekstem,
- mapa mentalna.
3) Formy:
4) Środki dydaktyczne:
- plansza "Budowa układu krwionośnego",
- fragmenty filmu pt. " Pierwsza pomoc",
- podręcznik "Przysposobienie obronne", oraz zeszyt do ćwiczeń "Przysposobienie obronne" dla szkół ponadpodstawowych.
5) Czas: 1 godzina lekcyjna
6) Zagadnienia:
- budowa krwi,
- układu krwionośnego,
- pojęcie krwotoku, krwawienia,
- rodzaje krwotoków,
- krwawienie zewnętrzne i ich objawy,
- krwawienie wewnętrzne i ich objawy.
Przebieg lekcji
- Wykorzystująj plansze i wiadomości z lekcji biologii uczniowie omawiają budowę układu krążenia .
- Uczniowie otrzymują wyjaśnienia terminów krew oraz budowa krwi.
- Oglądanie fragmentu filmu pt. "Pierwsza pomoc" dotyczącego krwawienia zewnętrznego i wewnętrznego oraz ich objawów.
- W oparciu o fragmenty filmu i wiadomości z podręcznika uczniowie wspólnie rysują mapę mentalną przedstawiającą rodzaje krwotoków.
- Uczniowi zostają podzieleni na 7 grup. Grupy reprezentują objawy każdego rodzaju krwotoku (wykorzystują wiadomości z filmu, podręcznika).
- Podsumowanie lekcji:
Ocena lekcji:
Lekcja przeprowadzona zgodnie z konspektem. Duża aktywność i zainteresowanie uczniów tematem lekcji.
Dobre aspekty lekcji:
Wykorzystanie wiadomości z lekcji biologii i zajęć zespołu ratunkowego, oraz ilustracje filmowe pozwoliły łatwiej przyswoić temat.
Wnioski:
Przy realizacji kolejnych jednostek lekcyjnych częściej korzystać z wiadomości i umiejętności zespołu ratowniczego.
Zadanie domowe:
na poziom wymagań podstawowych:
wykonaj zadania w zeszycie do ćwiczeń 28.2.1.-28.2.3.
na poziom wymagań ponad podstawowych:
udziel odpowiedzi pisemnej na pytanie1 z podręcznika "Przysposobienie obronne" str.227
Opracowanie: Bożena Czok